• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 21 Februarie , 2005

Metro, cadou guvernamental

Printr-o hotãrâre adoptatã pe ultima sutã de metri de Guvernul Nãstase, companiile Metro ºi Selgros sunt “abilitate” sã blocheze iniþiativele celor care doresc sã construiascã supermarketuri ºi hypermarketuri în vecinãtatea lor. Mai mult, Hotãrârea impune condiþii extrem de restrictive companiilor de comerþ cu amãnuntul pe spaþii mari, care doresc sã deschidã noi locaþii. Desfãºurând numai comerþ de gros, de tipul “Cash and Carry”, Metro ºi Selgros nu fac obiectul acestor prevederi legislative. Dezvoltarea supermarketurilor, hypermarketurilor ºi a comerþului de gros (cash and carry) a început în România în 1996, când Metro a inaugurat primul magazin. Urmând marele concern german, ºi alte firme din Europa au investit în realizarea unor magazine la standarde ridicate, în care clientul sã gãseascã tot ce are nevoie, la preþuri cât mai mici. Printre acestea se numãrã Billa, Carrefour, Cora, Praktiker º.a.m.d. Guvernul nu vrea concurenþã Însã Guvernul, prin HG nr. 1.454/2004 privind “aprobarea criteriilor de implantare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaþã mare ºi definirea tipologiei structurilor de vânzare”, intervine tocmai în acest sector aflat în plinã expansiune. În primul rând, obþinerea avizului pentru deschiderea unei structuri de vânzare cu amãnuntul cu suprafaþã mai mare de 1.000 de metri pãtraþi (supermarketuri sau hypermarketuri) devine o adevãratã aventurã în birocraþie. Mai grav este faptul cã din aºa-numita Comisie de examinare ºi avizare va face parte, pe lângã reprezentanþii administraþiei locale, ai Camerei de Comerþ ºi ai Protecþiei Consumatorului, ºi un reprezentant al agenþilor economici din imediata vecinãtate a supermarketului ce urmeazã a fi deschis. În mod logic, aceºtia se vor opune deschiderii unui magazin concurent în zona lor. Comisia de examinare ºi avizare se constituie prin dispoziþia preºedintelui Consiliului Judeþean (CJ), iar secretarul general al CJ este ºi preºedinte al Comisiei. Companiile care vor solicita avizul Comisiei vor trebui sã realizeze ºi un studiu de piaþã ºi impact, care va cuprinde “motivaþia alegerii locului de amplasare, harta comercialã a zonei de implantare, descrierea tipologicã a structurilor de vânzare existente în zonã, ca numãr, mãrime, amplasare, specializare, precum ºi alte caracteristici socio-economice ale zonei”, se aratã în Hotãrâre. Aceasta prevede ºi criteriile de care trebuie sã se þinã seama pentru acordarea avizului de deschidere a unui nou magazin. Este vorba despre “impactul asupra comerþului existent, mai exact, numãrul ºi mãrimea concurenþilor, protejarea structurilor de vânzare existente, evitarea disfuncþionalitãþilor din mediul concurenþial”. Altfel spus, deºi concurenþa este un element esenþial în economia de piaþã, Guvernul Nãstase a protejat structurile de vânzare existente. Cu toate cã o aglomerare de magazine mari ar fi beneficã potenþialilor cumpãrãtori, care ar beneficia de o scãdere a preþurilor ca rezultat al concurenþei, fostul Guvern a considerat cã magazine deschise înainte de intrarea în vigoare a hotãrârii trebuie protejate de concurenþã. Avantaj Þiriac Cea mai avantajatã de aceastã Hotãrâre de Guvern este, de departe, compania Metro. Fiind prima pe piaþa din România, compania Metro a reuºit sã deschidã pânã în prezent 21 de magazine, dintre care patru în Bucureºti, câte douã în Braºov ºi Constanþa, unul în Baia Mare ºi în alte 12 oraºe din þarã. Foarte interesant e cã pentru construirea unui nou centru comercial, Metro nu trebuie sã parcurgã paºii prevãzuþi în Hotãrârea în cauzã, întrucât practicã numai “comerþ de gros”. În schimb, Metro poate avea un reprezentant în comisia de avizare care sã încerce sã împiedice apariþia altor centre comerciale în zona sa “de influenþã”. Mai exact, Hotãrârea permite Metro sã blocheze iniþiativele celor care care doresc sã construiascã supermarketuri ºi hypermarketuri în vecinãtatea sa. Pe locul secund în privinþa reþelei de magazine se situeazã Billa, care din 1999 pânã în prezent a inaugurat 13 magazine, dintre care trei în Bucureºti. De asemenea, Praktiker are ºase magazine, dintre care douã în Bucureºti. Pentru Praktiker, amplasarea magazinului în aceeaºi zonã în care existã deja un magazin Metro nu ar trebui sã fie o problemã, deoarece reprezintã divizia de bricolaj a aceluiaºi grup german. În schimb, reprezentanþii Metro vor putea bloca iniþiativele altor societãþi care doresc sã investeascã în vecinãtate ºi nu numai. Ne referim aici la reþelele de magazine precum Carrefour, care începând din 2001 a deschis 4 magazine, iar în viitor intenþioneazã sã investeascã ºi pe piaþa clujeanã. Investiþia într-un astfel de magazin este impresionantã, de ordinul zecilor de milioane de dolari. Blocarea unei iniþiative nu poate avea decât repercusiuni negative asupra economiei unui oraº, chiar dacã se are în vedere ºi numai numãrul locurilor de muncã pe care le presupune deschiderea unui supermarket. Singurul concurent direct pe segmentul Cash and Carry al Metro este Selgros, care are doar 7 magazine, implicit o influenþã mai micã decât Metro. Anumite surse vehiculeazã posibilitatea ca în spatele acestei Hotãrâri sã se afle chiar Ion Þiriac, cel care a pornit afacerea Metro în România. Având în vedere notoria prietenie dintre Ion Þiriac ºi fostul premier, Adrian Nãstase, o asemenea ipotezã este plauzibilã, însã greu, dacã nu chiar imposibil de demonstrat. Restul e tãcere Am încercat sã aflãm punctul de vedere al societãþilor ale cãror reþele de magazine nu sunt foarte extinse ºi care ar urma sã fie principalele “victime” ale HG nr. 1.454/2004. De fiecare datã ne-am lovit însã de o tãcere ascunsã în spatele unor vorbe precum “preferãm sã nu facem nici un comentariu” (în cazul Cora), sau de o tãcerea totalã ºi de lipsa oricãrui rãspuns (la Billa, Praktiker sau Carrefour). Radu BELCEAN

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.