Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Marţi, 8 martie 2016, la Galeria de Artă din Baia Mare, de pe B-dul Bucureşti, nr.6, a fost vernisată expoziţia de pictură Memoria peisajului, organizată de Asociaţia Filiala UAPR Baia Mare şi Uniunea Artiştilor Plastici din Ucraina-Zakerpatia. Cei opt artişti care expun sunt: Michka Zoltan, Igor Lutsenko, Iuriy Şelevitskiy, Ivancho Andriy, Nicolae Suciu, Kovacs Bertalan, Călin Moldovan şi Prykop Adrian.
Lucrările expuse de cei patru artişti plastici din Ucraina (Michka Zoltan, Igor Lutsenko, Iuriy Şelevitskiy, Ivancho Andriy) au fost realizate în anul 2015, în cadrul Taberei de plein-air, desfăşurată la Ocna Şugatag. „Este interesant faptul că tema fixată în timpul taberei subliniază contururi distincte ale personalităţii fiecăruia. Picturile lor se remarcă prin spontaneitatea şi rapiditatea tuşelor de culoare, bucuria întâlnirii cu un alt gen de peisaj”, afirmă prof.univ.dr. Nicolae Suciu. Important de remarcat este faptul că artiştii expozanţi din Ucraina au fost onoraţi de către statul ucrainean cu distincţii echivalente în România cu titlul de Artist al Poporului.
Cele cincisprezece lucrări expuse (treisprezece realizate în ulei pe pânză şi două acuarele) acoperă întreaga tipologie a picturii de peisaj, ele reflectând perspectiva fiecărui artist în parte, zone de sensibilitate şi expresie diferite. Regăsim pe simeze peisaje naturale şi imagini urbane, peisaje ireale, imaginare, peisaje de esenţă retorică, cu personaje luminoase pe un fundal sumbru, peisaje lirice, luminoase, folosind acuarela ca tehnică, simplă, dar vibrantă, peisaje constructive, caracterizate de un acut simţ al arhitecturii compoziţiei, şi peisaje meditative, ce exploatează teme rustice, simboluri ale lumii rurale şi imagini ale truditorilor pământului într-un spaţiu neschimbat de trecerea timpului.
Lucrările reflectă experienţele particulare ale fiecărui artist, din care rezultă tot atâtea variante de atitudini, de comportamente, de sensibilitate a expresiei, de apropiere de motivul ales ca temă centrală a expoziţiei, de opţiuni estetice şi doctrinare. Expoziţia se constituie într-un nou argument în favoarea ideii că peisajul reprezintă în continuare o inepuizabilă sursă de inspiraţie şi de imagini filtrate de creatorii de artă prin sensibilitatea proprie şi redate într-o manieră personală şi asumată.
Expoziţia este deschisă pentru publicul iubitor de artă timp de patru săptămâni.
„Cele două acuarele realizate de Călin Moldovan ne duc cu gândul că, prin efectele respective, speculează efectul ploii, transferând străduţelor din Centrul Vechi expresivitatea unei Veneţii imaginare, pentru că pereţii clădirilor se reflectă în pavajul umed.
Adrian Prykop „se bucură” de naveta pe care o face în Ţara Lăpuşului pentru a-şi completa norma didactică în şcoală prin documentarea şi asimilarea motivului satului cu întreaga încărcătură simbolică şi întregul inventar agricol al gospodăriilor, trecute prin filtrul sensibilităţii cromatice personale.
Kovacs Betalan dezvoltă în cele două lucrări expuse structuri compoziţionale atemporale, ajungându-se la expresivitatea motivului calului în dialog cu forme geometrizante ale unui posibil peisaj. În ceea ce mă priveşte, am continuat resursele expresive ale motivului ferestrei ca spaţiu de trecere şi de comunicare precum şi a subtilităţilor expresive şi cromatice ale dialogului umbră-lumină.”
Prof. univ. dr. Nicolae Suciu