• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Februarie , 2005

Medicamente pentru boala Sanatatii

In ciuda eternei reforme, situatia sistemului de sanatate din Romania e inca fragila. Desi a intrat pe o traiectorie ascendenta, nici sistemul asigurarilor de sanatate nu pare sa fi rezolvat inca problema finantarii acestui domeniu. Iar contextul integrarii in UE, gasirea de solutii si identificarea promta a problemelor e mai mult decat o necesitate. La sfarsitul anului trecut, Casele Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS) au demarat un amplu proiect de analiza si evaluare a sistemului. Pe baza rezultatelor obtinute, Florin Tataru, directorul CJAS Maramures, a reusit sa “radiografieze” carentele sistemului, dar mai ales sa identifice cateva solutii care sa permita alinierea acestui domeniu la standardele impuse de UE. Reporter: Care sunt rezultatele acestui sondaj la nivelul Maramuresului? Florin Tataru: La nivel judetean, esantionul de intervievati a fost de 168 persoane, din care 119 asigurati, diferenta fiind reprezentanti ai partenerilor-furnizori de servicii medicale (primarii, Consiliu judetean, Prefectura, membrii Consiliului de administratie, DSP, angajati ai CAS Maramures). Rezultatele sondajului au relevat ca exista o stare de insatisfactie in randul populatiei in legatura cu serviciile medicale, atat in ceea ce priveste finantarea prin Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS) a diferitelor segmente de asistenta medicala, dar si in ceea ce priveste calitatea serviciilor oferite. Analiza arata ca nici in prezent componenta sociala a asigurarilor de sanatate nu este saturata, reprezentand cheia de bolta de la care trebuie plecat in alegerea mijloacelor de imbunatatire a activitatii sistemului. Rep.: Daca asistenta medicala este subfinantata raportat la nevoile de servicii medicale ale populatiei, cum vedeti rezolvarea acestei probleme, primordiale, pentru existenta unui sistem de asigurari de sanatate competitiv, la standarde europene? F.T.: Aderarea la UE impune, in primul rand, crearea cadrului adecvat pentru coordonarea politicilor in domeniu cu cele ale statelor membre din UE, astfel incat sistemul national de asigurari de sanatate sa devina suficient de transparent si eficient pentru a putea atrage si gestiona FNUASS. Crearea unui nou cadru legislativ devine necesara. Astfel, imbunatatirea finantarii sistemului sanitar va trebui sa se bazeze pe alocarea prioritara a resurselor obtinute in urma cresterii economice, pe realocarea bugetelor in interiorul sistemului si pe inlaturarea acelor cheltuieli ce nu apartin sistemului sanitar. Sursele avute in vedere pentru a suplimenta cheltuielile pentru sanatate ar trebui sa fie achitarea de la buget a sumelor pentru unitatile medico-sociale si pentru accidentele de munca, cresterea bazei de impozitare, crearea de locuri de munca, obligativitatea de a contribui la fondul de sanatate a celor care pleaca sa munceasca in strainatate, scaderea muncii la negru, introducerea asigurarilor private de sanatate, implicarea comunitatilor locale in finantarea actului medical, cresterea finantarii din bugetul de stat. Sistemul sanitar trebuie sa beneficieze de o finantare sporita, dezideratul fiind ca pana in anul bugetar 2008, sa se ajunga la utilizarea unor sume pentru sanatate care sa reprezinte cel putin 6% din PIB. Cadrul legislativ al asigurarilor de sanatate trebuie sa reglementeze tratamentul nediscriminatoriu fata de asigurati si fata de furnizorii de servicii medicale. Trebuie actionat impotriva inegalitatilor, stabilindu-se reguli egale pentru libera concurenta in domeniul sanatatii. Un sistem sanitar viabil se bazeaza pe principiul concurentei intre furnizori pentru utilizarea eficienta a fondurilor, statul respectand neutralitatea fata de toti furnizorii de ingrijiri de sanatate. Pentru asigurarea satisfactiei beneficiarilor, se impune crearea unui cadru legal care sa le permita sa-si exprime nemultumirea privind calitatea ingrijirilor medicale. Un obiectiv major este asigurarea egalitatii de sanse a cetatenilor, garantand accesul nediscriminatoriu la ingrijiri medicale de baza. Pachetul de servicii de baza va trebui sa fie redefinit, sa acopere componenta sociala si sa fie coroborat cu fondurile existente la nivelul fiecarui an. Atingerea tuturor dezideratelor va necesita timp si eforturile conjugate ale tuturor actorilor sistemului de sanatate. Benjamin Franklin afirma un mare adevar: Pentru a schimba obiceiurile unei tari si a introduce unele noi, este necesar ca mai intai sa fie inlaturate parerile preconcepute si necunoasterea si sa convingem oamenii ca interesul le va fi promovat de schimbarile propuse. Aceasta nu este o treaba de o singura zi. Rep.: Ce masuri considerati ca trebuie luate in perioada urmatoare, raportat la starea de insatisfactie a asiguratilor? F.T.: In primul rand, cred ca se impune dinamizarea activitatii control, astfel incat sa fie asigurate premise de celeritate si operativitate in aplicarea masurilor legale pentru incalcarea clauzelor contractuale si a legislatiei in vigoare de catre furnizorii de servicii medicale din sistemul de asigurari de sanatate. Apoi, controlul calitatii serviciilor oferite asiguratilor trebuie reglementat, punandu-se accent pe crearea organismelor specifice la nivelul CNAS si al CJAS si pe reorientarea activitatii spre acest domeniu. Aceasta necesitate a fost impusa de evolutia sistemului, de experienta acumulata, de nevoile actuale. Imposibilitatea exercitarii controlului calitatii la standardele UE a fost cauzata de absenta normelor, standardelor precum si lipsa personalului de specialitate. Pentru atragerea in sistem a personalului calificat, spre exemplu, se impune modificarea cadrului legislativ, astfel incat, medicii angajati ai CJAS-urilor sa poata furniza servicii medicale intr-o unitate sanitara, la fel ca si medicii angajati in directiile de sanatate publica, cu acelasi statut, pentru care exista derogare expresa de la prevederile privind incompatibilitatile functionarului public din Legea nr. 161/2003. Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.