• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 16 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 17 Ianuarie , 2014

Marea blocadă

Modificarea ordinelor de plată a blocat total plăţile în instituţiile publice din judeţ în prima parte a acestui an. Dacă mai adăugăm şi noul sistem de raportare a cheltuielilor, avem tabloul complet al unei degringolade naţionale care a lăsat bugetarii fără salarii plătite la timp şi firmele fără bani încasaţi.

 
 

Modificările Ministerului Finanţelor Publice au paralizat întregul sistem de plăţi publice pentru primele săptămâni din acest an. Cei mai mulţi bugetari şi-au primit salariile cu 1-2 săptămâni de întârziere, iar unele instituţii s-au trezit că nu pot face plăţi deloc până nu se pun la punct cu noul sistem.

La 13 decembrie 2013 au apărut două ordine, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie a.c., care reglementează noua structură a codurilor IBAN pentru conturile de cheltuieli bugetare, respectiv pentru modificarea formularelor ordinelor de plată.

Cum între 1 şi 6 ianuarie bugetarii nu au lucrat, funcţionarii Ministerului de Finanţe nu au avut timp să facă modificările de rigoare pentru deblocarea conturilor. Chiar dacă se ştia despre modificarea respectivă din noiembrie 2013, oamenii nu au fost anunţaţi despre posibilitatea unei întârzieri a salariilor.

 

De la 1 ianuarie 2014, la solicitarea FMI şi Comisiei Europene, raportarea cheltuielilor în sectorul public este mai riguroasă, iar noul mod de raportare este prevăzut în OUG 88/2013. Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a dat un ordin în noiembrie referitor la aplicarea OUG 88/2013.

 

În luna septembrie 2013, a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 88/ 2013 având ca scop creşterea transparenţei în utilizarea fondurilor publice, cunoaşterea în timp real a modului de utilizare a resurselor bugetare şi reducerea sarcinii administrative în relaţia cu sectorul public, prin eliminarea obligativităţii instituţiilor publice de a raporta lunar şi trimestrial, pe suport de hârtie, aproximativ 27 de formulare care furnizau informaţii cu întârziere, din cauza procesului de centralizare a unui număr mare de indicatori.

„Pentru implementarea acestei aplicaţii informatice, instituţiile publice aveau obligaţia să se înregistreze electronic în noul sistem.

 

Din cele 13.300 de instituţii publice, până la finele anului 2013, au fost înregistrate 11.300 de instituţii, iar în primele două zile ale acestui an au fost înregistrate celelalte 2.000 de instituţii. Subliniem faptul că noua soluţie informatică nu a modificat modul de calcul al salariilor.

Potrivit legii, plata salariilor pentru personalul din cadrul instituţiilor publice se poate face între 5 şi 15 ale lunii curente pentru luna precedentă.

 

Până pe data de 8 ianuarie 2014, la unităţile trezoreriei statului s-au prezentat, potrivit programărilor, şi au fost decontate salariile pentru 2.300 de instituţii publice, utilizând noua soluţie implementată, inclusiv pentru unităţile de învăţământ”, se arată într-un comunicat remis de către MFP.

 
 

Preşedintele FSLI Simion Hancescu a spus că „victimele acestei măsuri prost aplicate“ sunt, în primul rând, salariaţii din învăţământ, care vor primi salariile cu o întârziere de aproximativ o săptămână.

„Având în vedere că noile cerinţe impuse de MFP implică calculul salariilor pe cicluri de învăţământ, serviciile de secretariat şi de contabilitate din unităţile şcolare vor fi excesiv birocratizate pentru că sunt foarte multe cadre didactice care predau la două sau trei cicluri de învăţământ, primar, gimnazial şi liceal, şi salariile acestora şi dările aferente către stat trebuie calculate separat“ - a mai spus Simion Hancescu, citat în comunicat

 
 

Ministrul finanţelor, vicepremierul Daniel Chiţoiu, a susţinut că nu există nicio problemă legată de plata salariilor la bugetari, el arătând că întârzierile au fost cauzate de neînregistrarea instituţiilor publice pe noua metodologie de depunere a ordinelor de plată.

„Nu există nicio problemă legată de salariile la bugetari. Domnul ministru Voinea a dat toate detaliile, ce s-a întâmplat ieri (miercuri - n.red.) cu problemele legate de înregistrarea instituţiilor publice pe noua metodologie de depunere a ordinelor de plată. Cei care s-au înregistrat li s-au plătit salariile, cei care nu s-au înregistrat au fost reprogramaţi“ - Daniel Chiţoiu

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.