Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Mănăstiri dispărute din județul Maramureș
Puțini sunt cei care mai știu azi că, în hotarul Șomcutei, a existat un lăcaș de cult, anume o mănăstire. Existența ei este trădată de toponimul „La mănăstire” și de câteva obiecte ce i-ar fi aparținut și care se păstrează azi în diferite colecții. Muzeul Județean de Istorie din Baia Mare a făcut cercetări pentru a găsi urme arheologice ale acestei mănăstiri.
Chiar în cursul anului trecut, un an marcat de pandemie, specialiștii muzeului au fost pe teren pentru a căuta urme ale acestei mănăstiri. Deocamdată nu s-a găsit nimic. Dar, într-un material mai amplu, specialiștii muzeului băimărean prezintă povestea fascinantă a acestei mănăstiri. Un material în care sunt prezentate hărți, obiecte, documente, apărute cu zeci și sute de ani în urmă.
În rândurile de mai jos, prezentăm analitic datele care sunt cunoscute, până în clipa de față, referitoare la mănăstire.
Localizarea mănăstirii, la nord de Șomcuta, spre Satulung, o datorăm primelor hărți militare pentru Transilvania, realizate între 1769-1773, pe care acest edificiu apare reprezentat la circa 2,7 km nord-vest de biserica de lemn din localitate, în dreapta văii Curazilor/Hurazilor și la 1.7 km sud-vest de confluența acestei văi cu valea Bârsău, pe terasa formată între aceste văi, într-o zonă, la acea vreme, împădurită.
Cum se poate observa, pe hartă apare biserica mănăstirii, cu două construcții anexe, una dispusă la sud de aceasta, reprezentată pe hartă cu un dreptunghi negru, iar cealaltă, la sud-vest de biserica mănăstirii, consemnată pe hartă cu dreptunghi roșu. Legenda explicațiilor pentru hărțile acestei ridicări fiind extrem de sumară, nu putem aprecia dacă acestea sunt construcții edificate din lemn sau din piatră. În câteva rânduri, la finele anilor 70 și începutul anilor 1980, Viorica Ursu și Lucia Pop au încercat, pornind de la toponimul ,,La Mănăstire”, cunoscut în hotarul Șomcutei, să identifice pe teren amplasamentul mănăstirii. Au fost sesizate, cu aceste ocazii, pe terasa mai înaltă din stânga văii Bârsău, porțiuni de teren de culoare neagră și roșiatică, probabil de arsură, dar nu au fost descoperite vestigii arheologice. În anul 2020, utilizând pe de-o parte hărțile din secolul al XVIII-lea, precum și cele cadastrale realizate între 1970-1974, pe care apare toponimul, specialiștii Marius Ardeleanu și Ovidiu Papuc au încercat să găsească locația edificiului. Deoarece nu s-a putut verifica întreaga terasă, din pricina terenului înierbat sau cultivat, rămâne ca viitoarele cercetări să clarifice, într-un fel sau altul, prezența, la suprafața solului, a unor eventuale urme ale viețuirii în acest loc. Cu certitudine, însă, la suprafață, în locul numit azi „la mănăstire” nu mai sunt sesizabile urme supraterane ale unor construcții ce ar fi putut aparține vechii mănăstiri.
Potrivit documentelor scrise cunoscute până în prezent, cea mai veche informație pe care o cunoaștem privind existența acestei mănăstiri datează de la începutul secolului al XVIII-lea, respectiv din anul 1708, când aici este găzduit un comisar imperial – Sigismund Szaniszló – însărcinat cu strângerea darurilor în natură (animale) pentru armata austriacă, în acel moment în război cu armata curuților (Răscoala curuților 1703-1711). Acesta menționează, în jurnalul său, în data de 13 mai, că a ajuns noaptea la Șomcuta și a văzut satul pustiu, iar pe preotul român l-a găsit târziu. De aici s-a dus la Mănăstirea Șomcuta (Somkúti Monoszteriára), de unde a plecat în zori. În arhive, mai există și alte informații, prin care se certifică existența acestei mănăstiri.