• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 18 Noiembrie , 2016

Managementul Deşeurilor, o poveste fără sfârşit despre bani europeni, responsabilitate şi riscuri

32 de  sisteme de management integrat al deşeurilor (SMID) contractate în exerciţiul bugetar 2007-2013 al Uniunii Europene şi niciunul nu este complet operaţional. Din luna iulie a anului viitor, vechile depozite de gunoi vor trebui închise. Dacă noile sisteme de management al deşeurilor nu vor fi funcţionale, România va plăti amenzi usturătoare şi, mai mult, problema gunoaielor va rămâne „în aer”. Urmează o poveste încâlcită despre bani europeni, responsabilitate şi riscuri.

 

Cel mai important proiect implementat de judeţul nostru, „Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş” a intrat într-o nouă etapă. Dacă lucrările avansează într-un ritm bun şi poticnelile administrative au fost depăşite, urmează noi provocări legate de procesele aflate pe rolul instanţelor şi licitaţia pentru desemnarea unui operator unic. Şi toate acestea, într-un timp record, deoarece, din luna iulie a anului viitor, vechile depozite de deşeuri trebuie închise. Altfel, suntem pasibili de amenzi uriaşe. 

 

Istoria acestui proiect ar putea constitui un veritabil manual despre cum se blochează un proiect european. Dacă în perioada administraţiei judeţene condusă de Mircea Man proiectul era întru totul în aer şi, în afară de rocada unor locaţii pentru centrul de management al deşeurilor nu s-a întâmplat nimic, administraţiile viitoare, conduse de Zamfir Ciceu şi Gabriel Zete au au fost nevoite să recupereze timp, documente şi lucări. Pe scurt, după semnarea contractului de finanţare, a urmat un mic război administrativ cauzat de faptul că unele primării nu doreau să delege colectarea deşeurilor unui operator unic, condiţie obligatorie impusă de finanţator, altele nu au putut adopta hotărârile din varii motive. Cu mult tact, preşedintele CJ Maramureş, Gabriel Zetea, a reuşit să rezolve această problemă şi, în prezent, documentaţiile pentru desemnarea unui operator unic au fost adoptate de toate administraţiile din judeţ. Practic, în faza următoare va avea loc licitaţie, pe fiecare din cele 4 zone.

 

În paralel, se derulează şi lucrările de execuţie pe mai multe contracte. Administratorul public al judeţului, Dumitru Dumuţa, a explicat că:

 

„Se lucrează pe toate locaţiile noastre, pe toate cele trei locaţii. Se lucrează la pregătirea documentaţiilor de atribuire a delegării serviciului. Au fost patru contracte de lucrări. Unul s-a finalizat, constructorul a predat tot ce a avut, este vorba de contractul pe cele 5 centre de colectare a deşeurilor voluminoase. Pe un alt contract, lucrările sunt în fază avansată şi se vor finaliza până la sfârşitul anului şi rămân nefinalizate două contracte: construirea celulei de depozit de la Sârbi şi închiderea depozitelor existente, pe care nu le putem închide atâta timp cât avem operatori care depozitează la Sighet şi la Satu Nou de Jos. Fie vor opera până la deschidere depozitului de la Sârbi, fie cel târziu până la 16 iulie 2017. Şi pe acel contract sunt avansate lucrările, dar nu se pot finaliza din acest motiv”.

 

Separat, pe lângă faptul că lucrările se desfăşoară pe repede înainte şi nu mai este timp pentru amânări şi derogări, există o altă problemă: două procese prin care un grup de cetăţeni din Fărcaşa cer suspendarea executării Hotărârii CL Fărcaşa referitoare la locaţia depozitului, respectiv anularea hotărârii. Ambele procese sunt pe rolul instanţelor de judecată.

Toate aceste probleme vor trebui rezolvate în timp record, deoarece în vara anului viitor e gongul final pentru acest proiect.

 

Situaţia din Maramureş nu este însă unică în ţară. La nivel naţional, din cele 32 de proiecte de sisteme de management integral al deşeurilor contractate în exerciţiul financiar trecut, niciunul nu e 100% operaţional. Pentru unele s-a obţinut fazarea şi trecerea pe noul Program Operaţional Infrastructură Mare (POIM). Altele sunt în diverse faze de licitaţie pentru desemnarea unui operator unic, unele parcă fără sfârşit.

 

La Timiş, o parte a SMID-ului funcţionează de câţiva ani. Gropile neconforme au fost închise, centrele de colectare şi staţia de transfer funcţionează, dar blocajul a apărut la licitaţia pentru desemnarea operatorului care ridică şi transportă gunoiul.

 

„Noi am depus documentaţia pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – n.r.) şi, cu trei zile înainte să înceapă licitaţia, una dintre firmele care voia să participe la licitaţie a depus contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

De la CNSC ni s-a transmis că nu e de competenţa lor şi ne-au trimis la Tribunalul Timişoara. Tribunalul ne-a spus că nu e nici de competenţa lui şi am ajuns la Curtea de Apel Timiş. Care ne-a trimis înapoi la CNSC. Toată povestea asta a durat vreo două luni.

Dar nu e normal. Operatorii aceştia au prea mare libertate – dacă vor, blochează un judeţ întreg cu contestaţii. Şi tot aşa, gândiţi-vă, problema e la nivel naţional”, a declarat, pentru PressOne, Romeo Ursu, directorul executiv al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Timiş.

Vom reveni.

 

 

Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Maramureş reprezintă dezvoltarea unui sistem durabil de management al deşeurilor la standarde europene, prin îmbunătăţirea serviciilor şi reducere a numărului de depozite neconforme din judeţ, în conformitate cu practicile şi politicile Uniunii Europene. Sistemul de management al deşeurilor, care se va implementa în comuna Fărcaşa, localitatea Sârbi, va îmbunătăţi calitatea mediului şi condiţiile de viaţă ale locuitorilor din judeţul Maramureş, valoarea totală a proiectului fiind de 229.148.934 lei, fără TVA.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.