Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlinÄ
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
RecomandÄrile Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziÈii, filme, cÄrÈiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 26 Decembrie , 2005
Magia nopții dintre ani
Dacă astăzi tradițiile și obiceiurile ancestrale nu se mai practică, le vom rememora măcar pentru a nu fi uitate de tot. Poate așa, cei care doresc să trăiască vremurile de altădată, într-o seară de Anul Nou petrecută ca pe vremea bunicilor, vor putea să se distreze într-un stil mai aparte.
Anul Nou în Maramureșul istoric n-a fost o sărbătoare ca și cea de azi. Evenimentul a prins a avea importanță tot mai acută în perioada comunismului, dorindu-se astfel a elimina din conștiința oamenilor serbarea Nașterii Domnului.
Pe vremuri, în calendarul creștin se celebra doar ziua de 1 ianuarie (Sfântul Vasile cel Mare), iar momentul trecerii dintre ani avea mai mult conotații magico-mitice, performate prin rituri de trecere.
Atunci lumea se distra, fetele își căutau ursitul, se făceau urări de belșug, și nimeni nu-și făcea bilanțul, ca în ziua de azi.
De prin anii 1970 a început să se colinde (ureze) și de Anul Nou, urări nou „importate”, în care refrenul „Seara de Crăciun” a fost înlocuit cu „An Nou fericit”. De Anul Nou, în Maramureș se „umbla” cu Capra, Buhaiul și Plugușorul.
Cu Capra se joacă și de Crăciun, iar obiceiul e arhicunoscut așa că nu vom insista asupra sa. Buhaiul este „mânat” și azi (mai ales la festivalurile folclorice destinate turiștilor) de patru copii (puberi sau chiar adolescenți). Unul ține buhaiul (confecționat dintr-o „bărbânță”-adică putină), altul trage de „coardă” (făcută dintr-o șuviță de fuior), „vestitorul” adresează gazdelor versurile de urare, iar afară rămâne ultimul copil, costumat în „drac”. Se spune că buhaiul este un străvechi obicei agrar, de urare a belșugului.
Cu plugușorul umbă tot copiii (și pare-se că e mai nou decât celelalte două obiceiuri, pătrunzând, prin „contaminare”, din sud și est). De asemenea, este un obicei agrar, la care participă tot ”vestitori” și „draci”.
„Jocul moșilor”, azi dispărut, însemna că două sau mai multe neveste „ciuhoase” (glumețe) se deghizau în moși sau cerșetori și-și deranjau apropiații și rudele - prin cerșit, întrebări ciudate etc. Dacă se întâmpla să fie prinse, erau dezbrăcate și deconspirate, dacă nu, scăpau cu fuga.
„Moșul cu plugul”, un alt obicei aproape dispărut, grupa doi copii costumați în bătrâni, care colindau casele, purtând un plug simbolic și urând belșug pentru Anul Nou.
Mai nou, în Maramureș a intrat și uratul „cu Steaua”, comun azi tuturor românilor.
Pe de altă parte, tot gunoiul ce se mătura în casă în intervalul dintre Crăciun și Anul Nou, în dimineața zilei de „Sânvăsâi” se ducea afară și se împrăștia pe sub pomii fructiferi, ”pentru a aduce roadă”.
Obiceiuri de Anul Nou
În noaptea magică în care se schimbau anii, maramureșenii efectuau o serie de ritualuri, cel mai des practicate fiind cele de căsătorie, de ursită. Iată câteva dintre acestea.
- În noaptea de Revelion fetele mergeau și făceau baie goale în râu, pentru a fi frumoase și curate tot timpul anului și pentru a-și găsi alesul inimii.
- Tot atunci se numărau parii din gard, începând în sens invers de la nouă, asta pe omăt mare, când gardul era acoperit de zăpadă. Al nouălea par se lega cu fir roșu, fiind apoi verificat a doua zi. Se credea că, dacă e frumos și drept alesul va fi la fel, idem în caz că parul e strâmb și putred. Dacă stâlpul e dublu, fata va avea doi soți, iar dacă e rupt, alesul va muri prematur.
- Fetele duceau un buchet de busuioc la râu, și îl lăsau acolo, la limita de contact cu apa. Dimineața se verifica: dacă buchetul prinsese țurțuri, pentru fata care l-a așezat însemna că va avea bărbat bun și bogat, iar dacă nu, va fi sărac și necăjit (apud Ioana Dăncuș).
- Pe vremuri, se furau porțile de la casele fetelor de măritat, fiind duse departe și ascunse de către feciori, pentru a le face de rușine. O altă variantă ducea la blocarea drumurilor și podurilor înguste cu acele porți, pentru a „forța” fetele să se mărite în satul natal.
- În seara de Anul Nou, femeile scoteau un număr de cărbuni aprinși din vatră afară, pe o bucată de tablă, și erau numiți: grâu, mălai, orz, cartofi, fân. Dacă vreun cărbune se făcea cenușă în timpul răcirii, asta însemna că recolta al cărui nume îl purta, se va face praf.
- Uneori, fetele ieșeau în bătătură și ascultau noaptea: dacă lătra câine, urmau să aibă bărbat rău, dacă auzeau vite mugind, urma un soț bun, dacă se auzea cocoșul așteptau bărbat rău și infidel, dacă ciripeau păsări, ursita aducea bărbat frumos, dacă se auzea porc grohăind însemna viitor bărbat moale, leneș, dar puternic.
- Un obicei dispărut azi se performa astfel: se puneau 5-10 farfurii pe masă, cu fundul în sus, sub care se așeza pâine, sare, cărbune, un cuțit etc. Fata de măritat, legată la ochi, alegea o farfurie și apoi se uita dedesubt: dacă alesese pâine însemna soț bogat, cartof - om mediocru în toate, cărbune - bărbat înșelător și brunet, ovăz - soț înalt, subțire și iute la mânie, sare - plăcut în multe și risipitor, măr - bun la suflet și frumos, inel - de asemenea frumos, cuțit - om bătăuș, piper - soț aprig, oglindă - bărbat fățarnic etc.
- Jocul „Boții” a dispărut și el. Pe vremuri, se frământau din aluat de făină de grâu niște boți și în fiecare se băga câte un bilet cu nume de fată ori de fecior. Se fierbeau 10 minute, apoi se răceau, iar la urmă se aducea o pisică, care alegea câte un boț. Astfel se alegeau posibilele viitoare perechi de însurăței.
Calendar și metehăi
Cel mai crud joc era „metehăul”. În seara de Anul Nou sau de Bobotează, feciorii confecționau un fel de păpuși, înalte de un metru, dintr-un schelet de crengi îmbrăcate cu haine vechi, cu aspect comic, „femei” și „bărbați”, care întruchipau pe vreun fecior sau fată bătrână. Se atașau la aceste mascote și bilețele (plasate în traistă sau în sânul „metehăului”), pe care se scria cine este feciorul (sau fata) luat în tărbacă, ce vrea, cât de de bun și bogat este etc. „Metehăii” se atârnau apoi în toiul nopții, în copaci sau pe stâlpi înalți, pentru a putea fi îndepărtați cât mai greu. A doua zi, la descoperire, se făcea mare bătaie de joc din respectivul, de care se râdea tot anul, până la următoarea sărbătoare.
Toate astea și multe alte rituri și jocuri se organizau la petrecerea „Vergelului”, în noaptea de Anul Nou, în câte o casă unde feciorii aduceau băutura, iar fetele (însoțite de părinți) mâncarea, și unde toți se distrau cu muzică, mâncare și băutură.
Calendarul cepei
Aceiași superstițioși moroșeni, tot în noaptea de An Nou, încercau să afle cum va fi sezonul agricol următor, cu ajutorul „calendarului cu cepe”, care se face astfel: se iau șase cepe mari, se taie în două, se scot rândurile mai mici dinăuntru, și se lasă numai trei foi în fiecare. Cojile respective se umple cu sare, cu golul în sus, se așează apoi una lângă alta în tindă, și se scrie la fiecare numele unei luni a anului, în ordine.
A doua zi, se verifică: dacă coaja (aferentă lunii aprilie de exemplu) s-a muiat, înseamnă că va fi o lună umedă și „moale”. Dacă dimpotrivă coaja e tare, va fi senin și cald (ori rece).
Aceste obiceiuri, precum și multe altele pe care nu le mai amintim aici, azi în proporție de peste 90 la sută dispărute, se mai performau până prin anii ’80 în sate ca Văleni, Breb, Dragomirești etc.
Acum, multe din aceste superstiții s-au mutat în înregistrările etnografilor și folcloriștilor. Satele maramureșene, urbanizate în mare proporție, occidentalizate fără noimă, măsură sau gust și-au pierdut grosul tradițiilor și superstițiilor. Și au devenit mai sărace parcă, chiar decât în vremurile de restriște.
Teofil IVANCIUC
Comentariile celorlalÈi
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
ComenteazÄ acest articol
AdaugÄ un comentariu la acest articol.