• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 29 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 13 Iunie , 2005

Macaroana de asfalt

Nu este deloc exclus ca autostrada care urma sa traverseze partea nordica a Transilvaniei sa devina victima disputelor politice si economice dintre principala forta aflata la guvernare in Romania (Alianta DA) si PSD, aflat inaintea ei la putere, sustine cotidianul ungar Nepszabadsag, citat de Rompres. La aceasta concluzie se poate ajunge in urma evenimentelor din ultimele luni in jurul autostrazii proiectata sa treaca prin Bors-Oradea-Zalau-Cluj-Turda-Targu Mures-Sighisoara-Brasov, autostrada pentru a carei construire guvernul roman anterior a semnat un contract cu firma americana Bechtel, fara sa aiba loc o licitatie deschisa. Contractul si rocada politica In 2004, guvernul PSD (care, intre 2000-2004, a fost sprijinit in Parlament de catre UDMR) a incheiat un contract cu firma Bechtel, potrivit caruia compania americana va termina pana in anul 2012 constructia autostrazii, in lungime de 415 kilometri, cu solutii tehnice si geografice foarte dificile si cu un cost pentru Romania de 2,5 miliarde de euro. Lucrarile la autostrada (evident din considerente electorale) au fost incepute vara trecuta, in apropierea municipiului Cluj. Putin mai tarziu, dar tot pe vremea executivului anterior, firma Bechtel a incheiat subcontracte cu intreprinzatori din Romania pentru executarea diverselor lucrari pentru autostrada, precum si pentru transporturile materialelor necesare. Inca de atunci a existat banuiala ca marea majoritate a acestor intreprinderi erau apropiate PSD. Desi PSD a castigat alegerile parlamentare din toamna lui 2004, le-a pierdut in schimb pe cele prezidentiale, iar dupa victoria lui Traian Basescu, actualul presedinte, acesta a impus reorganizarea fortelor parlamentare, iar social-democratii au fost nevoiti sa se retraga in opozitie. Alianta liberal-democrata, cu sprijinul UDMR, a reusit sa obtina conducerea unor consilii judetene, ca de pilda pe cel din judetul Cluj, care a avut un cuvant de spus si in deciziile anterioare privind constructia autostrazii. Optimism marca UDMR In pofida conflictului existent, cei din UDMR, care joaca un rol in guvernare, sunt optimisti. Laszlo Borbely, ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, a declarat ca, la sfarsitul lunii mai, guvernul a insarcinat Ministerul Finantelor cu obtinerea unui credit comercial extern de 100 de milioane de euro. Numai ca obtinerea imprumutului respectiv ar putea dura chiar mai mult de o luna si jumatate, deci, s-ar putea intampla ca abia peste doua luni sa fie reluate lucrarile de construire a autostrazii. UDMR continua sa sustina construirea acestei autostrazi. Senatorul Peter Eckstein-Kovacs este de parere ca, initial, cabinetul Nastase a luat o decizie inteleapta si a adaugat ca, desi a fost rezultatul unei decizii politice, Autostrada Transilvania este un proiect realizabil, iar UDMR tine foarte mult la el. In concluzie, UDMR are o pozitie foarte hotarata in acest caz. In mod asemanator s-au pronuntat si parlamentarii PSD din Cluj, dar si primarul Clujului, ales din partea PD, care a afirmat de repetate ori ca realizarea autostrazii din Transilvania nu va fi inghetata, nici nu va fi oprita. Nu ar fi exclus ca, din lipsa banilor, din cauza tensiunilor dintre Bechtel si intreprinderile subcontractuale sa se ajunga la o ruptura. S-ar putea ca asa ceva sa devina un avantaj sub aspectul sanselor construirii acestei autostrazi, deoarece, in felul acesta va fi nevoie de alte subcontracte, dupa ce guvernul isi va plati datoriile. Iar aceste noi intreprinderi, vor fi, in mod sigur, apropiate actualului guvern, ceea ce ar fi, desigur, benefic si pentru disponibilitatea guvernului de a continua constructia, noteaza autorul articolului. Revizuirea contractului Dupa preluarea puterii, diversi lideri ai Aliantei D.A. au declarat ca doresc neaparat sa se revizuiasca contractul incheiat cu Bechtel, argumentand ca nici Uniunea Europeana nu este de acord cu contractul incheiat fara licitatie, motiv pentru care nu doreste sa o finanteze. Din Bruxelles au sosit semnale ca UE considera de importanta prioritara coridorul 4 european, care ar trece prin Nadlac-Arad-Timisoara-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta, UE fiind dispusa sa participe (prin finantarea de catre BERD) la construirea acestei autostrazi. Din partea UDMR s-a depus, insa, un efort foarte mare ca sa se obtina continuarea proiectului de autostrada care traverseaza nordul Transilvaniei. La Bucuresti se vorbea deja deschis ca prioritara este autostrada din sudul tarii, iar pentru cea din nord s-ar cheltui doar cat este posibil din buget. Guvernul Tariceanu sustine ca din cauza constrangerilor bugetare, anul acesta vor putea transfera doar 213 milioane de dolari pentru constructia autostrazii din nordul Transilvaniei. Bucurestiul datoreaza firmei Bechtel 78 de milioane de dolari pentru lucrarile de anul trecut, iar aceasta suma va putea fi platita doar dupa rectificarea bugetului promisa pentru aceasta saptamana. Numai ca americanii nu mai cred in aceste promisiuni, drept consecinta, la sfarsitul saptamanii trecute au stopat construirea autostrazii. Conducatorii firmei Bechtel au anuntat ca 35 % dintre cei 685 de angajati romani au fost trimisi acasa. Dar sindicatul constructorilor autostrazii a aflat ca oprirea lucrarilor va afecta aproape 600 de muncitori. Nepszabadsag

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.