• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 30 Ianuarie , 2006

Lumina europeana

Adio, cozi la casieriile Electrica! Din acest an, consumatorii isi pot plati energia electrica la oficii postale, banci etc. „Vina” o poarta Open SGC, noul sistem de de citire, facturare si incasare a energiei electrice, aplicat acum si in Maramures. Noul sistem face parte dintr-un amplu program de modernizare a serviciilor Electrica. Electrica SA si-a autoimpus modernizarea sistemului de gestiune comerciala pentru clientii sai. Din acest an, Filiala Electrica Maramures a implementat un nou sistem de citire, facturare si incasare a energiei electrice. Mai mult, veti putea afla informatii despre factura la energia electrica sau orice alt tip de informatii prin telefon, datorita sistemul Call Center. Iar in viitor nu veti mai fi nevoiti sa cititi contorul si nici nu va veti intalni in scara blocului cu muncitorii Electrica care practica frecvent acesta activitate. Motivul? Noua tehnologie PLC, aplicata deja in Baia Mare. De prin 1992, facturarea consumului la energie electrica a maramuresenilor din mediul urban se facea dupa un algoritm simplu: consumatorul declara indexul, iar Electrica factura acel index, urmand ca, la un interval de 6 luni sa se faca regularizarea. Numai ca sistemul avea unele neajunsuri si din cauza faptului ca indexul declarat de consumatori nu era intotdeauna cel real. O alta neplacere a vechiului sistem era modul de plata a facturilor, care genera cozi interminabile la casieriile Electrica. Asa ca societatea a cautat metode de imbunatatire a serviciilor. Dar pana in 2000 n-au gasit o banca dispusa sa deschida conturi curente pentru cei care doresc sa-si plateasca mai usor factura la Electrica. In prezent, insa, mai multe banci accepta acest sistem, iar contravaloarea facturii este virata direct din contul clientului in contul societatii. Pentru mediul rural, sistemul de facturare era ceva mai asemanator cu actualul sistem Open SGC. Adica, Electrica factura un consum lunar istoric, iar oficiile postale incasau contravaloarea facturii. Sistemul spaniol Din decembrie 2005, Electrica Maramures foloseste, ca si alte filiale Electrica, noul sistem Open SGC, achizitionat prin licitatie publica de la o firma spaniola de profil. Acest program a fost implementat in Bucuresti in urma cu doi ani, iar in Filala Transilvania Nord a societatii Electrica a sosit spre finele anului trecut. Mai exact, in octombrie a fost implementat la Cluj, in noiembrie in Bistrita, Satu Mare si Salaj, iar in decembrie a sosit randul Maramuresului sa implementeze noul sistem de facturare. Radu Lupan, director filialei maramuresene Electrica SA, a explicat ca: „prin acest sistem, atat in zona urbana, cat si in zona rurala, facturarea se face pe baza mediei intre doua citiri anterioare pe zi calendaristica. Facturile sunt realizate la Cluj, de catre o singura masina care proceseaza 1,1 milioane de facturi. Iar la un interval de sase luni se citeste contorul, urmand ca tot masina sa stabileasca reglajul dintre noi si consumatori. Facturile sunt distribuite de posta, si au un cod de bare. Unul dintre cele mai importante beneficii aduse de noul sistem este diversificarea posibilitatilor de achitare a facturii, care nu se poate realiza doar la casieriile Electrica, ci si la toate oficiile postale si la bancile Romexterra, Transilvania si Carpatica. Si cautam si alte banci dispuse sa-si asume aceasta sarcina sau magazine care dispun de aparate care citesc codurile de bare.” Ramane insa si posibilitatea de achitare a facturilor printr-un cont curent, la BancPost sau Banca Transilvania. Dar, pe langa faptul ca elimina timpul pierdut la casieriile Electrica, noul sistem va ajuta la constituirea unei baze de date pentru un alt sistem modern Call Center, prin intermediul caruia clientii Electrica vor putea avea acces foarte usor la informatii legate de serviciile societatii, consumul lor, situatia facturilor etc. Pe langa aceste sisteme, Electrica SA Maramures implementeaza si un proiect pilot, PLC, fiind prima sucursala din tara care, prin acest sistem poate obtine online informatii despre fiecare contor. De anul trecut, sistemul nu se aplica doar la marii consumatori, ci si la cei casnici, primii beneficiari fiind locatarii unui bloc de pe strada Independentei. „Sunt alocate 14,1 miliarde pentru extinderea sistemului. Dar costurile sunt foarte mari, spre exemplu, implementarea sistemului intr-un sat costa 3,1 miliarde. Deci va trece ceva timp pana cand vom putea stabili o legatura cu fiecare contor in parte, dar e un inceput”, considera Radu Lupan. Conventii pentru nemultumiti Fiindca sistemul Open SGC inseamna procesarea a 1,1 milioane de facturi, apar si erori. Asta cu atat mai mult, cu cat noul sistem a pornit de la declararea indexului de catre populatie, deci de la o baza de date cu multe erori. Insa, o data cu rularea programului, se asteapta sa creasca si performanta lui. Dar cei nemultumiti de valoarea facturii estimate au o alta posibilitate. „Pe baza unei conventii incheiate de comun acord cu noi, clientul poate solicita sa i se factureze o anumita valoare. Urmand ca la sase luni sa se faca regularizarea. Oricum, pana cand sistemul va intra in functiune e posibil sa mai apara erori. E nevoie de o perioada mai lunga de timp in care sistemul sa ruleze. Dar, pana atunci, ne cerem scuze clientilor carora le-am produs neplceri si ii rugam sa vina cu incredere la noi, asigurandu-i de toata disponibilitatea in rezolvarea eventualelor probleme”, a declarat directorul Electrica SA Maramures. Serviciul Call Center Dupa ce sistemul Open SGC va castiga vechime, si implicit va procesa mai multe date, va deveni functional un alt serviciu prin care Electrica doreste sa vina in intampinarea nevoilor clientilor. „Prin Call Center se va realiza informarea clientilor asupra unor aspecte legate de serviciile noastre, valoarea facturii, modul de plata a facturii, anuntarea deranjamentelor etc. Acest lucru va fi posibil prin folosirea bazei de date de la Open SGC”, a declarat Radu Lupan, directorul Electrica SA Maramures. Sistemul este aplicabil deja in Bucuresti si ofera 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana, informatii audio consumatorilor Electrica. Tehnologia PLC Power Line Communication (PLC) este o alternativa la tehnologia “wireless”, care propune trafic de date si voce in banda larga, cu viteza de transmisie ridicata. Aceasta aduce cu servicii similare, dar bazate pe alte tipuri de tehnologie, datorita utilizarii unei infrastructuri deja existente: liniile electrice disponibile atat in exteriorul cladirilor cat si in interiorul acestora. Astfel, Electrica realizeaza conexiuni de date de banda larga pe retelele electrice de tensiune medie intre posturile de transformare, dupa care se realizeza conexiuni prin intermediul liniilor de joasa tensiune de la posturile de transformare pana la echipamentele utilizatorilor finali. In tari precum SUA, Marea Britanie, Rusia si Polonia, renumite companii de distributie a energiei electrice se afla in faza de dezvoltare de proiecte-pilot prin care sa determine modul de implementare al PLC sau chiar ofera consumatorilor prin PLC, servicii de internet, telefonie, precum si alte facilitati casnice. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.