• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 August , 2005

Licitatia papusarilor

Suspiciuni de aranjament la licitatia pentru fabricarea mobilierului scolar l Seful Inspectoratului Scolar e pregatit sa “jure-n biserica” lipsa partipriurilor l Unii producatori s-au retras, convinsi ca “se stie deja castigatorul” Licitatie pentru achizitia de mobilier scolar. Banal. Contradictiile survin in urma aprofundarii caietului de sarcini, care pare redactat de Inspectoratul Scolar Judetean Maramures, dupa studiul unor oferte deja existente. Unii producatorii de mobilier s-au retras, convinsi ca deja castigatorul e cunoscut si, mai mult, ca acesta are produsele „pe stoc”. In 2 septembrie, Inspectoratul Scolar Judetean Maramures (ISJ) organizeaza o licitatie care va desemna agentul economic care va produce mobilier scolar. Banii sunt „indestulatori” si, mai ales, siguri (doar vin de la buget). Insa modul in care a fost conceput caietul de sarcini a convins cativa dintre producatorii care doreau sa participe la licitatie ca documentul „a fost alcatuit dupa chipul si asemanarea castigatorului”. Am parcurs caietul de sarcini si am ajuns la urmatoarea concluzie: prevederile sunt de cele mai multe ori interpretabile, neclare si se anuleaza de la o sectiune la alta. „Documentul incriminator” intareste suspiciunea agentilor economici. Unii, dupa ce au cumparat caietul de sarcini, au renuntat la plata taxei de licitatie, fiind convinsi ca se descrie cu lux de amanunte o „marfa pe care o are cineva pe stoc”. Prietenii „padurii romanesti” In introducere, reprezentantii ISJ ii ameteste pe producatori: „Sectiunea I contine informatii generale, referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica (...). Informatiile din aceasta sectiune sunt, dupa caz, completate, adaptate sau detaliate, in cadrul Sectiunii II. In masura in care prevederile Sectiunii I nu sunt modificate in cadrul Sectiunii II, acestea devin obligatorii, atat pentru autoritatea contractanta cat si pentru candidati/ofertanti, pe toata perioada de aplicare a procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica”. In ceea ce priveste persoanele care pot participa la licitatie, e simplu. Nu se intelege nimic. Initial, se specifica faptul ca: „orice persoana juridica sau fizica, romana sau straina, are dreptul de a participa la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica”. Apoi, ISJ restrange aria ofertantilor la „cunoscuti”. Pe langa normele obisnuite, cei de la Inspectorat au introdus o obligatie legata de cifra de afaceri (in valoare de 5.500.000 mii lei) si de faptul ca viitorul castigator trebuie sa fie un fost client al ISJ sau cel putin al sistemului (asta da, concurenta!): „ofertantul trebuie sa fi onorat minim un contract al carui obiect sa fi fost mobilier scolar cu o valoare egala sau mai mare de 1.000.000 mii lei”. De asemenea, desenele tehnice din caietul de sarcini sunt foarte asemanatoare cu produsele afisate in ofertele unor firme cunoscute, cum este Silvarom, care a mai incheiat contracte cu Ministerul (ceea ce i-au determinat pe „neprietenii” ISJ sa se intrebe daca nu cumva aceste firme au deja in stoc produsele si vor putea sa le ofere in cel mai scurt timp). Aproximatia si omisiunea In privinta obiectului licitatiei, se specifica intentia de achizitie a urmatoarelor produse: „scaune scolare netapitate, pupitre scolare individuale, pupitre scolare duble, birouri catedra profesori, masute si scaunele pentru prescolari. Produsele de mai sus se vor achizitiona intr-o cantitate necesara mobilarii unui numar de clase cu un efectiv de aproximativ (!) 2.000 de elevi”. E dificil de gasit o explicatie logica pentru nespecificarea numarului exact de produse. Cei initial interesati au declarat ca o specificatie clara ar fi dus la o oferta mai buna, deoarece in aceste conditii trebuie sa includa in oferta o marja de eroare. Avand in vedere ca singura cifra mentionata este numarul elevilor (de parca un producator trebui sa stie cate banci folosesc „aproximativ 2.000 de elevi”!), nici macar acesta nu este specificat. Prin „aproximativ 2.000 de elevi” se poate interpreta si 1.800, si 2.500. Pentru a complica si mai mult situatia, in anexa tehnica (unde sunt specificate dimensiunile mobilierului) sunt mentionate si dimensiuni pentru... table scolare. Numai ca acestea, conform caietului de sarcini, nu fac obiectul licitatiei. Dilema: se cer sau nu table scolare? Cei de la Inspectoratul Scolar raspund jovial: „se cer, dar... s-a omis (!) mentionarea tablelor scolare in obiectul licitatiei”. Punctajul castigator In tabelul Punctelor de calitate se mentioneaza: 70 de puncte pentru pretul ofertei, 10 puncte pentru termenul sau termenele de livrare (pentru mobilierul necesar la un numar de „aproximativ 2.000 de elevi”), 15 puncte pentru caracteristicile tehnice si functionale si 5 puncte pentru disponibilitatea de a asigura servicii de postvanzare si asistenta tehnica. Practic, producatorul trebuie sa ofere si un termen de predare al unui numar necunoscut de produse. In ce priveste pretul... In cadrul sectiunii „Atribuirea contractului de achizitie publica”, la punctul F.5.2 producatorul afla ca „nu se accepta actualizarea pretului”. Numai ca in dreptul acestei prevederi, casuta a ramas... nebifata. Omisiunea starneste incertitudini: „se accepta sau nu actualizarea preturilor?” Sau se bifeaza dupa? Alt aspect, de-a dreptul hilar, este legat de faptul ca, pe alocuri, textul „caietului de sarcini” sufera adnotari cu... creionul. Pe semne, cel responsabil cu redactarea acestui caiet a fost ocupat cu treburi mai serioase si nu a acordat o atentie deosebita problemei. Mai ales ca in penultima pagina este prezenta si o data (2005.05.12), care a fost corectata cu creionul, acel 2005 fiind initial „2003”. Semn ca „noul” caiet de sarcini nu este chiar atat de nou. Tischhohe 550, ja wohl? Alt subiect „delicat” il constituie caracteristicile tehnice. Daca in desenele tehnice sunt prezentate trei modele de scaune ale caror dimensiuni sunt cuprinse intre 400 mm si 450 mm, intr-o alta pagina se prezinta alte dimensiuni (350 mm, 400 mm si 455 mm), cu mentiunea „scaun reglabil”. Curios, avand in vedere ca in desenele mentionate doar un singur model face parte din categoria scaunelor reglabile. Care dintre mentiuni sunt valabile (sau sunt scaune reglabile si atunci doar unul dintre cele trei modele este valabil, sau sunt valabile toate trei modelele, dar nu vor scaune reglabile)? La fel se pune problema si cu dimensiunea maxima: e 450 mm (cum apare in desen) sau 455 mm (cum apare in precizare)? In ultima pagina e prezentat un desen tehnic pentru o masa cu explicatii in limba... germana („tischhohe 550”), ceea ce mai declanseaza o tripla dilema: ori aceasta licitatie este doar pentru firmele germane; ori se stie deja castigatorul si caietul de sarcini s-a facut de mantuiala, copiindu-se un altul mai vechi; ori celor de la ISJ li se rupe de banii publici si de licitatii. Ultima explicatie nu e credibila, caci... unde-s bani... Inspectorul jura in biserica Referitor la subiect, Sandu Pocol, inspector sef al ISJ, a declarat: „vreau sa fie o licitatie cat se poate de transparenta, chiar invit si presa. Eu pot sa jur si in biserica, nu m-a contactat nimeni pana acum. Daca intr-adevar se confirma sesizarile, am sa ma consult cu juristul si am sa opresc licitatia!” Sebok Francisc, referent compartiment Investitii, responsabil de intocmirea caietului de sarcini, confirma neregulile semnalate, dar nu le considera „atat de grave”. Scuza invocata este ca... e primul caiet de sarcini intocmit. Despre partea cu detaliile tehnice, Sebok sustine ca face parte dintr-un caiet de sarcini mai vechi realizat de Minister. Or fi fost partipriurile cuiva din Minister? Mihaela MIHALEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.