• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Octombrie , 2007

La umbra mall-urilor in floare

Cu cateva saptamani in urma, Queen Elizabeth 2 (QE2), unul dintre cele mai mari vapoare de linie care traverseaza oceanul, a acostat in portul Greenock - destinatia finala si locul de origine al vaporului in varsta de 40 de ani, construit de John Brown & Co la Clydebank. Anul viitor, nava Cunard va naviga spre Dubai, unde va fi „declasata”, urmand sa fie folosit ca hotel plutitor si casino, iar motoarele sale puternice si sirenele vor fi reduse la tacere. Multele mii de oameni care au venit sa vada aceasta nava frumoasa, in timp ce avioanele Royal Air Force (RAF) efectuau acrobatii aeriene deasupra ei, s-au simtit probabil tristi din cauza faptului ca orasul Clyde nu mai este capabil sa produca in zilele noastre un astfel de proiect de inginerie admirat in toata lumea, noteaza Jonathan Glancey in cotidianul britanic The Guardian, citat de Rompres. In economia noua britanica bazata pe cunoastere exista moda de a crede ca a nu face altceva decat bani, in timp ce se inlocuieste munca de inginerie cu mall-uri vaste si consumatoare de energie in stil Shanghai sau „proiecte de regenerare urbana”, este intr-un fel un lucru inteligent. La cateva zile de la sosirea zgomotoasa a navei QE2 la Clyde, Asociatia Inginerilor Consultanti (ACE) a dezvaluit ca Marea Britanie are o lipsa de 20.000 de ingineri, o cifra care este posibil sa creasca cu 4.000 anul viitor. Pentru a satisface cererea, ACE a solicitat Ministerului britanic de Interne sa relaxeze reglementarile privind imigratia, astfel incat sa poata fi recrutati in intreaga lume ingineri civili, de structura, de mediu si constructii, pentru a veni sa preia locurile de munca pe care britanicii postmoderni le evita. Doar straini pentru munca „murdara” Si totusi, pentru ca Marea Britanie are nevoie de mai multe proiecte majore de inginerie, printre care si cele pentru Olimpiada din 2012, Crossrail, noua retea feroviara de mare viteza, si alte planuri ambitioase de proiecte de „regenerare urbana” in intreaga tara, va fi nevoie de o adevarata „armata, marina si aviatie” de ingineri, pentru a realiza toate aceste proiecte. La fel cum e nevoie de forta si mai ieftina de munca din intreaga lume pentru a curata birourile, a matura strazile, a conduce autobuzele sau a strange buruienile, acum Marea Britanie are nevoie de ingineri din Polonia, India, China si din alte tari pentru a proiecta si construi infrastructura pe care o considera tot mai dificil de realizat de britanici. Britanicii considera ca este inteligent ca strainii sa presteze munca murdara, iar acum chiar munca practica si creatoare, in locul lor, noteaza semnatarul articolului. Pana la urma, britanicii vor lasa totul in seama unor tari care doresc sa configureze si sa creeze lucruri si care inca fac cu placere ceea ce britanicii considera a fi ingineria „murdara” si durabila. O tara de consumatori Germanii fac cu placere lucruri, in timp ce se bucura de un nivel de trai ridicat. Bavaria este plina de industrii bazate pe cunoastere, in timp ce se lauda cu multe intreprinderi de inginerie de „moda veche”. La granitele landului Turingia, uzinele de locomotive din Meiningen ale Deutsche Bahn (compania cailor ferate de stat) au construit recent un cazan cu aburi de inalta presiune pentru A1 Locomotive Trust, o societate cu sediul in Darlington, care in prezent finalizeaza prima locomotiva cu aburi de linie principala rapida din Marea Britanie dintr-o perioada de mai bine de 50 de ani. Acest lucru ar putea parea extravagant, dar nicio companie britanica nu ar putea sa isi asume o activitate care ar fi indeplinita cu placere de un numar atat de mare de oameni. O tara cu operatori in call-center si cu manageri ai serviciului de clienti, Marea Britanie priveste stupefiata cum strainii sudeaza si nituiesc pentru britanici. In era trenurilor electrice, care ruleaza cu o viteza de 300 de kilometri pe ora, traversand in lung si in lat Republica Federala, ideea de a fabrica o locomotiva cu aburi reprezinta o decizie pe care caile ferate germane sunt capabile sa o realizeze cu succes. In Finlanda, teritoriul Nokia, Aker Yards din Helsinki si alte orase mari, continua sa proiecteze si sa construiasca cele mai mari nave de pasageri din lume, printre ele numarandu-se si clasa ‘’Freedom of the Seas’’ pentru ‘’Royal Caribbean International’’. Exista chiar si proiecte de nave si mai mari. Finlandezii, dupa cat se pare, sunt foarte multumiti de proiectarea de nave mult mai mari decat QE2, in timp ce recurg la tehnologie digitala de consum in masa. In Marea Britanie s-a ajuns sa se creada ca britanicii sunt mai degraba o tara de consumatori decat de producatori, ca viata consta in a obtine sume impracticabile de bani pentru a cumpara acele fleacuri la indemana, dupa care ravnesc. Dar pana si mall-urile si infrastructura complexa de sub acestea au fost proiectate de cineva. Ei lasa aceasta munca in seama strainilor. Se plang, desigur, in conditiile in care ei ajung sa obtina posturile inalte pe care britanicii refuza tot mai mult sa le indeplineasca, dar acum cand au inceput sa caute ingineria de proiecte grele in acelasi mod in care triburile din padure trebuie sa fi privit, fara sa inteleaga, apeductele romane, in urma cu doua mii de ani, ce altceva ar mai putea face?, se intreaba critic semnatarul articolului in final. The Guardian

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.