• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 11 Iulie , 2005

La B.R.A.T. cu presa!

De aproape 2 ani ARBOmedia deruleaza un proiect privind presa locala (concret, publicitate nationala pentru presa locala). Argumentul lui Silviu Ispas e ca, in ceea ce priveste vanzarea spatiului publicitar, presa locala are trei avantaje: tiraj mai mare decat orice ziar national in judetul respectiv; audienta mai mare decat orice ziar national in judetul respectiv; audienta exclusiva (cititorii citesc in mod normal ziarul local si nu ziare nationale, pe care le citesc ocazional sau deloc). Carte de vizita Silviu Ispas este new business director la regia germana de publicitate ARBOmedia si are marele merit de a fi adus presa locala in atentia marilor clienti de publicitate din Romania, dar si a agentiilor care le gestioneaza imaginea. Proiectul sau, acela de a construi pentru ARBOmedia un portofoliu de publicatii locale care in mai putin de doi ani (octombrie 2003 - iunie 2005) a crescut de la 11 la 38 de titluri locale, s-a dovedit a fi un real succes. Are o experienta in media de 13 ani, din care 5 (1998-2003) in pozitia de director executiv al Biroului Roman de Audit al Tirajului (B.R.A.T.). Din martie 2004 este presedinte al Consiliului de Administratie B.R.A.T. Reporter: Din punct de vedere editorial, exista o reteta de succes, in presa? Silviu Ispas: Da. Publicarea de informatii care il intereseaza pe potentialul cititor, transmise in cuvinte putine si simple. Rep.: Recent s-au pus bazele unei asociatii a unor publicatii care avanseaza ideea ca masuratorile de tiraj ale BRAT nu corespund realitatii “din teren”. In calitate de presedinte al BRAT, cum comentati afirmatiile? S.I.: Masuratorile si verificarile pe care le fac birourile de audit din toata lumea au un scop comun: de a certifica cifre de difuzare cat mai exact, cat mai aproape de realitatea “din teren”, prin standarde si metodologii acceptate de majoritatea industriei. Desi vorbim de verificarea de facturi si de documente fiscale, nimeni, niciodata, nu va putea pretinde ca s-a constatat realitatea din teren in proportie de 100%. Orice sistem are anumite limite. Deocamdata, sistemul BRAT este recunoscut ca standard de larga majoritate a industriei, e rezultatul a peste 8 ani de dezvoltare si imbunatatiri si pleaca de la standardele aplicate in multe alte tari, BRAT fiind de peste 6 ani membru al Federatiei Internationale a Birourilor de Audit (IFABC), o organizatie extrem de pretentioasa si riguroasa. Spun asta pentru ca sunt tari, mult mai dezvoltate decat Romania, care nu au reusit sa aiba o asociatie similara admisa IFABC, pentru ca s-a constatat ca industria de presa din acele tari nu reuseste sa respecte toate regulile recunoscute international. Rep.: Relatia Clubului Roman de Presa cu celelalte asociatii patronale sau profesionale din mass-media? S.I.: In acest moment, relatia este buna si am receptat cu placere noi semnale de deschidere catre industrie a CRP, dar si de re-apropiere a industriei catre CRP. Banii si publicitatea locala Rep.: Este presa locala mai buna din punct de vedere editorial decat publicatiile centrale? S.I.: Da, in primul rand, pentru ca si in “local” sunt profesionisti la fel de bine pregatiti ca si cei din presa centrala, oameni care au beneficiat de cursuri si specializari la Bucuresti si in strainatate. In al doilea rand, presa locala ajunge la informatii pe care presa centrala nu are cum sa le obtina si ofera locuitorilor fiecarui oras informatii cu adevarat utile, nu informatii pe care toata lumea le-a vazut cu o seara inainte la televizor. In al treilea rand, este cunoscut faptul ca nu exista saptamana in care o stire bomba, care tine capul de ziar al presei centrale, sa nu fi provenit dintr-o sursa (publicatie) locala. Practic, un ziar local poate scrie oricand tot ce scrie un ziar central, invers nu e posibil. Rep.: Procentual, incasarile din publicitate in presa locala fata de cea centrala? S.I.: 2-3% vs 20-25%. Rep.: Incasarile din publicitate TV sunt mult mai mari decat cele din presa. Pot creste ultimele, astfel incat discrepanta dintre puterea financiara a presei din strainatate si cea romaneasca sa se reduca? S.I.: Incasarile presei din publicitate vor creste in comparatie cu incasarile TV in momentul in care va creste puterea de cumparare, oamenii isi vor permite sa isi cumpere “ziarul personal” si nu sa imprumute unul de la vecini sau sa se uite la stiri pe canalul de cablu neachitat de 1 an. In acel moment, audienta presei va creste sensibil si clientii de publicitate vor avea motive sa investeasca mai multi bani in presa si mai putini in TV (ca proportie). “Presa nu este respectata!” Rep.: Presa locala dupa integrarea Romaniei in UE? S.I.: 50-70% din titluri vor disparea de pe piata, iar presa locala va fi detinuta in proportie de 100% de edituri straine. Rep.: Tinand cont de tendinta de globalizare, ce sansa are presa locala in competitia cu trusturile media din strainatate? S.I.: Nici cea mai mica sansa. Insa, presa locala poate pune mari probleme trusturilor straine si poate sa isi vanda pielea foarte scump. Rep.: Patrunderea marilor trusturi de presa straine in Romania? S.I.: E benefica, pentru ca investitiile pe care le pot face ar ridica nivelul presei, atat editorial cat si grafic/tehnic. Nu e benefica, pentru ca trusturile straine abordeaza afacerea prea abrupt, totul se bazeaza pe profit (daca se poate, imediat), iar acest lucru duce la pierderea calitatii editoriale. Riscam astfel sa avem mai multe tombole si lozuri razuibile in loc de ziare care sa informeze. Rep.: Notati din punct de vedere editorial presa romaneasca? S.I.: Dau o medie, nu o nota: 7, in scadere. Rep.: Relatia presa-autoritati publice? S.I.: Daca vorbim de autoritati publice “problema” (baroni locali etc), atunci relatia presa-autoritate a fost si este un cosmar. Presa nu este (inca) respectata atat cat ar trebui, pentru ca nu i se intelege si nu i se recunoaste utilitatea si misiunea publica. Silviu Ispas: “Cel de la pompa trebuie pedepsit!” “De ce trebuie inlaturat efectul de subjugare a presei, cauzat de pomparea de bani publici in diverse publicatii? Va deranjeaza ce scriu ziarele subjugate? Dumneavoastra aveti posibilitatea sa scrieti (tot) ce doriti, cititorii vor citi ce cred de cuviinta si vor crede informatiile pe care le percep ca fiind corecte. Va deranjeaza pompatul banilor? Nu stiu ce vreti sa sugerati cu termenul pompare, dar daca din bani publici se finanteaza ilegal publicatii private, atunci cel de la pompa trebuie pedepsit, conform legii.” Ligia VORO

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.