Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ™ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 9 Martie , 2009
Kohán György un pictor contemplativ
Primariile oraselor Baia Mare si Gyula (Ungaria), Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» si Muzeul Corvin Janos din Gyula au organizat o expozitie ce reuneste lucrari ale pictorului Kohán György, laureat al Premiului Kossuth. Expozitia este gazduita de Centrul de Afaceri Millenium, pana in 16 martie a.c.
Kohán György s-a nascut in 22 februarie 1910, la Vareu (Gyulavári). Tatal sau a fost un fierar care s-a impacat foarte greu cu faptul ca ucenicul si fiul sau voia sa devina artist. Primul maestru i-a fost Józef Dezsö, din Gyula. Dupa terminarea scolii superioare de arte plastice, si-a continuat studiile la Paris. Incepand cu 1939, a avut numeroase expozitii personale. In 1960 si 1964, i s-a decernat Premiul Munkácsy, iar in 1966, i s-a conferit Premiul Kossuth. In testamentul sau, a decis ca lucrarile sale sa treaca in patrimoniul orasului natal. Conform testamentului, in anii 1970, in fosta cladire a Casei Tineretului de pe bulevardul Béka, a fost intemeiata Galeria Kohán, cu o colectie care cuprinde 691 de picturi si peste 2000 de lucrari grafice. Astfel, opera sa a ramas compacta, unitara, picturile si lucrarile sale putand fi vizionate de toti amatorii si iubitorii artei pictorului. Mostenirea ramasa este uriasa, unele aspecte ale artei lui Kohán au fost preluate in studii, carti, lucrari, dar ea inca nu a putut fi prezentata integral nici pana in zilele noastre. Personalitatea artistului plastic, talentul sau si forta sa creatoare au ramas de neinteles pentru multi contemporani. „Naturile statice si interioarele create de Kohán constituie rezultatul unei descompuneri si dispersari intelepte a culorilor”, afirma Emilia Martin Nagy. Tablourile lui Kohán prezinta suprafete uriase, fine, dar totusi pline de energie, de duritate rustica. Pictorul se concentreaza sa surprinda un moment, o singura miscare, o singura atitudine tipica, prin care infatiseaza insa adevarate tablouri de viata. Se spune ca pictorul a fost un om ciudat, sumbru, contemplativ, dar ca lucra cu inversunare si perseverenta si ca a fost obsedat de spiritul de raspundere al artistului si de munca de creatie. Arta sa a atras atentia, oamenii fiind fascinati de panzele sale coplesitoare. „Expozitia Kohán György se constituie intr-un eveniment plastic care merita consemnat. Expozitia prezinta o serie de lucrari ale artistului, prilej cu care s-a facut publica si infratirea celor doua orase. De ce spun ca este un eveniment cultural? Pentru ca expozitia pictorului din Ungaria este de asa maniera prezentata, incat se poate afirma ca avem in fata personalitatea unui artist de mare forta, personalitate reliefata de selectia prezentata in fata publicului baimarean, care atesta acest lucru. Pot sa spun ca se disting, aici, cateva caracteristici ale pictorului Kohán, si anume forta de exprimare plastica, pe de o parte, si calitatile de exprimare prin culoare, pe de alta parte. Se disting cateva directii de prospectiune plastica care fac obiectul selectiei prezentate publicului baimarean: putem constata ca pictorul are o inclinatie spre monumental in modul de abordare a motivelor si modul de tratare a catorva lucrari care, cred, fac parte dintr-o perioada mai indepartata. Apoi, putem observa faptul ca artistul este dominat de culori calde, culori solare; ar fi o a doua perioada a creatiei pictorului prezentata publicului baimarean. Chiar si motivistica ne face sa ne aducem aminte de pictorii baimareni, de cei care au activat in Centrul Artistic Baia Mare. Ulterior, pictorul se apleaca asupra elementelor simbolice si decanteaza aceste cautari plastice in forme sintetice si forme simbolice. Este un pictor care are vocatia monumentalului. Exista lucrari in care pictorul este mult mai expresiv, pana la a fi expresionist in maniera de asezare a culorilor si de folosire a lor. Tusele sunt puse curajos, as putea spune nervos, pe suprafata tabloului, in tendinte de folosire a contrastului deschis-inchis. Sonoritatile devin, adesea, wagneriene. As vrea sa afirm ca expozitia este una de vazut, una asupra careia trebuie sa revii, una in care publicul baimarean va gasi satisfactie”, ne-a declarat pictorul Ioan Anghel Negrean.
MoStenirea artistica a lui Kohán
„Gheorghe Kohán (n. Gyulavári, 1910 – m. Gyula, 1966) si-a inceput studiile cu pictorul Dezsö József, originar din Ardeal, si o scurta perioada, a continuat la Scoala Superioara de Arte Frumoase din Budapesta, sub indrumarea lui Oskár Glatz. Inca de tanar, si-a gasit propriul stil, inconfundabil, pe care l-a pastrat pe parcursul intregii sale creatii. De-a lungul activitatii sale, descoperim doua directii distincte de reprezentare a temei, in functie de continutul lucrarii, care ii devin caracteristice. Tema taraneasca, lumea oamenilor de la campie, legati de pamant, a reprezentat-o printr-o formula realista, in culori viguroase, aprinse si tuse grave, trasate cu fermitate. Adesea, in peisagistica, a abordat subiecte a caror reprezentare s-a dovedit pe cat de atragatoare, pe atat de dificila. Acestea sunt Apusul de Soare, Curcubeul, Ursa Mare, care, ferite de manierism, datorita viziunii sale plastice, evita caderea in kitsch, prin realizarea in culori curate, clare. Cealalta directie a artei sale este prezenta in lucrarile cu multe figuri, cu subiect si atmosfera lirica, realizate in ceracolor, si in lucrarile cu caracter grafic, proiecte de fresca monumentale, in care se aseamana cu muralistii mexicani, prin constructivismul realizat cu accente cubiste. Punctul culminant al acestei monumentalitati simbolice il reprezinta friza din 1941, cu mesaj antirazboinic, intitulata „Memoria razboiului”. Realizata in tehnica mozaicului, a fost considerata, dupa moarte, datorita viziunii sale dramatice, capodopera artistului. Mostenirea artistica a lui Kohán, care cuprinde 670 de picturi si 2370 lucrari de grafica, a fost donata orasului Gyula, unde, in anul 1979, a fost inaugurat un muzeu, care ii poarta numele si care functioneaza si astazi. Din aceasta colectie, vizitatorii muzeului din Baia Mare vor putea viziona o selectie”. – Gabriella Gyarmati, istoric de arta
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.