Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Jenant, mişeilor! Oh, c’est des conneries!
Pur și simplu, cred că suntem prea mici pentru evenimente și personalități mari. Noi, ca nație, nu suntem în stare să ne ridicăm deasupra mediocrității, polemicii dâmbovițene și a bârfei, și să fim, măcar din când în când, solemni și eleganți. În anul 1951, Constantin Brâncuşi hotărăşte să doneze Statului Român lucrările aflate în atelierul său de la Paris: 230 de sculpturi, 41 de desene, 1.600 de fotografii, dar şi unelte și piese de mobilier. Spre surprinderea marelui artist, la solicitarea academicienilor din acea perioadă, autorităţile comuniste îi refuză oferta, acuzându-l că era „duşman al regimului” şi că „nu se exprimă cu mijloace proprii acestei arte”. Academicienii discutaseră exclusiv pe baza unui referat conceput de o delegaţie trimisă în mod special în capitala franceză, pentru a evalua lucrările ce urmau să fie donate. Conform tipicului de la acea vreme, comisiile de „specialişti” erau formate din reprezentanţii de vază ai clasei muncitoreşti, printre care se găseau fosta ţesătoare, Constanţa Crăciun (ministrul Culturii) şi fostul tipograf cu patru clase, Teohari Georgescu (ministrul de Interne). La întoarcerea din Franţa, membrii comisiei s-au adresat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, spunându-i că „Operele lui Brâncuşi sunt nişte opere pe care le-ar putea face orice ţăran neinstruit”. Drept urmare, liderul comunist a notat pe documentul primit din partea delegaţiei că „Operele lui Brâncuşi nu ajută cu nimic la edificarea socialismului în România. Refuzăm!”. Supărat că românii i-au refuzat donația, Brâncuşi a renunţat la cetăţenia română, la 1 august 1951, şi a cerut cetăţenia franceză, pe care a obţinut-o în anul următor. Și a donat Franţei toate operele din atelierul său de la Paris. Francezii le-au primit cu bucurie. Românii și-au schimbat, în timp, părerea despre Brâncuși, dar au continuat să-l umilească.
Recent, cu măreața inițiativă a guvernului Cioloș de cumpărare a „Cumințeniei Pământului” cu donații de la cetățeni, iar zilele trecute, prin manifestările dedicate împlinirii a 144 de ani de la nașterea sa, eveniment „powered by Irina Rimes”. Domnișoara ambasador onorific al Zilei Brâncuși, care se prezintă ca fiind mai „mainstream”, spunea că a „vizitat lucrările domnului sculptor”. Iar premierul și ministrul Culturii au aplaudat că ar fi crescut pe Google căutările „Brâncuși” datorită ei.
Acu’, dacă Brâncuși are nevoie de recomandarea Irinei Rimes să fie căutat pe Google, atunci nu suntem foarte departe de mentalitatea comuniștilor care au trimis o țesătoare și un tipograf să-i evalueze lucrările.
Eu propun ca Ambasador al Zilei Eminescu să fie Cheloo; Ambasador al Centenarului Recunoașterii Marii Uniri, Antonia, și Ziua Educației să-i aibă ca și amfitrioni pe Vulpița și Viorel.