Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Jenant mișeilor! Bunul simț popular
„Iuda se pierde fiindcă raționează prea subtil, prea ingenios; e sofisticat. }n cazuri grele cel mai bun lucru este să aplici soluția simplă, simplistă a bunului-simţ, a bunului-simţ căpos. Dacă judeci: de vreme ce Iisus a venit ca să ne mîntuiască, de vreme ce ca să ne poată mîntui trebuie să fie răstignit, de vreme ce pentru a fi răstignit e nevoie ca cineva să-1 trădeze mă voi jertfi eu şi-1 voi trăda eu - judeci prea subtil şi sofisticat. Şi prea abstract. Nu! Cel mai bun lucru e să judeci simplist, țărănește şi să aplici regula vulgară; orice ar fi, eu nu-mi trădez prietenul şi învățătorul!
Nu ştiu exact care sunt posibilitățile, nu-i sigur că preoții şi scribii nu vor găsi alt mijloc, nu vreau să știu nimic, nu mă avînt în raționamente iscusite şi cumplite deducții, știu numai una şi bună, lăsată din moşi-strămoşi: eu prietenul şi învăţătorul nu mi-1 trădez. Facă-se mîntuirea lumii cum o ști mai bine Dumnezeu, eu nu-s decît un vierme şi datoria mea de biet om e să aplic morala de uz comun. Motive sunt multe, scuze şi mai şi, plouă cu argumente, nu vreau să aud de ele.
Iuda s-a pierdut şi pentru că a vrut să-şi asume o misiune divină, a găsit de cuviință - dovadă de inimaginabilă trufie - să se substituie lui Dumnezeu.
Trebuia să fi fost mai rezervat: nu ştiu. Nu intervin. Nu mă bag. Eu nu-1 vînd.
Căci orice ar spune Iuda, oricît de rafinate şi chiar de impersonale, dezinteresate şi grandilocvente vor fi fost motivele sale, bunul-simţ popular va putea oricînd traduce prin odiosul şi de mult încărcatul cu noroi cuvînt de trădător frumoasele sale reflecţii (şi au cuvintele o putere de pîngărire şi demistificare a lor, provenită poate din lungă uzură). Bunul-simţ ordinar îl va putea oricînd lua pe Iuda la întrebări - şi va termina repede cu el:
- Mă, tu te-ai dus la popi?
- Da, dar ca să...
- Mă, l-ai vîndut?
- Să vedeţi că...
- Mă, ai luat treizeci de arginţi?
(Dracul cu fapta ne prinde; cu ce poate; ca poliţia federală pe gangsteri, de nu pentru marile lor fărădelegi, pentru fraude fiscale.)
- N-am vrut să-i iau mai întîi
şi-apoi i-am restituit...
- Da i-ai luat. Treizeci?
- Da, treizeci, însă...
- Mă, l-ai sărutat tu?
- Da, dar am făcut-o ca să...
- Mă, ţi-ai dat seama şi tu de vreme ce te-ai spînzurat.
- Dar tocmai asta dovedeşte că...
- Nu ţine, mă pramatie, eşti un trădător.
La ananghie şi în dilemă singura cale bună pe care poţi apuca e să te ţii de regula brută, populară. De ce n-am fost eu martor al acuzării? (Bine mi-ar fi stat, ca ceilalți ieșiți după nici cinci ani şi pun'te, fă rost de reţete pentru somnifere!)
Fiindcă mi-a venit în ajutor Dumnezeu să găsesc la anchetă scăparea din subtilități şi raționamente şi să refac judecata mahalagiului din Pantelimon şi a țăranului din Muscel. Simplu! Cît mai simplu, cît mai elementar. Nici o complicare. Orice ar fi şi orice s-ar întîmpla şi oricît ne-ar ispiti logica, rămînem la pravila naivă, cea mai cazonă şi mai nediferenţiată: acolo e siguranţa”.
Nicolae Steinhardt