Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Jenant, mişeilor! Binele poporului
De o vreme, de când aud de „binele public” sau „binele poporului”, mă pufnește râsul. De la nebunia anticipatelor, la cele 25 de ordonanțe de urgență adoptate la miez de noapte, până la asumarea răspunderii, mai toate deciziile recente sunt justificate de „binele poporului”. O sintagmă deosebit de periculoasă, pentru că ascunderea unor practici nedemocratice sub masca „binelui public”, indiferent dacă e folosită de PSD, PNL sau orice, tot a scuză comunistă sună. Întotdeauna în istorie, măsurile dure, nedemocratice sau dictatoriale, au fost motivate de „binele poporului”. Comuniștii au desființat partidele și au băgat elitele în pușcării pentru a salva „clasa muncitoare de cei care sugeau sângele poporului”, cei care au tras în revoluționari în 1989 s-au scuzat și ei că apărau „democrația populară de forțele oculte”, minerii au fost chemați la București tot pentru a apăra poporul, iar
exemplele pot continua. Mi se pare însă halucinant să folosești în 2020, într-o Românie europeană și democratică, această scuză și, pe deasupra, să fii crezut. Dincolo de ură și jocuri politice, un om care crede cu adevărat în principiile democratice și constituționale nu are nicio scuză să susțină o practică nedemocratică. Altfel, nu faci decât să înlocuiești o mișelie, cu altă mișelie. Și să devii, la rândul tău, neocomunist. Din păcate, la români, principiile de orice fel sunt negociabile și discutabile, în funcție de persoana asupra căreia urmează să fie aplicate. Ne place democrația, dar dacă e vorba de rivali politici, nu e bai că o încălcăm; ne plac drepturile omului, dar dacă nu se aplică unui personaj antipatic, nu e nicio pagubă; ne place adevărul, dar dacă îl rostește vreun adversar, el devine inutil; și ne place dreptatea, dar numai atunci când li se face prietenilor, nu și dușmanilor. Or, astfel de principii nu au nici excepții, nici note de subsol. Tranșant, țărănește, cum spunea Steinhardt, la marile întrebări există doar două răspunsuri: Da sau Nu. În rest, „binele poporului” va rămâne o iluzie la fel de actuală ca și democrația noastră.