• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 19 Ianuarie , 2009

Jale mare, la 6 luni de MAN-dat!

Razbunari politice, orgolii, gesturi de teribilism si cu substrat electoral, scandaluri si, nu in ultimul rand, haos administrativ. De toate acestea nu duce lipsa Maramuresul, incepand cu 25 iunie 2008. In acea zi, „presedintele ales al judetului” a depus juramantul. Dupa sase luni de mandat, Gazeta de Maramures va propune un fel de raport de activitate al celui care nu o data a fost numit „papagalul tuturor maramuresenilor”. Previzibilul moment al adevarului a venit. Nu de alta, dar dupa 6 luni, iti poti da seama despre orice om „ce hram poarta”. Mircea Man, presedintele Consiliului Judetean Maramures (CJ), este, din 25 iunie 2008, ca un vataf, dictator sau tatuc atoatestiutor ce-si zburleste mustacioara ori de cate ori este contrazis. Toate astea, pentru ca lui, doar lui, ii place sa i se spuna, cu plecaciune, „presedintele tuturor maramuresenilor”. Nu este pentru nimeni un mare „uau” faptul ca Man a ajuns sa fie inscaunat drept primul presedinte al CJ ales uninominal, datorita faptului ca, in campania electorala, a fost sustinut „la greu” de episcopii ortodocsi. Iar in privinta tevaturii ca el este „presedintele tuturor maramuresenilor”, acesta a fost pus cu botul pe labe de mai multe ori in plenul CJ, pentru ca, de fapt, a castigat alegerile la un scor extrem de mic. La 6 luni de mandat, se poate spune, fara exagerare, ca n-a realizat mai nimic din ce a promis in campania electorala. A facut, in schimb, circ si „misculatii” populiste, de dragul cultului personalitatii. Printre ultimele interviuri date inainte de alegeri, Man spunea ca prioritatile lui sunt: „1. Drumul Petea. 2. Infrastructura. 3. Fiecare unitate administrativa sa beneficieze de trei proiecte majore legate de aductiuni de apa, canalizari, statii de epurare si asa mai departe, indiferent de culoarea politica a primarului, deoarece culoarea politica nu are niciun fel de relevanta dupa 2 iunie”. Ei bine, de cand este Man presedinte, proiectul Drumului Rapid Baia Mare – Petea n-a mai facut progrese. Ba, mai mult, se vorbeste ca guvernul condus de pedelistul Boc a renuntat la acest proiect. Pe partea de infrastructura, lucrurile au stagnat: pe de o parte, pentru ca noile prevederi legislative nu mai permiteau atribuiri directe societatii din subordinea CJ (S.C. Drumuri si Poduri), iar pe de alta, pentru ca Man a incercat sa caute nod in papura conducerii societatii (cu scopul evident de a o inlocui). Cat priveste promisiunea ca va sustine cate 3 proiecte majore pentru fiecare primarie, indiferent de culoarea politica, lucrurile n-au stat deloc asa. N-a existat nicio solicitare din partea lui Man catre toti primarii, ca acestia sa-i prezinte trei proiecte. Legat de culoarea politica a primarilor, presedintele CJ n-a abordat public si nu le-a plans de mila decat primarilor PD-L (in special, primarului din Moisei si celui din Poienile de sub Munte). Faptul ca nu-l intereseaza culoarea politica a primarilor s-a dovedit a fi o fanfaronada si atunci cand Man i-a tinut partea primarului din Farcasa (primar PD-L), sa-i actioneze in judecata pe cei care au primit bani „nejustificat” de la CJ. Este vorba despre celebrul scandal in care s-a spus ca, in timpul mandatului lui Marinel Kovacs, s-au alocat bani unor primarii care nu aveau, de fapt, proiecte. Man a tinut, parca, mortis sa atraga atentia asupra lui ori de cate ori a avut ocazia. Iar cel mai bine i-a iesit figura in sedintele de CJ. Existand un protocol intre PSD-PNL-UDMR si PD-L fiind in minoritate in plenul CJ, de 6 luni, deciziile pentru Maramures s-au votat pe fond de scandal, razbunari si orgolii politice. Inca de la primele sedinte, Man a avut din partea consilierilor replici de genul: „nu va bateti joc de noi”, dupa ce, in repetate randuri, le-a testat rabdarea si nervii suspendand sedintele sub fel de fel de pretexte de indisciplina. Ori de cate ori lui Man nu-i convenea ceva, suspenda sedinta, lucru care a dus la reactii inclusiv din partea parlamentarilor de Maramures, care i-au reprosat presedintelui ca altereaza buna functionare a institutiei. Man s-a pus rau si cu „vecinii”. Prefectura si CJ functioneaza in aceeasi cladire, asa ca, dupa venirea lui Man, a trebuit reimprospatat protocolul prin care CJ functioneaza in Palatul Administrativ. Doar ca, in loc de diplomatie si comunicare, Man s-a apucat sa faca declaratii publice la adresa prefectului. Asa se face ca, pana la un nou scandal, n-a fost decat un pas. Urmatorul plan al lui Man a fost cel de discreditare si umilire a vicepresedintilor CJ (Calin Matei – PSD si Emil Marinescu – PNL). Presedintele le-a dat vicepresedintilor atributii fara precedent: doar scoli de arte si scoli speciale, institutii de cultura, Serviciul Salvamont, Serviciul de Paza sau Centrul Militar Judetean. Restul institutiilor bine finantate si inclusiv cele de infrastructura au ramas sub „supravegherea tatucului suprem” Man. Acesta i-a umilit pe vicepresedinti si prin faptul ca le-a mutat cum a vrut birourile sau ca nu le-a dat drept de semnatura cand a fost plecat. Intrebat despre ce posibilitati exista sa colaboreze cu vicepresedintii si daca vor putea lucra in echipa, Man a declarat, cinic, la momentul respectiv: „Nu suntem nici la rugby, nici la fotbal, nici la baschet!”. Dupa ce a incercat sa demonstreze in interventii publice ca-i mai destept si mai competent decat prefectul si decat vicepresedintii CJ, au urmat consilierii judeteni si sefii institutiilor din subordine. Trebuie sa va amintiti ca Man a dus o adevarata campanie de denigrare pentru inlocuirea Cornelicai Ilea de la Directia pentru Protectia Copilului. Gazeta a demonstrat punct cu punct ca auditul comandat de Man la aceasta directie a fost, de fapt, o facatura, pentru ca „presedintele tuturor maramuresenilor” sa se poata razbuna pe cea care, in campania electorala, a facut o plangere impotriva PD-L, ca s-a folosit abuziv de imaginea unor copii. In ultimele luni ale anului 2008, atentia lui Man s-a concentrat asupra unor actiuni menite sa atraga PD-L-ului capital electoral. Inundatiile care au lovit Maramuresul au fost un subiect exploatat din plin de Man, pentru propaganda electorala. La asta au contribuit si vizitele presedintelui Basescu. Chiar daca scopul actiunilor nu a fost intotdeauna altruist, dezinteresat sau intru totul moral, nu putem nega faptul ca Man a avut si contributii si interventii benefice pentru inlaturarea efectelor inundatiilor si reconstructia caselor distruse de ape. Laudabil a fost si ca Man a reusit sa-si convinga colegii de partid din alte judete sa trimita bani spre Maramures, pentru sinistrati. Regretabil a fost insa ca a facut din asta un spectacol populist, de parca toata lumea trebuia sa i se inchine. Probabil, considerand ca nu epatase de mult, la vizita Luciei Varga, secretar de stat in cadrul Ministerului Mediului, Man a provocat noi reactii „de luat cu mainile pe cap”: presedintele CJ a facut-o mincinoasa. Unul dintre cele mai jenante episoade din mandatul lui Man a fost legat de vizita premierului Tariceanu in Maramures: „A venit la premier neinvitat. S-a prezentat ca e presedintele CJ. Premierul i-a spus sec ca stie, dupa care Man a plecat. Probabil, i-a fost teama ca nu cumva sa nu stie premierul ca el e presedintele CJ”, ne-a spus cineva care a vazut „intalnirea”. Man nu era la prima smecherie de acest gen. Si la vizita ministrului Laszlo Borbely, s-a intalnit cu acesta „ca din intamplare”. Tot din teribilism si pentru a exploata momentul, Man a promis ca se va intocmi o lista neagra cu firmele abonate la banul public care nu si-au facut bine treaba. Si aceasta declaratie s-a dovedit a fi una populista, ca nimeni n-a mai pomenit nimic de lista. Un alt episod in care a iesit la suprafata „calitatea” „presedintelui tuturor maramuresenilor” a fost legat de faptul ca eram pe punctul sa ne compromitem relatiile internationale, castigate in timp. Maramuresul si-a castigat, in cadrul Ansamblului Regiunilor Europene, unde sunt peste 350 de regiuni, o serie de drepturi. La Scoala de Vara de anul trecut, trebuia sa fim reprezentati de Marinel Kovacs si Mihai Patrascu. Man stia ca, daca Patrascu si Kovacs nu ajung la Scoala de Vara, nimeni altcineva nu avea dreptul sa ia public cuvantul in numele Maramuresului si, implicit, al Romaniei. Cu toate acestea, el a refuzat sa-i trimita pe speakeri, trimitandu-si acolitii. Pentru a „spala rusinea”, Mihai Patrascu s-a dus in Suedia (!) pe banii lui. Tupeul lui Man a mers pana acolo incat, dupa eveniment, a emis un comunicat de presa prin care s-a laudat cu ceea ce a facut Patrascu in cadrul Scolii de Vara. Numele lui Man a fost intens mediatizat si in scandalurile despre investitia la Aeroportul International Baia Mare si celebra „bataie de partid”, in care s-a spus ca ar fi agresat-o pe Sanda Roman. Credem ca cel mai bun final pentru povestea celor 6 luni de mandat ar fi sa va reamintim cum s-a terminat una dintre ultimele sedinte ale anului trecut. Mircea Man a zis: „Eu vreau sa spun ca, de cand am venit, fac ce trebuie pentru Maramures”. Iar in acel moment, toti cei prezenti au izbucnit in hohote de ras. Perle Si calificative din Sedintele CJ * Mircea Man: „Imi cer voie presedintelui sa iau cuvantul”; * Anton Rohian, consilier: „Sfidarea e o mare greseala”; „CJ nu e al lui (Man, n. red.), nici al neamurilor lui, nici al partidului lui”; * Gabriel Zetea, consilier: „atitudine discretionara de presedinte autoritar”; * Mircea Man: „Daca nu puteti sa-mi ziceti domnu’ presedinte, nu va dau cuvantul!”; * Gheorghe Coman, consilier: „Nu, domnule, nu-s nesimtit ca dumneata!” (catre Man, n.red.); * Mircea Man: „Usa biroului meu e deschisa, cand nu am probleme-n birou”; * Calin Matei: „Ii buricul pamantului”, „papagal electoral al tuturor maramuresenilor” (despre Man, n.red.); * Gheorghe Coman: „Domnule presedinte al 10% dintre maramureseni!”. Plusurile MANdatului * A incercat, cel putin la nivel de aparente, sa asigure transparenta decizionala, prin comunicate si conferinte de presa. * S-a implicat in reconstructia caselor afectate de inundatii si inlaturarea efectelor calamitatilor din vara. * S-a implicat in atragerea de fonduri pentru ajutorarea sinistratilor. * A verificat in teren situatiile, atunci cand au existat probleme: de exemplu, lucrarile de deszapezire a drumurilor publice. * De cand s-a „instaurat” guvernarea PSD-PD-L, a dus o lista de prioritati ministrilor portocalii. * A organizat periodic audiente si intalniri cu reprezentanti ai diferitelor categorii sociale. * I-a determinat (sub amenintarea suspendarii sedintelor, e drept) pe consilierii judeteni sa fie punctuali la sedinte. 10 promisiuni de campanie 1. Administratia trebuie condusa de o echipa profesionista, deschisa, apropiata de oameni, care sa respecte cetatenii (Man a confundat schimbarea la fata a administratiei cu schimbarea de personal, numindu-si acolitii in diferite functii, n.red.). 2. Propun o adevarata revolutie in administratie. Elementul cheie al acestei revolutii este descentralizarea („revolutia” lui Man a avut loc, numai ca n-a dus la descentralizare, ci la un soi de dictatura, n.red.). 3. Agricultura, ca prioritate (bla-bla, n.red.). 4. E obligatoriu ca fiecare localitate sa fie arondata la gropi ecologice, statii de epurare a apelor uzate (cu toata fanfaronada interesului pentru mediu, nici macar proiectul de gestiune integrata a deseurilor, mostenit de Man, nu a putut fi finalizat, n.red.). 5. Infrastructura trebuie sa aiba legatura cu dezvoltarea generala. Drumurile trebuie sa duca spre fabrici sau spre ferme. Aductiunile de apa trebuie gandite, acolo unde va fi posibil, ca parte a unor sisteme de irigatii pentru satele si comunele respective (deocamdata, multe comune nu au drumuri si nici sisteme de alimentare cu apa. Pana sa fie racordate la alte sisteme, aceste proiecte trebuie sa existe, n.red.). 6. Scolile din judet sa aiba o minima posibilitate sa selecteze si sa adapteze programa scolara la nevoile elevilor si ale comunitatii (pana sa-si adapteze programa scolara, multe din unitatile scolare din judet au probleme legate de infrastructura si incalzire, din cauza firmelor de casa ale Inspectoratului Scolar, care au lucrat prost si incet, n.red.). 7. In materie de sanatate, voi sprijini adoptarea unor solutii de parteneriat public-privat, pentru a asigura accesul adecvat la medicamente si servicii medicale in fiecare localitate din Maramures (in materie de sanatate, PD-L a iesit la rampa, mai mult, prin scandaluri de genul celor create in jurul lui Vasile Bodnar, directorul portocaliu al spitalului Sighet, n.red.). 8. Voi sprijini cultura, ca element de identitate al Maramuresului (Man a inteles, probabil, ca sprijinirea culturii inseamna doar prezenta la diferite manifestari, n.red.). 9. Tinerii trebuie sa se afle in centrul atentiei noastre (bla-bla, din nou, n.red.). 10. Fondurile europene vor fi o tinta majora in strategia mea (nu a atras inca nicio investitie majora din fonduri europene, n.red.). Ceea ce aduc in fata maramuresenilor sunt zece puncte fierbinti pe care le voi lamuri in foarte scurt timp dupa ce voi ajunge presedintele Consiliului Judetean Maramures” – Mircea Man, candidat PD-L la functia de presedinte al Consiliului Judetean Maramures. P.S.: Punctele au ramas nelamurite (n.red.)! De ce-i important preSedintele CJ? In perioada 2008-2012, Romania va beneficia de „puhoiul” de fonduri, estimat la circa 30 de miliarde de Euro. O parte dintre programele de finantare pe fonduri structurale au devenit deja operationale. Dar „grosul” banilor europeni va veni in anii urmatori. La aceste fonduri, se adauga si sursele de finantare guvernamentale. Numai ca, pentru a beneficia de bani, e nevoie de proiecte. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.