• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 28 Februarie , 2011

Jaf din banul public

* Un sfert din cheltuielile publice sunt ilegale! * Concluzia sumbra apartine ultimului raport al Curtii de Conturi, facut public saptamana trecuta * Numai in Maramures, prejudiciul cauzat de matrapazlacurile pe bani publici se cifreaza la zeci de miliarde de lei vechi: lucrari neexecutate, bani acordati ilegal, legi nerespectate * Pe lista institutiilor cu probleme figureaza Directia Finantelor Publice Maramures, Directia Sanitar-Veterinara, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca, APIA sau Agentia de Prestatii Sociale. 9,94 miliarde de Euro. La aceasta suma se cifreaza „factura” cheltuielilor ilegale facute de institutiile publice in plina criza economica. O demonstreaza ultimul raport public al Curtii de Conturi dat publicitatii saptamana trecuta. Iar Maramuresul nu face exceptie de la regula cheltuirii haotice si ilegale a banului public. Raportul e „doldora” de referinte legate de judetul nostru, iar acuzele sunt extrem de grave: lucrari neexecutate, dar decontate, plati ilegale, legi incalcate. In total, in Maramures au intrat sub “lupa” Curtii de Conturi 75 de entitati. Printre acestea se numara si Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Maramures. Potrivit raportului, prejudiciul creat de agentia maramureseana si alte 5 agentii judetene din tara „bate” spre un million de Ron. Mai mult, pe langa nerespectarea legislatiei, AJOFM Maramures este aratata cu degetul pentru efectuarea unor cheltuieli nejustificate privind modernizarea Agentiilor locale Baia Mare si Sighetu Marmatiei, precum si reparatii la CJFPA Maramures. Oana Mihaela Osanu, directorul executiv al AJOFM Maramures, spune insa ca lucrurile nu sunt atat de grave pe cat suna in raport: „Singura chestie care a fost la cheltuieli ilegale cu somajul a fost la foile de boala, ca nu s-au calculat bine impozitul si CAS-ul si ne-au dat termen de recuperare a sumelor. O parte din ele s-au recuperat, o parte sunt in curs de recuperare. Fiind multi pe maternitate, n-am putut sa facem popriri. Deci, astea au fost cheltuielile ilegale. Din fondul de somaj s-au platit. Functionarul a gresit, desi noi ne-am dus sa calculam pe ce ne-au spus de la Casa de Asigurari. Este vorba despre retinerile la foile de boala. Deci nu s-au facut retinerile corect. Asta e tot si a trebuit sa recuperam banii. Dar acesti bani nu i-a luat nimeni, i-am dat la persoanele care au beneficiat. De aceea e greu sa recuperezi spunand „v-am dat bani mai multi decat trebuia”. Cei cu incapacitate temporara de munca sunt pe foaie de boala. Dupa ce se termina, revin inapoi pe somaj. Nu s-au facut modernizari la sedii. La Sighet am renuntat la centralele pe lemn si am pus centrala normala si am zugravit. Atata tot. Chiar o sa ma uit in procesul verbal de ce au spus ca-s cheltuieli nejustificate. Nu stiu. Mai ales ca la Sighet este vorba de sediu in concesiune de la Primarie. Dar nu puteam sa continuam cu vechile instalatii, ca era dezastru daca era o explozie. Am facut un referat la Bucuresti, am justificat necesitatea si am pus centrala. In Baia Mare doar s-a marit spatiul pentru someri in interior si zugravit. Deci nu se poate vorbi de modernizari”. Osanu se declara mirata de concluziile raportului si, mai mult, spune ca din cauza concediilor medicale a platit deja. La propriu si din banii proprii: 1500 de lei: „Eu ma mir de ce scrie acolo. Dar ceea ce s-a semnalat, am avut timp de 3 luni sa iau masuri si sa raportez la Curtea de Conturi. Ceea ce am si facut. Probabil e chestie de interpretare, ca prin „cheltuieli nejustificate” te poti gandi la orice. Dar cu foile de boala am avut foarte mare bataie de cap. Am si primit amenda pentru asta. Eu personal am primit 15 milioane si a trebuit sa platesc. Pentru ca eu raspund si pentru ce greseste functionarul. Dar am dreptul sa ma indrept asupra functionarului, sa recuperez. Dar n-am facut-o ca am platit in rate. Cine stie peste doi ani la ce sa ma astept, ca acum, cu declaratii unice, cu modificari, cu nu stiu ce, cine stie ce greseala se poate sesiza cu atatea modificari legislative”. Evident, din raport nu putea insa lipsi Directia Finantelor Publice Maramures, nici celebrul scandal al rambursarilor ilegale de TVA. Insa, raportul demonstreaza ca cheltuirea haotica a banilor publici nu tine cont de domenii. In ciuda lipsei de fonduri din sanatate, au fost descoperite 20 de spitale la care s-a constatat necalcularea, neinregistrarea si neincasarea veniturilor din inchirierea spatiilor, a penalitatilor de intarziere pentru neplata la termen conform clauzelor contractuale, precum si neretinerea si nevirarea impozitului pe veniturile asimilate salariilor prin acordarea tichetelor cadou. Printre cele 20 se afla si Spitalul Cavnic. Maramuresul a adus prejudicii bugetului de stat si din cauza… alocatiilor. Agentia Judeteana de Prestatii Sociale este amintita in document cu mai multe nereguli: „plata nelegala a sumei de 67 mii lei, reprezentand alocatii de stat aferente unor copii decedati (AJPS Botosani, Braila, Covasna, Harghita, Neamt, Tulcea, Maramures, Satu Mare); plata nelegala a sumei de 193 mii lei, reprezentand alocatii de stat, alocatii familiale complementare sau alocatii de sustinere pentru familia monoparentala, platite unor persoane decedate (AJPS Arad, Botosani, Braila, Neamt, Maramures, Tulcea, Vrancea); nestabilirea, neretinerea si nevirarea in contul bugetului de stat a sumei de 6 mii lei, reprezentand impozit pe venit datorat in cazul somerilor aflati in concediu pentru incapacitate temporara de munca”. Cecilia Ilie, directorul executiv al AJPS, spune ca: „sunt si multe greseli in raportul Curtii de conturi. La faza cu somajul, nu noi suntem institutia care trebuiesa plateasca acele indemnizatii. Este AJOFM-ul, deci este o greseala ca au scris AJPS-ul. Referitor la alocatii de stat, debite din 2009, pentru ca cei de la Curtea de Conturi au fost in 2010 si au facut un control pe 2009. La suma platita necuvenit la acea data de 49.833 lei s-au recuperat 27.390. Dar, intre timp, s-a recuperat si din aceasta suma mai mult de jumatate. La alocatii complementare, suma platita necuvenit cand a fost Curtea de Conturi a fost de 13.537 lei si e recuperata in totalitate. Iar la alocatia monoparentala, suma platita necuvenit este de 5.261 lei, unde au fost reprezentanti legali decedati. Primaria n-a venit cu dispozitiile de incetare, asa ca noi nu aveam de unde sa stim ca au decedat. S-au recuperat deja 4.053 lei. Au mai ramas 1208 si deja sunt in recuperare si acesti bani. Cu copiii decedati este aceeasi poveste, pentru ca Primaria nu ne-a anuntat. Dar aproape in totalitate sunt recuperati toti acesti bani, iar demersurile in continuare la alocatia de stat, din suma de 27.390, mai bine de jumatate s-a recuperat. Daca iau fiecare balanta in parte, pot da cifre si mai exacte. Noi tot timpul anuntam primariile ca pana in data de 10 a lunii trebuie sa prezinte situatia cu decedatii, dar dupa fiecare adresa, mai trebuie sa dam si cate un telefon sa reamintim. Dar oricum este mai bine in ultima vreme, ca primim hartiile necesare, ca le-am explicat ca si noi avem de raportat. Deci s-au mai rarit situatiile acestea”. In schimb, Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Maramures (DSVSA) a fost acuzata de efectuarea unor plati in suma de 81 mii lei pentru lucrari neexecutate la obiectivul de investitii contractat. Din datele noastre, controlul Curtii de Conturi a durat mai bine de o luna si jumatate, timp in care echipa de control a numarat caramizile, a masurat centimetru cu centimetru constructia, a facut o groapa langa fundatie, sa vada cat e de adanca, au facut o gaura in tavan sa vada daca este sau nu rigips, au masurat burlanele etc. Georgeta Bodonea, directorul economic al institutiei, spune ca: „Problema s-a remediat. S-a luat prejudiciul de la constructor si s-au depus banii la Bugetul Statului. Valoarea descoperita este de la solutia cu care s-a dat pe acoperis. Au spus ca nu se vede solutia de ignifugare. Au spus ca aia trebuie sa se vada. Dar suprafata fiind mare la acoperis, ca e vorba de 3 cladiri, s-a ajuns la suma asta. Au spus ca nu-i adevarat, ca s-a pus solutia asta. Pana le-a adus hartiile ca s-a cumparat si cu ce valoare. Apoi a trebuit sa aducem o mostra, sa dam pe o bucata de lemn, sa vada ca solutia respectiva n-are nici miros nici culoare. Dar, totusi, a imputat-o constructorului ca a zis ca nu-i corect. Este vorba de sediul asta nou. Valoarea totala a constructiei a fost de 27 de miliarde lei vechi”. Lista institutiilor verificate poate continua, insa, cu primarii si Consiliul Judetean. Asa ca, vom reveni. Nereguli la Finante In raportul Curtii de Conturi, Directia Generala a Finantelor Publice figureaza cu o lunga lista de abateri: * mentinerea in evidenta analitica pe platitor si in evidenta contabila sintetica si analitica a obligatiilor fiscale ale contribuabililor radiati la nivel territorial * alte abateri privind nestabilirea, neevidentierea si neincasarea in cuantumul si la termenele prevazute de lege a unor venituri bugetare. * alte constatari privind legalitatea, realitatea si exactitatea evidentelor contabile si a bilantului contabil * neinregistrarea, nedeclararea si nevirarea la bugetul de stat, in termenul legal, a unor sume reprezentand impozite, taxe si contributii. * nesolutionarea situatiilor fiscale a contribuabililor urmare a platilor fara obligatii inregistrate in fisele pe platitori, astfel ca la finele anului, in fisele de evidenta pe platitor nu s-a prezentat realitatea sumelor datorate de contribuabili. * neefectuarea transferului creantelor fiscale a contribuabililor aflati in reorganizare judiciara si faliment, precum si a celor care si-au schimbat domiciliul fiscal/organul fiscal de administrare. * neconcordante intre documentele si informatiile detinute de organele fiscale si incadrarea fiscala a persoanelor juridice. * calcularea eronata de catre organele de inspectie fiscala a sumelor datorate de contribuabili. Metoda de stors bani din bugetul statului: doi pe-un post Pe lista institutiilor cu probleme figureaza si APIA Maramures, institutie care a avut, vreme de cateva luni, doi directori pe acelasi post. In total, cazurile de acest fel au costat bugetul statului 330.000 de RON: „incadrarea si plata eronata, concomitent pe aceeasi functie publica de conducere, a doua persoane, a generat un prejudiciu bugetului de stat in suma de 303 mii lei (Centrele judetene APIA Giurgiu, Salaj, Iasi, Ialomita, Tulcea, Alba, Teleorman, Maramures)”. Aceeasi institutie este acuzata ca a decontat sume nedatorate, prin acceptarea situatiilor de lucrari in care au fost calculate contributii fata de bugete, in cote mai mari fata de cele legal stabilite. Ioana LUCACEL Mircea CRISAN ioana@gazetademaramures.ro mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.