• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 1 Septembrie , 2008

Izolarea Maramuresului. Un judet european...

In urma cu mai multi ani, maramuresenii care lucrau la acea vreme la strategiile de dezvoltare economica a judetului au sesizat o anomalie: eram izolati fata de restul tarii. In urma cu cinci ani, starea de izolare a nordului tarii a scos la iveala ca, intr-o Romanie a romanilor, unii sunt mai egali decat altii. De atunci, multi, autoritati, politicieni, oameni de afaceri se lupta cu inertia, cu indolenta, cu izolarea unui celebru brand romanesc. Sau mimeaza… Povestea izolarii Maramuresului poate parea o fila dintr-o carte ce trateaza teoria conspiratiei. Este greu de crezut ca cineva din conducerea tarii ar indrazni sa lase Maramuresul la poarta, cu mana intinsa spre masa celor care impart si despart aceasta tara. Si totusi… La inceputul anului 2004, inainte de alegerile locale, specialisti ai Consiliului Judetean Maramures au sesizat ca guvernul Nastase a dat publicitatii o Hotarare de Guvern cu privire la dezvoltarea Romaniei pana in 2013, pe toate sectoarele economice de baza (infrastructura rutiera, feroviara, navala, constructie de locuinte, dezvoltare economica etc.). Cu stupoare, nordul tarii si zona din secuime au fost omise de la orice forma de dezvoltare, mai ales pe partea de infrastructura. O pata alba pe o harta a Romaniei care s-a colorat in toate directiile. Primul care a reactionat a fost Cristian Anghel, care a convocat liderii politici ai momentului la consultari. Daca ar fi sa pastram cronologia evenimentelor, GAZETA de Maramures a fost prima publicatie care a abordat acest subiect, punind problema izolarii Maramuresului. Materialul nostru a fost studiu de caz si material de inspiratie pentru unii lideri politici sau din administratie. La acel moment, presedinte al CJ era Alexandru Cosma, iar actualul presedinte de CJ, Mircea Man, era deputat al PD. La sedinta convocata de primarul baimarean, cel mai vehement, mai impresionat, mai sensibil fata de drama izolarii a fost chiar Man. Culmea este ca el a participat la votul din Parlament dat hotararii PSD. Daca a votat pentru sau impotriva, nici nu mai are importanta. Grav e faptul ca nu a anuntat autoritatile maramuresene de ce se intampla. Dupa consultarile la care toti si-au luat angajamente futuriste, prezidentul Cosma a convocat specialistii pe proiecte si a dispus: „Faceti ceva!”. Directiva lui Cosma a venit in intampinarea unor specialisti buni pe proiecte. Printre ei, Mihai Grecu, fost olimpic de aur si un specialist care deja avea in studiu problematica infrastructurii rutiere romanesti si europene. Au aparut proiecte: Drumul Nordului, Drumul Rapid Baia Mare-Vaja, Tunelul de sub Gutai, Drumul Baia Mare-Zalau, daca ar fi sa ne referim doar la proiecte de infrastructura rutiera. Cele mai importante au fost: Drumul Rapid (care ar fi facut legatura cu autostrazile maghiare si implicit cu ceea ce era pe atunci UE) si Drumul Nordului (un drum care sa faca legatura intre Budapesta si Odesa, prin Maramures, nordul Moldovei, Iasi). Fiind campanie electorala, Mihai Grecu a fost inlaturat de la CJ, iar proiectele la care a lucrat au ajuns ca material de propaganda electorala in mapa prezidentului Cosma. Cu circul de rigoare, disputele de atunci au trecut, iar proiectele au ramas. Grecu a intrat in echipa din Primarie si, implicit, ideile acestuia si ale colegilor lui. Tot la Primarie a venit si Petre Mitru, iar la CJ a ramas Coco (Dan Cocosila) si alti „frumosi nebuni ai proiectelor maramuresene”. A fost perioada in care Maramuresul a produs multe proiecte de calibru mare, importante. Dar nesansa lor si a proiectelor lor a fost ca nu a existat si o infrastructura politica pe masura. Parte din proiecte au fost trimise, promovate, dar in dulcele spirit maramuresean. Provocarile lui Grecu nu au ramas fara ecou. De la Iasi, un lider local liberal, Relu Fenechiu, a vazut ca Mihai este un profesionist, iar Drumul Nordului, o buna oportunitate pentru nordul Moldovei. L-a contactat si a lucrat la o parte din proiectele din Iasi, daca in Maramures, Drumul Rapid a inceput lungul drum de colo-colo. Mihai Grecu a ajuns in Ministerul Transporturilor. Ministrul de atunci, Gheorghe Dobre, un democrat de circumstanta, nu a putut fi de acord cu ideile lui Grecu si mai ales cu promovarea Drumului Rapid. Strategia de atunci prevedea construirea Drumului Rapid cu legatura la unul din marile coridoare rutiere europene (in Ungaria), iar la Maramures, prin soseaua de centura a Baii Mari, o legatura Baia Mare - Zalau, respectiv Autostrada Transilvania. Dobre l-a sabotat pe Grecu si a tinut izolat Maramuresul din motive inexplicabile. Nu o spunem noi, ci statistica lucrarilor aprobate pentru nordul tarii. Dupa Dobre a venit Radu Berceanu si parea ca totul se va schimba. Promisiunile au inceput sa curga. Problema Drumului Rapid a ajuns pe masa Primului Ministru, iar Grecu a ajuns director al Companiei Nationale de Autostrazi. Se prefigura un lobby puternic pentru interesele nordului tarii. Grecu, ministrii maramureseni, filiera liberala a lui Cristian Anghel. Si primele rezultate au aparut. Drumul Rapid a ajuns pe ordinea de zi a discutiilor intre Guvernul roman si cel maghiar (au fost doua intalniri, urmate de altele ale specialistilor, dar si la nivel de judete: Maramures, Satu Mare, Salaj.) Drumul Rapid a ajuns prioritate pentru Guvern. Ca o curiozitate, studiile lui Grecu au relevat ca traficul pe acest Drum Rapid ar fi fost mai intens ca pe autostrada Bucuresti-Constanta, adica investitia nu numai ca ar fi rentabila, dar si foarte necesara. Maramuresenii au inceput sa strige: „Gata cu izolarea!”. Iluzie si deziluzie. Anii au trecut si proiectele majore ale Maramuresului au ramas in stare de proiect sau sunt blocate cu buna stiinta. Vom incerca sa recapitulam principalele proiecte si stadiul in care sunt. Mentionam ca in ultimii doi ani au intrat bani foarte multi in judet, cei mai multi din ultimii 17 ani. Printre cei care au sustinut interesele maramuresene se afla deputatul Ioan Hoban si senatorul Radu Stroe. Dar… Pana la terminarea mandatului administratiei Kovacs, se stia ca Drumul Rapid se afla in faza elaborarii documentatiei, a studiilor de fezabilitate. S-a spus ca a fost organizata o licitatie pentru desemnarea firmei de avocatura ce se va ocupa cu exproprierile pe terenurile pe care va trece Drumul Rapid. Administratia maramureseana stia ca firma de avocatura in cauza este „Tuca, Zbarcea si asociatii”, una dintre cele mai puternice firme de avocatura din tara. Pentru a ne lamuri, am luat legatura cu celebra firma de avocatura. Am trimis cateva intrebari legate de stadiul operatiunii de expropriere. Raspunsul a fost socant: „Referitor la proiectul privind Drumul Rapid Baia Mare – Vaja si faptul ca Tuca, Zbarcea & Asociatii ar fi «castigat licitatia cu privire la exproprierile de terenuri din zona preconizatului drum rapid», va facem cunoscut ca firma noastra a participat la procedurile de licitatie, dar NU a castigat licitatia avand ca obiect exproprierile in vederea constructiei acestui drum rapid. In aceste conditii, cu parere de rau trebuie sa va comunic ca nu detinem informatiile solicitate de dvs., dar suntem deschisi sa pastram legatura pe viitor, pentru orice alte proiecte similare”, se arata in raspunsul primit de la firma de avocatura in luna iulie 2008. De aici rezulta ca pana la aceasta data, de fapt, nu s-a facut nimic. Mai grav este ca in Maramures nimeni nu stia cine s-a ocupat de aceasta problema. Pentru ca misterul sa fie mai adanc, Guvernul a alocat 10 milioane de euro pentru exproprierile ce urmau sa fie facute in tara pe diverse cai rutiere. Printre beneficari am fost nominalizati si noi. Politicienii au iesit cu stirea, dar nu se stia ca proiectul in sine e doar proiect. Recapituland, Drumul Rapid a ramas in stadiu de proiect din 2004, desi a fost pe ordinea de zi a discutiilor bilaterale romano-maghiare si a fost considerat o prioritate. In acesti ani, alte zone din tara, nu are rost sa le mentionam si-au remediat multe probleme de infrastructura. Am discutat si cu parlamentarii maramureseni aceasta problema si cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, si cu parlamentarul iesean, Relu Fenechiu. Parerile sunt critice, prudente si diplomatice. „Eu spun ca este un exemplu de ineficienta guvernamentala. Se tot freaca aceasta problema de vreo trei-patru ani de zile. S-ar putea ca proiectul sa fi fost si prost construit ca si conceptie. Trebuia intai sa se vada pe unde trece drumul pentru ca sa nu fie nevoie de multe exproprieri. La ora asta degeaba exista bani alocati, pentru ca procesul de expropiere va dura, probabil, ani de zile. Posibil ca si in 2012 sa discutam de cum ar trebui construit Drumul Rapid”, ne-a declarat deputatul PSD, Dan Mihalache. La randul sau, deputatul liberal Ioan Hoban considera ca proiectul va prinde contur in perioada urmatoare. Hoban afirma ca trebuie ca administratia judetului sa depuna eforturi pentru acest proiect. Interesanta a fost parerea lui Fenechiu: „Drumul Nordului, cum il numiti dumneavoastra, respectiv autostrada Budapesta-Odesa cu trecere prin Maramures s-a dovedit prin studiile realizate ca nu este un proiect viabil. Legatura este necesara, dar studiile tehnice au aratat ca solutia optima este realizarea unei legaturi cu autostrada Transilvania. S-a ales varianta legaturii la Tg. Mures, iar Moldova va fi legata de autostrada Transilvania, la Tg. Mures. Revenind la Drumul Rapid Baia Mare-Vaja: este un proiect necesar si, dupa parerea mea, ar trebui sa fie o prioritate”, a spus Fenechiu. Cu privire la informatiile care au circulat si circula prin Maramures legat de soarta Drumului, Fenechiu a spus ca informatiile trebuie luate de la sursele primare (ministere), nu de la administatia judeteana care „s-ar putea sa stie, sau sa nu stie!”. Fenechiu a apreciat ceea ce a facut Grecu pe partea de infrastructura in Romania: „Mihai Grecu a facut ceva foarte important. A pregatit construirea de drumuri in Romania. Problema pe care o avem e ca nu au fost fazele preliminare executarii unui drum, adica studiile de fezabilitate, exproprierile. Cat a fost Grecu la Compania de Autostrazi, a pregatit 12 licitatii de mari proiecte de infrastructura”, a mai spus Fenechiu. Din pacate pentru noi, se confirma faptul ca plecarea lui Grecu de la Compania de Autostrazi a fost o pierdere pentru Maramures. Aeroportul care nu zboara Un alt proiect major pentru judet este Aeroportul International Baia Mare. Inainte de alegeri s-a vorbit ca vor fi facute lucrari de modernizare, lucrari la balizaj si marirea pistei aeroportului. Au fost alocate fonduri consistente (sute de miliarde de lei vechi). S-a organizat o licitatie si au urmat alegerile. Venirea lui Mircea Man la conducerera CJ a avut ca efect oprirea oricaror lucrari la Aeroport. „A fost primul lucru pe care l-a facut. A oprit lucrarile si a dispus refacerea licitatiei. Mai mult, a cerut impartiea licitatiei in doua componente: proiectare si executare a lucrarilor. Scopul? Probabil pentru a multumi firme agreate de PD-L. Se vorbea ca va executa lucrari o firma din Oradea, de-a pedelistilor. Nu se prea stie, ca nu vorbeste cu nimeni”, ne-au declarat surse informate. Asa au trecut vreo doua luni in care nu s-a facut nimic. In ultima saptamana se vorbeste ca prezidentul ar fi revenit asupra propriilor decizii. Se spune ca ar fi lasat licitatia facuta si se asteapta inceperea lucrarilor. Daca e asa, vom vedea in perioada urmatoare... Orban ne incurajeaza Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat pentru GAZETA ca Drumul Rapid face parte in continuare din prioritatile Guvernului: „Da, da! Sigur ca este o prioritate. Din reteaua de sapte Drumuri Rapide care se vor realiza in tara, primele doua sunt cel de la Baia Mare si Craiova-Pitesti. Acum ne aflam in momentul pregatirii documentatiei de licitatie si pentru 1 septembrie am dat termen pentru anunturile de participare la licitatie. Se ocupa Compania de Autostrazi. Licitatia este pentru studii de proiectare si exproprieri. In principiu, data de 1 mai 2009 ar fi cea la care se va trece la faza urmatoare. Vedeti ca sunt realist, nu va vand gogosi. Cine da o alta data este trombonist. Iar legat de faptul ca partea maghiara a facut mult mai mult, trebuie stiut ca la data acordului cu Ungaria noi nu aveam nimic. Practic, eu am facut licitatia pentru firma de proiectare care a facut studiul de fezabilitate, am obtinut avize, am aprobat indicatorii tehnico-economici, sunt niste pasi importanti care nu pot fi realizati peste noapte. Acum va urma faza de licitatie. Nu se pune problema ca Maramuresul sa ramana izolat”, a spus ministrul Orban. Cu siguranta, probabila incepere a constructiei, daca se respecta programul expus de ministru, ar fi in varianta optimista sfarsitul lui 2009, inceputul lui 2010. De aici ar mai urma alti ani, ani, ani... In fond, este tot o forma de izolare. Concluzii Recent, reprezentantii Camerei de Comert Romano-Germana au fost la Satu Mare si au solicitat realizarea unei strategii de dezvoltare a judetului. Germanii au mai sugerat si modernizarea aeroportului si realizarea Drumului Rapid. Satu Mare e in carti si in vizorul investitorilor. Tot recent, s-au stabilit cinci mari orase care vor fi dezvoltate cu prioritate (printre ele si Cluj). Este vorba de marile aglomerari urbane. Pe langa acestea se vor dezvolta orase din „linia a doua”. Pentru Nord-Vestul Romaniei, politicienii versati in povesti arunca numele Baii mari ca fiind un pilon doi. Realitatea infirma aceasta teorie. Mircea Man, presedintele tuturor maramuresenilor, ar trebui sa se ingrijeasca de aceste probleme. Astea sunt problemele Maramuresului. Proiecte sunt o multime, dar blocate. Turismul, zona Bio-Tech, Incubator de Afaceri, mestesugari, turism minier, productia de fructe de padure si ciuperci. Domnule Man, iata o provocare! O ridicati? Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.