• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 26 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 24 Noiembrie , 2008

Ion Stan PAtras si zestrea sa artistica

De curand, a aparut la Editura Ethnologica volumul Ion Stan Patras si zestrea sa artistica, semnat de Pamfil Biltiu, volum publicat la 100 de ani de la nasterea creatorului Cimitirului Vesel din Sapanta. Volumul contine informatii legate de localitatea Sapanta, etapele vietii si creatiei mesterului Ion Stan Patras, crucile realizate de acesta, cu ornamentica, cromatica, epitafurile si poeziile acestora, ultimele privite ca lucrari cu valoare de unicat. Un capitol este rezervat troitelor realizate de mesterul sapantan, considerate a fi un segment reprezentativ al operei lui Patras. Casa-muzeu Ion Stan Patras si modul in care opera mesterului a fost receptata de contemporani constituie subiecte pentru alte capitole ale volumului, care se incheie cu anexe ce cuprind „versul funerar, la Ion Stan Patras” si o scurta antologie de epitafuri de pe crucile din Cimitirul Vesel din Sapanta. Despre carte si argumentul care a dus la realizarea acesteia, vorbeste cel mai bine autorul lucrarii, Pamfil Biltiu: „S-au scurs o suta de ani de la nasterea neintrecutului mester popular Ion Stan Patras. S-au scurs si peste trei decenii de cand a trecut in lumea umbrelor. Cu toate acestea, zestrea sa artistica continua si astazi sa produca o atractie irezistibila in randul iubitorilor artei sale de toate categoriile. Prin truda mesterului, Sapanta este si acum cea mai vizitata vatra. Faima artei sale este ceea ce a facut sa nu isi inceteze rosturile ei de vatra populara, care se bucura de o afluenta deosebita de vizitatori, de pe intreg cuprinsul tarii si de pe cele mai diverse meridiane ale lumii, cu toate ca multe dintre monumentele sale au disparut, fiind inlocuite cu altele mai noi, lucrate de urmasi in stilul creat de mester. Cu toata popularitatea de care s-a bucurat, de-a lungul vremii, cu toate ca a lasat o zestre artistica deosebit de valoroasa, mesterul nu a beneficiat de o lucrare monografica, prin care sa se puna in valoarea ei legitima truda sa artistica, care i-a adus faima si popularitate. Promisa monografie a lui Radu Bogdan, asteptata la un moment dat cu nerabdare, asa cum aminteste Ion Chindris, nu a mai aparut. Contributiile de pana acum legate de opera sa, putine la numar, chiar si cele elaborate de specialisti, sunt sumare, limitandu-se la emiterea unor chestiuni, mai mult, de ordin general. Pana si lucrarea lui Bruno Mazzoni, „Le iscrizioni parlanti del Cimitero di Sapanta”, aparuta la Pisa, in 1999, se refera doar la poezia epitafurilor, lucrare care se limiteaza mai mult la analiza particularitatilor lingvistice ale epitafurilor, neglijand analiza tematica a acestora, ceea ce constituie trasatura lor de baza. Contributiile unor artisti, altele, semnate de gazetari si scriitori contin adesea informatii speculative, fanteziste. Chiar si unii specialisti au emis pareri eronate despre arta mesterului, care recomanda o analiza critica. Contributiile de pana acum au privit unilateral opera mesterului, neglijandu-se, astfel, aspectele ei esentiale, cum ar fi ornamentica, coloristica. Mai multi specialisti, precum Radu Bogdan, Boris Zderciuc, Ion Vladutiu, Vasile Savonea, Geta Bratescu, au facut referiri legate doar de un compartiment al creatiei sale, precum portile, troitele, piesele de mobilier, cele miniaturale din incinta casei sale etc. Chiar si consideratiile legate de cruci contin referiri unilaterale, cele mai multe legandu-se de epitafuri, fara sa trateze ornamentica, structura si tipurile de cruci, coloritul etc. Lucrarea noastra isi propune, prin urmare, sa umple un gol resimtit de multa vreme. Prin ea, ne propunem sa analizam si sa tratam opera mesterului sub toate aspectele ei, pentru a o putea, astfel, pune in legitimele ei drepturi si a o aprecia la justa ei valoare, asta, si ca o replica la nu putinele consideratii eronate si exagerate, emise in legatura cu ea. Avand in vedere procesul rapid de disparitie a crucilor din Cimitirul Vesel, lucrarea noastra consideram ca va indeplini si rosturi de conservare prin scris si imagini ale zestrei artistice a lui Ion Stan Patras. Avand in vedere centenarul nasterii sale, convinsi ca un astfel de artist merita o lucrare monografica, care sa-i restituie integral opera, am procedat la noi investigatii si la refacerea si completarea documentatiei si informatiei, pentru a putea cat mai bine trata opera mesterului sub toate aspectele. Cu ocazia investigatiilor, am refacut si iconografia, folosindu-ne de aparatura foto digitala, cu mult mai performanta fata de cea utilizata anterior, asta, pentru ca lucrarea sa poata exprima cat mai bine valentele artistice ale operei mesterului de la Sapanta si a-i cinsti, astfel, truda sa, care a dus faima artei populare nu numai pe intregul pamant romanesc, dar si in atatea tari ale lumii.” Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.