• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 27 Mai , 2010

Invatarea fara frontiere in societatea cunoasterii

* Invatamantul cu predare in limba romana din Ucraina ar putea primi un colac de salvare din Romania. La initiativa inspectorului scolar general Mariana Pop si a GAZETEI de Maramures, Inspectoratul Scolar Judetean Maramures si Casa Corpului Didactic au realizat un proiect inedit care creste calitatatea actului educational si intareste totodata relatiile de colaborare romano-ucrainene. In ultima perioada, invatamantul cu predare in limba romana din Ucraina a fost lovit de un val de ucrainizare. Potrivit unor ordine guvernamentale, cartile de limba romana urmau sa devina obiect de muzeu, iar comunitatea romaneasca amintire. Guvernul asa-zis european de la Kiev a dispus masuri dure de limitare a drepturilor minoritatilor, fara precedent in ultimele decenii. Dupa desfiintarea scolilor romanesti sau transformarea lor in scoli mixte, guvernantii ucrainieni au dispus ca obiectele cu predare in limba materna vor fi inlocuite treptat, pana in 2011, cu obiecte cu predare in limba ucraineana. Ordinul denumit sugestiv „Ordinul cu privire la intarirea programului privind imbunatatirea studierii limbii ucrainene in scolile de cultura generala cu predare in limba minoritatilor nationale pe anii 2008-2011” sfideaza Constitutia Ucrainei si toate documentele internationale ratificate si de tara vecina, cu privire la drepturile omului, tocmai de aceea, noul presedinte al Ucrainei, Viktor Ianukovici, a promis in campania electorala anularea ordinelor. Deocamdata, documentele nu se aplica, dar nici nu au fost anulate. Dar invatamantul cu predare in limba romana din Ucraina sufera din cauza lipsei de fonduri, a lipsei de cadre didactice (multi dintre profesori sunt pensionari si au ajuns la varste venerabile) si din cauza lipsei de materiale didactice. Tocmai de aceea, la initiativa inspectorului scolar general Mariana Pop si a GAZETEI de Maramures, Inspectoratul Scolar Judetean Maramures si Casa Corpului Didactic au decis sa vina in sprijinul romanilor din Ucraina printr-un proiect inedit, cu rezultate imediate, care se concretizeaza in cresterea calitatii actului educational si intarirea relatiilor de colaborare dintre oamenii scolii din stanga si din dreapta Tisei. Cele doua institutii maramuresene au incheiat un protocol de colaborare cu Uniunea Interregionala a Romanilor din Transcarpatia “Dacia”. Primul pas in cadrul proiectului a fost derulat la finele saptamanii trecute si s-a intitulat sugestiv „Invatarea fara frontiere in societatea cunoasterii”. Scopul proiectului a fost „Initierea si sprijinirea cadrelor didactice care predau in scolile romanesti din regiunea Transcarpatia, Ucraina, in conceperea, proiectarea si organizarea eficienta a activitatilor didactice cu ajutorul metodelor si mijloacelor moderne de predare-invatare-evaluare”. Practic, la finele saptamanii trecute au venit in Maramures 10 directori, profesori, invatatori, sefi ai comisiilor metodice din scolile romanesti din Boutu Mic, Plaiut, Apsa de Jos, Biserica Alba si Slatina. Activitatile organizate in Maramures au avut ca scop prezentarea pentru cadrele didactice care predau in sco-lile romanesti din regiunea Transcarpatia, Ucraina, a unor exemple de bune practici in activitatea de la clasa si in activitatile de formare continua si perfectionare. Activitati derulate in cadrul proiectului: Lectie demonstrativa ,,Intelteach - Invatarea in societatea cunoasterii”. Locatie: Scoala cu clasele I-VIII ,,George Cosbuc” Baia Mare. Profesor: Ana Puscas. Lectie demonstrativa ,,Metode active si interactive de invatare” si ,, Intelteach - Invatarea in societatea cunoasterii”. Locatie: Scoala cu clasele I-VIII ,,Nichita Stanescu” Baia Mare. Profesor pentru invatamantul primar, Anamaria Tyekar. Curs de formare continua ,,Metode si mijloace moderne de predare in limba romana”, ,,Intelteach, predarea in societatea cunoasterii”. Locatie CDI-ul de la Scoala cu clasele I-VIII ,,Avram Iancu” Baia Mare. Formator: prof. psiholog, Ioana Pop. Vizitarea expozitiilor din cadrul Targului Ofertelor Educationale, Editia a X-a, insotiti de inspector scolar, prof. dr. Amelia Baciu. Din partea Inspectoratului Scolar Judetean Maramures a participat d-na insp.sc.general, prof. Mariana Pop, din partea Casei Corpului Didactic Maramures, director, prof. Gelu Todorut, de la Scoala cu clasele I-VIII ,,George Cosbuc” Baia Mare, director, prof. Cristian Buzila, de la Scoala cu clasele I-VIII ,,Nichita Stanescu” Baia Mare, director, prof. Liviu Stancu, iar de la Scoala cu clasele I-VIII ,,Avram Iancu” Baia Mare, director, prof. Ioan Marian Pop. Ioan Botos a spus ca proiectul este unul deosebit de util pentru cadrele didactice din Ucraina si ca acestea vor disemina informatiile in randul colegilor lor din Ucraina. Pentru asigurarea continuitatii proiectului, cadrele didactice din Ucraina au acces la informatii, metodologii si modele de lectii prin intermediul portalului de internet al Inspectoratului Scolar Judetean Maramures si al Casei Corpului Didactic Maramures. Activitatile derulate au atins urmatoarele obiective: * Intarirea relatiilor de colaborare dintre scolile din Maramures si cele din regiunea Transcarpatia; * Diseminarea experientei si a exemplelor de buna practica din unitatile de invatamant romanesti; * Familiarizarea cadrelor didactice din Transcarpatia cu noile metode si mijloace moderne de predare in limba romana; * Initierea cadrelor didactice din Transcarpatia in elaborarea unei strategii profesionale care sa asigure eficienta profesionala si personala; * Imbunatatirea relatiilor de cooperare transfrontaliera; * Cresterea calitatii actului educational in scolile romanesti din dreapta Tisei. Rezultate obtinute: * Imbunatatirea activitatii la clasa a profesorilor din Transcarpatia care predau in limba romana; * Utilizarea unor metode si mijloace moderne de predare-invatare care sa asigure eficienta activitatii pe termen mediu si lung. * Cresterea numarului de cadre didactice care utilizeaza tehnologia informationala in procesul de predare- invatare-evaluare; * Optimizarea randamentului scolar si perfectionarea modalitatilor de predare; * Imbunatatirea comunicarii didactice, pedagogice si educationale. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.