• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 21 August , 2006

Inimi sub apasarea iubirii

* Diafania sau trandafirii Tatianei Mihailescu Saptamana trecuta, la Galeriile UAP din Baia Mare a fost vernisata expozitia „Diafania 13”. Lucrarile sunt realizate de Tatiana Mihailescu, membru al UAPR Bucuresti, cunoscuta in lumea artistilor plastici sub pseudonimul Tamina. Cu toate ca nu aceasta a fost intentia artistei, expozitia (al carei nume initial a fost „Roza”) a devenit una itineranta, Baia Mare fiind cel de-al patrusprezecelea oras care gazduieste aceasta expozitie. Majoritatea lucrarilor expuse de Tatiana Mihailescu in expozitia „Diafania” a fost realizata in anul 2003. Motivul principal al tablourilor (uleiuri pe panza) este roza. In fond, floarea este doar pretextul demersului artistic; nu avem de-a face cu o pictura florala, ci cu o pictura simbolica, culoarea jucand un rol foarte important in aceasta simbolistica. Aproape toate lucrarile tind spre monocromie, fiecare tablou fiind dominat de o anume culoare. Pentru Tamina, forma rezulta din plasmuirile cromatice pe care le creeaza. De fapt, este vorba de o suprapunere de straturi de culoare foarte transparente. Ca restaurator, artista a studiat aceasta tehnica speciala, care deriva din tehnica pictorilor olandezi si flamanzi. „Tehnica mea nu este chiar tehnica flamanda, cu toate ca am pornit de acolo, dar exalteaza foarte mult transparenta. Mai mult, imi permite si o spontaneitate care pentru ei nu era posibila. Nu stim exact cum au procedat pictorii flamanzi din punct de vedere tehnic, in ciuda mijloacelor noastre de investigare. Pictura in ulei a fost facuta in multe feluri si fiecare scoala, fiecare epoca, a tratat diferit vehicolul care este uleiul. In timp, materialitatea tablourilor artistilor flamanzi a capatat un aspect de smalt, iar lucrarile sunt socotite o culme a tehnicii picturale”, afirma Tamina. Rafinament si transparenta Cu siguranta, pictura Taminei este una rafinata si daca vorbim de o „filiatie flamanda”, ea este evidenta in vocatia pentru transparenta. Prin suprapunerile de straturi colorate, sunt obtinute calitati optice speciale. Culorile aproape pure se combina pe retina, dand senzatia unei culori noi, de o calitate si o stralucire superioara unui amestec de culori realizat pe paleta. Tocmai aceasta tehnica meticuloasa, laborioasa si foarte rafinata potenteaza senzatia de transparenta a lucrarilor. Rezultatul este spectaculos, cu toate ca, asa cum afirma artista, aceasta tehnica presupune mult timp si o spiritualitate considerata oarecum straina contemporaneitatii. Nu intamplator, trandafirii Tatianei Mihailescu sunt expresii ale unor trairi diverse, motiv pentru care si maniera de redare a acestora este diferita: unii sunt mai figurativi, altii se apropie de abstract. Mai trebuie amintite si cele doua peisaje japoneze prezente in expozitie, rod al unor cautari paralele, lucrari aparute in urma unei calatorii in Tara Soarelui Rasare. „Trandafirul este o floare cu semnificatii simbolice foarte bogate si la popoarele din Orient si la popoarele din Occident. Pentru mine, trandafirul este simbolul inimii care se deschide sub apasarea iubirii. Din acest motiv, aproape toate compozitiile mele contin un singur trandafir. Floarea devine un motiv central, iar miezul, nucleul elementului floral este, de fapt, o lumina. Fiecare dintre acesti trandafiri reprezinta o alta stare de spirit. Cand i-am pictat, m-am gandit la oameni cunoscuti, la semeni de-ai mei. M-am gandit ca oamenii, care sunt atat de diferiti, s-ar putea sa vibreze in fata uneia dintre lucrarile mele. Am dorit ca si expozitia mea sa se adreseze unor oameni cu structuri si personalitati foarte diverse.” – Tatiana Mihailescu Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.