• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 9 Martie , 2009

Incompetentilor! E urgenta!

Suntem de rasul curcilor. In situatii de urgenta, toata lumea isi pune speranta in echipele de interventie, dupa care Guvernul le intoarce spatele. Urmeaza povestea halucinanta a problemelor de care se izbesc, zilnic, cei de la ISU. Incredibil! Cei care se arunca primii in situatiile de urgenta au primit, anul trecut, doar cateva furtunuri. E doar varful iceberg-ului in ce priveste indolenta Guvernului pentru situatiile de risc. Cei de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta (ISU) nu se plang, pentru a nu-i demoraliza pe oameni, dar n-au cum sa ascunda ca n-au cele necesare. In numele oamenilor care-si pun sperantele in ISU, le transmitem celor de la minister si din Guvern ca sunt penibili si iresponsabili, daca isi permit sa se joace cu viata oamenilor. ISU n-a primit, in 2008, niciun leu pentru dotari, asa ca l-am „bombardat” cu o serie de intrebari pe inspectorul sef ISU, colonel Petru Dican. „Avem, ca sursa de finantare, bugetul de stat. Din ce s-a primit anul trecut, 90% au fost utilitatile si am primit carburanti. Ne descurcam cu ce avem. Este o problema nationala. In ultimii 15 ani, am primit doua masini. Anul trecut, n-am primit bani decat pentru intretinere, furtunuri si costume de protectie. Anul acesta, nu stiu ce va fi, pentru ca bugetul la achizitii a scazut”, spune Dican. In dulcele stil romanesc, unul dintre proiectele europene ce vizeaza o serie de dotari se taraganeaza, din cauza unor contestatii la etapa de licitatie. S-au tiparit manuale pentru situatii de urgenta, dar pe langa teorie, trebuie sa fie si tehnica. Iar cei de la ISU stiu cel mai bine: „Avem o masina de 3, respectiv una de 7 ani. O masina de interventie de pompieri in Germania are norma de 15 ani. Noi folosim zi de zi masina, de 35 de ani. Toate celelalte sunt asa. Oricat le sudam, iar se strica. Sudezi aici si se rupe dincoace. Acum doi ani, am reusit sa punem fibra de sticla, asa ca am prelungit durata de functionare a cazanului. Avem grija ca, imediat ce apare rugina, sa curatam si sa dam cu vopsea”. Tocmai de aceea, faptul ca unii reusesc sa intretina masinile de circa 30 de ani si intr-un minut sa iasa pe poarta unitatii ne da dreptul sa-i catalogam drept mici eroi. Daca rad strainii? „S-au uitat mai lung. De exemplu, cei din Elvetia ne-au spus ca, pentru un oras asemanator cu Viseul, au in dotare 40 de masini si 15 oameni pe tura, restul, voluntari. Dar voluntarul, daca-l cheama, il plateste, ii da echipament si-i asigura pager. Daca merg sa salveze o pisica din copac, nu merg cu mastodontul de 24 de tone, ci cu masina mica. Noi, din pacate, avem multi oameni si mai putine masini”. Grav e si faptul ca autoritatile locale nu iau intotdeauna in serios avertizarile de pericol. De exemplu, a fost o situatie cand primarul era plecat, a raspuns viceprimarul, iar acesta, fiind beat, a stat linistit, desi era cod rosu. „S-a dat amenda, iar amenda a fost platita din banii primariei”, spune Dican. Colonelul a simtit nevoia sa ne mai linisteasca: „In principiu, toti primarii au iesit cu oameni”. ISU a facut eforturi sa le faciliteze unor primari sa primeasca din strainatate masini de interventie, dar iarna aceasta, pentru ca nu s-a binevoit sa se contruiasca garaje, masinile n-au putut fi umplute cu apa, din cauza inghetului. Asa ca s-au trimis masini din alte localitati. In conditiile in care Guvernul pare sa le testeze profesionalismul in conditii vitrege, l-am intrebat pe Dican de cele mai „tari” aventuri: „Nu-i nimic mai total decat ca, de fiecare data, trimitem cate doua masini. Asta, de 4 – 5 ani. Daca se intampla cumva ca una sa se strice, macar cealalta sa ajunga la destinatie. Masinile sunt vechi. Acum 3 ani, a fost un singur caz in care, pe drum, s-au stricat amandoua masinile. Una a facut pana si la cealalta s-a stricat sistemul de directie. Probleme tehnice pe care nu le poti prevedea… Asa ca am trimis o a treia masina”. Si, din nou, linistirea: „Oricum, operativitatea o asiguram”. La ultimele inundatii, pe langa faptul ca cei de la ISU si-au riscat viata, in subunitatile din Maramuresul Istoric au fost peste 200 de oameni care au stat 3 – 4 zile in unitate. Chiar daca au masini vechi, ce merg mai „ardeleneste”, vorba sudistilor, Dican spune: „N-avem cum sa nu fim optimisti, pentru ca noi nu le putem spune oamenilor: n-am cu ce sa merg. Pot sa-i spun ca-s vechi masinile, dar nu pot face greva. In Baia Mare, avem in total doua masini noi si opt, vechi”. Daca citeste cine trebuie acest articol, consideram ca ar trebui sa le crape obrazul, ca nu dau bani nici macar pentru intretinerea vechiturilor ce ne servesc eroic: „O autospeciala are 10 cauciucuri, iar anul trecut, un cauciuc costa 12 milioane lei vechi. La 20 de masini, faceti un calcul. Asa ca punem cauciucuri bune pe fata, sa ne asiguram ca directia-i buna si, pe spate, punem cauciucuri mai vechi”. Cu toate astea, cei de la ISU spun, cu modestie, ca-si fac datoria. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.