• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 13 Aprilie , 2009

Hai, vino iar in gara noastra mica

Izolarea Sighetului se adanceste! Statia CFR Marfa Sighet este la un pas de desfiintare. Din cauza restructurarilor, cei 7 angajati ai statiei urmeaza sa fie pusi pe liber. Posibilitatea reluarii traficului international de marfa cu Ucraina devine, practic, imposibila. Restructurarile din SNCFR condamna la izolare „capitala” Maramuresului Istoric! Statia CFR Marfa Sighet (de care apartine si statia Camara) a fost inclusa pe o „lista neagra” a statiilor ce urmeaza sa fie desfiintate. Daca sindicalistii nu reusesc sa schimbe situatia, cei 7 angajati ai statiei din Sighet vor fi „pusi” pe liber, iar atributiile lor vor fi „pasate” statiei din Viseu, fapt care ar putea cauza pierderi importante de timp si bani pentru si asa putinii clienti ai CFR Marfa. Mai mult, mult-discutata deschidere a traficului feroviar cu Ucraina ar deveni, practic, imposibila. Singura statie din Maramures deschisa traficului international se afla la un pas de desfiintare, din cauza deciziei de restructurare a SNCFR. Desi lista statiilor care urmeaza sa fie desfiintate este tinuta, deocamdata, „la secret”, reprezentantii CFR Marfa confirma sumbrul scenariu. Nicolae Vlad, seful sectiei CFR Marfa Sighetu Marmatiei, spune ca: „Personalul de la CFR Marfa Sighet si Camara s-a dat pe lista de disponibilizari. Daca vor fi transporturi de marfa, va veni personalul de la Viseu. Le vor aduce, le vor lasa pe linia ferata si se vor duce inapoi. Le vor preda la beneficiar si beneficiarul raspunde atat de marfa, cat si de vagon, pana la descarcare. Chestia care m-a frapat pe mine e ca Sighetul e singura statie, din Salva incoace, deschisa la traficul international. Exporturi se pot face, dar pentru importuri, singura statie e Sighet. Avem un reprezentant la Kiev care a dus tratative pentru deschiderea statiei. Cu toate acestea, se pare ca toti cei 7 angajati vor fi disponibilizati”. Problema e ca desfiintarea statiei nu numai ca ar dauna grav economiei Sighetului, dar nici nu ar reduce foarte mult cheltuielile. Costurile celor doua statii (Sighet si Camara) includ doar chiriile pentru niste spatii minuscule (26, respectiv 40 mp) si salariile celor 7 angajati. Ori, daca statia ar apartine de Viseu, ar trebui platite si cheltuieli de transport, diurne sau chiar si cazari. Plus pagubele cauzate de iminentele furturi. Vlad spune ca, si asa, in perioada in care vagoanele stationeaza, dispar ba rezervoare, ba lanturi. Daramite daca acestea n-ar fi supravegheate de nimeni… Practic, in situatia in care planul de restructurare va fi pus in aplicare, scenariul traficului ar urma sa se desfasoare cam asa: beneficiarul anunta statia Viseu, care trimite unu-doi angajati. Cei de la Viseu ajung, predau transportul beneficiarului si pleaca, pentru ca la Sighet nu mai raman nici cladiri, nici birouri. Beneficiarul descarca marfa si cheama din nou personalul de Viseu. Daca cei de la Viseu nu reusesc sa ajunga in timp util, practic, vagoanele raman ale nimanui si hotii pot actiona linistit, pentru ca furnizorul are atributii de supraveghere numai pana la descarcarea marfii. Mai mult, daca personalul de la Viseu ajunge cu o zi mai tarziu, beneficiarul plateste pentru tot acest timp: chiar si cate 20-30 de Euro pentru un vagon. Lipsa de operativitate si costurile mari ar putea indeparta si cei 3 clienti ai statiei. Oricum, transportul auto e mult mai ieftin decat cel feroviar, iar recentele majorari aplicate de CFR Marfa au redus drastic numarul clientilor. Vlad spune ca, dupa majorarea de 20% aplicata de la 1 februarie, din 17 clienti, statia Sighet a ramas doar cu 3. Acum, „soarta” statiei Sighet e in mana sindicalistilor, deoarece lista disponibilizarilor nu poate fi adoptata fara acordul lor. Mai mult, daca statia va fi inchisa, devine imposibila si deschiderea traficului feroviar de marfa cu Ucraina, desi, de multa vreme, diferiti agenti economici se tot intereseaza ba de transport de combustibil, ba de materiale de constructii. Si, odata inchisa, e greu de crezut ca statia va fi redeschisa candva. De altfel, si Vlad spune ca: „Apoi, sa iei de la zero? Oamenii isi vor cauta locuri de munca. Ce faci? Faci angajari peste noapte? Cladirile se degradeaza si clientii se pierd”. Vom reveni. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.