• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 12 Aprilie , 2010

GAZETA VERDE / O „NOUA VIATA” PENTRU AUTOVEHICULELE SCOASE DIN UZ (VSU)

* Cu toate ca in componenta autovehiculelor de orice tip intra si materiale plastice, reciclarea acestora este extrem de dificila. Fiind comprimate in materialul granulat, particulele faramitate din plastic sunt de regula prea amestecate pentru a mai permite o alta utilizare. Cercetarile efectuate in Germania in perioada 2000-2007 au dus la gasirea unei modalitati de separare prin procedee mecano-chimice a diferitelor categorii de materiale plastice. Toate VSU reprezinta o sursa de materie prima, insa din pacate nu sunt inca suficiente tehnologii rentabile din punct de vedere economic. In timpul procesului de reciclare, polimerii se amesteca cu granulele de reziduuri nemetalice: praf, bucati de metal si deseuri textile, materialul respectiv fiind transformat in granule, prin folosirea procedurii SiCon. Acest proces amesteca materialele plastice atat de bine, incat nu este inca posibil sa fie separate din nou in tipuri individuale si sunt folosite de obicei in cuptoare de calcinare, ca reductoare de sablare. In viitor, granulele de plastic ar putea fi valorificate si transformate din nou in tablouri de bord sau alte parti componente ale masinilor. In cadrul unui proiect realizat in comun cu parteneri industriali, cercetatorii de la Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packaging IVV din Freising au pus bazele unui nou produs si anume Crea-Solv. Cercetatorii au produs un solvent care extrage un anumit tip de material plastic din materialele granulate si anume poliolefina. Poliolefina poate fi refolosita ca materie prima pentru producerea de noi subansamble pentru autovehicule cum dunt filtrele de aer, sistemele de absorbtie a socurilor si panourile laterale. Dr. Martin Schlummer, manager de proiect, a spus in cadrul prezentarii facute la IFAT 2008 ca: „…in timp ce acest tip de polimer – poliolefina – se dizolva in solventul Crea-Solv, celelalte materiale plastice raman in stadiul de granule, in timp ce solventul este separat de poliolefina si este refolosit”. Cercetatorii au pus deja in practica aceasta idee, obtinand in Germania un mare succes in recuperarea copolimerilor stiren din DEEE (ex. calculatoare si televizoare) si se estimeaza ca in viitor se va ajunge la un procent de recuperare de 50%. Cu toate acestea, a fost necesar un mare efort in vederea dezvoltarii acestei idei, anterior prelucrarii plasticului recuperat de la autovehicule. „Fata de aparatura electrica si electromagnetica, la autovehicule sunt folositi polimeri diferiti, ca atare a trebuit sa dezvoltam si sa folosim solventi complet diferiti”, au explicat expertii. Cantitatea de deseuri de materiale plastice din VSU generate anual in UE sunt estimate la cca. 4 milioane tone/an si noul produs va putea fi folosit pentru atingerea tintelor din Directiva nr. 2000/53/CE: - 2007-2014 – reutilizarea si valorificarea unui procent de minim 85% din masa medie a unui vehicul/an, cu minim 80% reciclare si minim 5% recuperare energetica; - dupa 2015 – reutilizarea si valorificarea unui procent de minim 95% din masa medie a unui vehicul/an, cu minim 85% reciclare si minim 10% recuperare energetica. Directiva 2000/53/EC a fost preluata in legislatia nationala prin HG 2406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz, modificata si completata prin HG 1313/2006 si obiectivele pentru Romania, se vor atinge daca se vor valorifica minim 136.000 tone VSU in 2008 (cu minim 128.000 tone VSU reciclare) si minim 285.000 tone VSU in 2015 (cu minim 255.000 tone VSU reciclare si minim 30.000 tone VSU valorificate energetic). Revista Salubritatea

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.