• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 2 Februarie , 2010

GAZETA VERDE / "Efectul Aurul"

La cateva saptamani de la accidentul de la Aurul, presa a vuit din nou din cauza accidentului de la Aurul. Motivul ? A avut loc un alt accident, la iazul Novat din Borsa. De atunci, la fiecare val de inundatii puternice vorbim de brese in iazuri si posibile accidente ecologice. Accidentul de la Aurul a fost avanpremiera unor alte evenimente, de amploare mai mica, dar care au pus nedrept judetului eticheta de "bomba ecologica" a Europei. Pe data de 9 martie 2000 a avut loc o crestere brusca a nivelului apei din cuveta lacului Novat, datorita ploilor abundente si a topirii bruste a zapezii, grosimea medie a stratului de zapada din imediata apropiere a lacului fiind de peste 80 cm si de peste 100 cm pe versantii proximi. Topirea brusca a zapezii s-a datorat temperaturilor medii zilnice, care au depasit valoarea de peste zero grade Celsius atat in ziua producerii accidentului ecologic, cat si in zilele urmatoare. Cresterea brusca a nivelului apei din cuveta iazului de decantare Novat a avut ca prim efect inundarea statiei de repompare a apei limpezite din iaz si apoi a Uzinei de preparare a minereurilor Baia Borsa. Interventia imediata a constat in oprirea activitatii la uzina miniera, cu scopul de a reduce debitul de apa uzata care continua sa se acumuleze in cuveta iazului Novat aflata la preaplin. Cantitatea de hidrosteril existenta in conductele de transport, cat si apa limpezita din iazul avariat, s-au evacuat in iazul de avarie Colbu I. In ziua urmatoare s-au montat trei elemente de tubulatura in corpul iazului pentru evacuarea controlata a apei, din cuveta iazului in lacul de exfiltratii operative. In cursul zilei de 10 martie 2000, la orele 1100, a aparut prima bresa in digul iazului de decantare, ale carei dimensiuni depaseau 25 m lungime si 10 m inaltime. Bresa s-a marit considerabil in inaltime (15 m) dupa o ora, datorita curentului creat prin revarsarea apelor poluate (emisar de fuga), in afara barajului. Estimativ, s-a considerat ca in prima zi s-au deversat prin emisar peste 20.000 tone de steril contaminat. Pentru controlul direct al accidentului ecologic s-a procedat la deschiderea drumului de acces spre iaz, blocat in urma avalanselor de zapada si a alunecarilor superficiale noroioase din sezonul de iarna. A urmat repunerea imediata in functie a statiei de repompare a iazului Novat si stoparea avansarii bresei prin executarea unui predig. In final s-a trecut la refacerea digului de steril in amonte de aria erodata, cu materiale de constructii locale. Stoparea scurgerilor de steril si ape poluate din iaz a avut loc in data de 11 martie 2000. Din 2000, la fiecare val important de inundatii se vorbeste de riscul producerii unor accidente ecologice. Scenariul parea ca se confirma ultima data in vara lui 2008. Atunci s-a produs o deversare de steril in paraiele Colbu si Cisla, dupa ce autoritatile au facut o bresa in iazul Colbu pentru a evita ruperea lui sub presiunea apelor pluviale. Desi riscul unei poluari grave a fost redus si acest incident a mobilizat ONG-urile din tarile vecine care au transmis scrisori deschise guvernelor lor, prin care atrageau atentia asupra pericolului din Maramures.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.