Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 8 Martie , 2010
GAZETA VERDE / Bolizii verzi invadeaza soselele
* Pentru soferi sunt masinile viitorului, pentru producatorii auto o posibila solutie de iesire din criza. Masinile electrice sau ecologice au spatii dedicate in marile saloane auto si au captat atentia unor nume grele de pe piata automobilelor.
Din masini de « nisa », automobilele ecologice sau electrice au devenit staruri ale marilor saloane auto. Odata cu criza economica, la fiecare eveniment de acest gen sunt prezentate zeci de modele noi. Alaturi de modele si marci consacrate, fiecare producator de autoturisme prezinta si o « masina verde ».
Eco-masinile sunt considerate masinile viitorului atat din punct de vedere economic, cat si al protectiei mediului. Dupa unii specialisti, industria eco-auto n-ar fi decat o intoarcere la origini, pentru ca autoturismele s-au nascut ecologice : primele modele, din 1769, functionau pe principiul energiei produse de aburi. Dupa altii, proiectul masinilor ecologice a inceput prin anii “70, cu Honda Civic, in urma protocolului de la Kyoto. Practic, odata cu acest tratat, si cu oficializarea luptei impotriva poluarii, s-a dat startul industriei «auto-eco».
Asa-zisele “masini verzi” sunt proiectate sa produca niveluri reduse sau inexistente de gaze cu efect de sera, in special dioxid de carbon, metan si oxid nitros. Acest lucru se poate obtine prin construirea unor masini functionale pe baza altor mijloace energetice decat combustibilii fosili, benzina sau motorina. Concret, este vorba despre surse de energie alternativa si regenerabila, care, in privinta masinilor cel putin, pot imbraca forma de celule de combustie bazate pe biocombustibil (etanol, butanol, metanol), hidrogen, alimentare fotovoltaica, baterii sau supercapacitoare. « Bolizii verzi » au fost adoptati cu entuziasm intai de marii producatori chinezi si japonezi. Cea mai revolutionara masina-eco este considerata BE701, a constructorului chinez Beijing Auto, care se produce in serie de luni si are o autonomie de 200 km cu o singura reincarcare.
In UE, nebunia bolizilor verzi s-a amplificat in toamna anului 2008, odata cu omologarea primei masini electrice, Think City, produsa in Norvegia. Think City este produsa din materiale 95 la suta reciclabile, atinge o viteza maxima de 108 kilometri pe ora si poate merge fara a fi incarcata aproape 180 de kilometri. Masina face parte din clasa mini si a fost gandita ca o solutie la traficul aglomerat din marile orase. Dupa descarcare, bateriile masinii pot fi incarcate la o priza normala in maximum zece ore. Pretul insa este destul de piperat, ajungand la 40.000 de Euro.
Potrivit estimarilor specialistilor, peste 10 ani, o cota importanta de minimum 10 procente din industria auto va reveni masinilor-eco. Asa ca intreaga industrie auto, de la giganti precum Ford, Renault, Nissan la constructori mici, a recurs la dezvoltarea de masini electrice.
Si la Salonul auto de la Geneva de la inceputul acestei luni au fost prezentate cateva modele eco. Grupul Renault-Nissan a prezentat modelul Leaf - primul vehicul electric destinat comercializarii la scara larga, cu o autonomie de 160 km cu ajutorul bateriei de litiu-ion. Modelul Nissan Leaf face parte din clasa C, pluseaza la capitolul emisii poluante zero si la costuri de intretinere reduse, fiind primul vehicul electric destinat comercializarii pe scara larga si primul dintr-o intreaga gama de vehicule electrice ce va fi dezvoltata alaturi de Renault.
Stramosii masinii electrice
Intre 1832 si 1839, scotianul Robert Anderson a realizat trasura electrica. In aceeasi perioada, in 1835, profesorul Strating din Groningen, Olanda a proiectat la scara mica o masina electrica. Francezul Gaston Plante a inventat un model propriu cu acelasi principiu de functionare in 1865, iar partenerul sau Camille Faure a imbunatatit capacitatile de stocare ale bateriei utilizate de vehicul in 1881. Totodata, prima masina mai “serioasa”, cu combustie strict electrica, a fost inventata in 1902 si se numea Buick Phaeton, model care a devenit mai tarziu, in 1916, hibrid.
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.