Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 24 Ianuarie , 2011
GAZETA DE VISEU DE SUS / Slalom printre minusuri si diminuari
Interviu cu Mihai Bocsok, seful serviciului financiar al Primariei Viseu de Sus
* In vremuri de criza, sa gestionezi eficient bugetul unui primarii este extrem de greu. Dar sa gestionezi bugetul unei primarii vaduvite de fonduri pe criterii politice, cu proiecte blocate de luni bune si zeci de cereri fara raspuns, e de-a dreptul sport extrem. Mihai Bocsok, seful serviciului financiar al Primariei Viseu de Sus reuseste insa acest lucru. Cum? Aflati in interviul ce urmeaza.
Reporter: Care sunt principalele modificari legislative care vor influenta implicit si bugetul orasului Viseu de Sus?
Mihai Bocsok: Principala modificare ar fi ca de acum nu se mai pot face investitii daca nu ai finantare pentru investitie. In formularul de buget, in primul rand apare: „plati restante”. Deci, plata furnizorilor restanti. Ce ramane din colectarea veniturilor incheiem noi contracte, asta daca mai ramane ceva. Obligatorie este plata restantelor. Achizitii se pot face doar daca ai sursa de finantare. Si inainte era tot asa, desi unii s-au bazat ca vor primit mai mult si au tot facut. La inceput s-au dat bani, dar apoi s-au oprit.
Reporter: Ce cheltuieli are primaria in plus fata de anul trecut?
Mihai Bocsok: Cu spitalul sunt cheltuieli mari in plus. Pentru ca in rest cu invatamantul si celelalte le prevedeam in fiecare an.
De anul trecut avem restante de circa 35 miliarde lei vechi, pe care trebuie sa le achitam. Asta fara sa luam in calcul banii de la calamitati.
Reporter: Ies bugetele locale din criza in acest an?
Mihai Bocsok: Nu. Nici anul acesta nu scapam de criza din administratie. Va fi un an mai greu ca 2010. Angajatii nu mai primesc al 13-lea salariu, iar prima de vacanta nu mai este. Oricum, daca facem un calcul, scaderea este mai mare decat anul trecut.
Cu numarul de angajati ne incadram in normele impuse. Noi nu avem de facut reduceri. In decembrie am avut 49 de angajati pe statul de plata. La acestia se adauga politia comunitara, evidenta persoanelor, biblioteca, muzeu, casa de cultura.
Noi in fiecare an ne-am facut bugetul realist. Ca n-are rost sa prevezi cheltuieli bugetare daca stii ca nu sunt incasarile acelea.
Investitiile si achitarea de restante ne afecteaza. Dar asta cu restantele ma bucura, pentru ca este normal si logic sa poti plati furnizorii. Dar trebuie sa te limitezi la investitii. Totusi, este bine sa platesti datoriile, pentru ca altfel te adancesti in probleme. Plus ca te dau in judecata, sunt penalizari, fiecare firma are probleme. Pe scurt, eu spun ca e mai bine asa. Dar vor ramane unele chestiuni blocate. Nu o sa fie mari diferente fata de anul trecut. Legislatia e cam la fel, dar per ansamblu va fi mai greu ca anul trecut. Chiar si salariatii o sa ia mai putin decat anul trecut. Alta metoda in afara de colectarea impozitelor nu avem. Anul trecut am primit 100 de mii Ron de la padure, chiar daca pare incredibil, ca de 4 ani nu se putea primi nimic. Ne ajuta si acei bani, cum ne ajuta si amenzile de circulatie. In bugetul local avem in jur de 30% din sumele totale bani din asemenea plati.
Reporter: Ce asteptari realiste aveti de la 2011?
Mihai Bocsok: Realist nu putem incheia anul fara datorii, dar incercam cat mai multe plati la datoriile restante si cat mai multe incasari. Daca am incasa datoriile de la persoanele fizice ar fi foarte bine. Se trimit somatii foarte multe. Putem pune poprire pe venituri si sechestru. Inca n-am pus sechestru pe case, dar probabil se va ajunge si la asa ceva. Pe salarii este mai greu, pentru ca trebuie facut un dosar si trimis la fiecare banca.
Sunt foarte multe cazuri cu amenzi, dar care nu au nimic pe numele lor. Avem vreo 2 – 3 miliarde lei vechi din amenzi neincasate. Este foarte mult. Le tot trimitem somatii ca sa nu treaca 5 ani sa avem probleme. Chiar nu vrem sa lasam nicio amenda, indiferent cat este de mica. Iar in urma acestor somatii se mai incaseaza.
Daca oamenii nu-si platesc taxele si impozitele la timp, aplicam penalitati. Majorarile sunt in functie de numarul de zile de cand nu s-a platit.
Reporter: Care este nivelul colectarii taxelor si impozitelor fata de 2010?
Mihai Bocsok : Fata de anul trecut, in aceeasi perioada, se poate spune ca incasarile au fost mai bune anul acesta. Plus ca am facut compensari cu firme din oras cu care am lucrat, asa ca am compensat lucrarile cu valori din impozite. In felul acesta am mai stins din platile restante. Este vorba de lucrari de pietruiri pe drumuri, canale, rigole, sau ce a putut fiecare sa ne ajute. Din cauza crizei de anul trecut a scazut numarul firmelor din oras. Multe din firmele mici s-au inchis, iar firmele mari si-au redus numarul de angajati. Iar asta am simtit prin cotele defalcate. Plus ca diminuandu-se salariul bugetarilor cu 25% a scazut si procentul de impozit.
Reporter: Ce solutii pentru iesirea administratiilor locale din criza vedeti?
Mihai Bocsok: Bugetele locale ar putea iesi din criza daca s-ar incasa bani, iar repartizarea sumelor sa se faca corect. Plus ca daca s-ar debloca fondurile europene, altfel ar fi. Ganditi-va la o comuna care a primit 21 de miliarde sau 15. Nu spun ca sunt multi bani, dar raportat la numarul de angajati si servicii, ei nu au atatea activitati ca si noi. Nu au atatea gradinite, scoli, licee, spital, cantina de ajutor social, evidenta populatiei, pompieri, institutii de cultura, strazi. Plus ca sunt bani blocati in documentatii fara vina noastra. Dar totusi este bine ca s-au facut aceste proiecte pentru ca sunt sanse sa fie aprobate, iar acum, cu noile reglementari, nu le-am mai putea face. Avandu-le facute le mai putem actualiza. Dar acum nu le-am mai putea face neavand venituri de dezvoltare.
Bugetul este impartit pe: venituri, venituri de functionare, venituri de dezvoltare. Daca ai venituri de dezvoltare poti avea cheltuieli de dezvoltare, daca nu, nu faci. In concluzie acum nu se mai pot face proiecte. Ar trebui sa vinzi terenuri sau altceva ca sa poti face proiecte. Iar daca nu poti sa faci proiecte nu poti sa obtii finantari din proiecte. In actualele conditii se poate face din ce in ce mai putin. Bine ca noi avem proiectele facute ca acum n-am mai avea nicio sansa sa le facem.
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.