• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 9 Martie , 2011

GAZETA DE SIGHETU MARMATIEI / Povestea unei colaborări de succes: primăria și spitalul Sighet

* În plină criză a sistemului de sănătate din România, Vasile Ștefanca, directorul Spitalului Sighetu Marmației încearcă să demonstreze că un management performant poate învinge vremuri și lipsa de fonduri. Reporter: Care a fost evoluția spitalului de la preluarea sa de către Primărie? Vasile Ștefanca: Am putea spune că per ansamblu, de când a preluat Primăria Spitalul Municipal Sighetu Marmației, evoluția a fost mai bună și cu o creștere ușoară a calității actului medical. În domeniul financiar au fost probleme majore cu decontarea sumelor de la Casa de Asigurări, în sensul că n-au reușit să ne plătească la zi datoriile. În momentul de față, restanța de plată pentru ianuarie ar fi undeva la 5,8 miliarde lei vechi. Asta ne-a împiedicat să terminăm anul fără datorii la furnizori. Mai ales pentru faptul că avem contractul care a fost semnat cu Casa de Asigurări de Sănătate, iar pe ultimul trimestru a avut o descoperire de finanțare pe o lună. Și atunci, noi am finalizat anul undeva la vreo 15 miliarde lei vechi datorii către furnizori, din care două miliarde a fost datorie către o firmă care a furnizat tichete de masă pentru Spitalul Sighet în 2009, mai exact în 5 decembrie 2009, cu două zile înainte de votul din al doilea tur de scrutin. Alea au fost niște restanțe de plată care au trebuit să fie plătite pentru că se pierduse un proces. Aia a fost o datorie suplimentară. În momentul de față avem o problemă financiară, Casa nu reușește să plătească încă la suma contractată, ci doar la o anumită sumă, care și în actul adițional făcut pe trei luni e o prevedere suplimentară cu sumă decontată mai mică. Pentru că n-au avut deschiderea bugetară suficientă de la Casa Națională. Și atunci estimăm ca până la finalul anului (numai atunci), să reușim să ne achităm la zi toate facturile către furnizori și să nu mai pășim în 2012 cu datorii. Eu sunt foarte convins că este posibil acest lucru, mai ales că tocmai zilele trecute am reușit să deblocăm oarecum problema majoră pe care am avut-o cu gazul, pentru că furnizorul ne-a diminuat presiunea pentru o zi, iar apoi am putut face o înțelegere privind eșalonarea, pe care o să o respectăm în condițiile în care Casa de Asigurări ne virează exact când trebuie banii pentru serviciile din februarie. Și atunci, deblocând această problemă majoră, ajungem practic la o sumă restantă mică pentru gaz. Reporter: Cum s-a simțit din interior preluarea de către Primărie a Spitalului? Vasile Ștefanca: Încă preluarea de către primărie nu s-a putut simți pentru că și Primăria a avut un buget stabilit inițial și niște limite în care au putut să se miște. Bucuria este că pentru anul 2011, pe lângă celelalte acțiuni ale doamnei primar Eugenia Godja, cu mobilizarea oamenilor de afaceri, mobilizarea primarilor din zonă cu contribuții la Spital, Primăria a alocat o sumă de 5,5 miliarde lei vechi pentru lucrări în Spital și o altă sumă de 2,7 miliarde ca și cofinanțare pentru proiectele reparații capitale și achiziționare de aparatură medicală dacă Ministerul Sănătății ne acceptă solicitările. Pentru noi, acești bani înseamnă enorm, pentru că numai sumele de cofinanțare reprezintă 5, respectiv 3% din valoarea proiectelor. Din cele 5 miliarde putem face un proiect foarte punctual în Spital. Pentru că noi avem probleme majore cu transportul bolnavilor de la o secție la alta, fiind spital pavilionar. Plus că avem probleme cu vechea canalizare și probabil vom putea să amenajăm curtea interioară cu acești bani. Reporter: Cum explicați neînțelegerile și discuțiile din ultima vreme legate de finanțarea spitalului de către Primărie, venite din partea unor consilieri locali? Vasile Ștefanca: Nu cred că au fost neînțelegeri în ultima vreme privind problemele Spitalului, doar că au fost anumite observații făcute de unii consilieri locali în sensul că n-au înțeles până unde merg atribuțiile managerului și unde se opresc. Noi am respectat absolut toată legislația în vigoare și urmează să fac un raport privind activitatea Spitalului, în luna martie, Consiliului Local, la solicitarea doamnei primar. Reporter: Ce proiecte aveți pentru 2011? Vasile Ștefanca: Pe termen scurt avem niște proiecte mai mici. În primul rând achiziționarea de aparatură pe care eram deficitari pentru funcționarea de servicii în relația cu Casa de Asigurări. Este vorba de laboratorul de balneologie și recuperare și de laboratorul de analize medicale. Asta e o problemă pe care trebuie să o rezolvăm obligatoriu în luna aprilie pentru a putea diversifica oferta de servicii și către pacienți și practic să putem face absolut tot pachetul de servicii pe care-l oferă Casa asiguraților. În schimb, avem o problemă dificilă prin faptul că la nivelul Ministerului nu s-a publicat hotărârea privind organizarea Spitalelor cu numărul de paturi. Și atunci, la noi se impune să modificăm structura organizatorică în funcție de numărul de personal și în funcție de specialitate și de alte criterii de eficiență. Dar nu putem să venim cu această propunere ca să eficientizăm practic activitatea, pentru că, Ministerul, în loc de 31 ianuarie, când a anunțat această decizie, văd că încă n-a promovat-o și zvonurile sunt că poate doar la 1 aprilie. Ori acest lucru ne dezavantajează în noul contract pe care-l vom semna cu Casa de Asigurări. Că nu ne putem face previziuni foarte clare și concrete și să ne schimbăm puțin din modul de organizare ca să creăm o finanțare mai bună. Asta înseamnă că trebuie să se știe foarte clar câte paturi se vor reduce, dacă se vor reduce în Spital, la modul în care noi putem să distribuim paturile pe anumite specialități unde adresabilitatea e mai mare, și avem și capacitatea profesională de a rezolva problema. Important este că noi, ca și conducere, ne bazăm în continuare pe colaborarea cu Primăria, cu Casa de Asigurări și nu în ultimul rând pe angajații Spitalului Sighetu Marmației.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.