Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlinÄ
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
RecomandÄrile Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziÈii, filme, cÄrÈiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Miercuri , 9 Martie , 2011
GAZETA DE SIGHETU MARMATIEI / Dicționarul explicativ al bugetului sighetean
* Ioan Bărbuș, directorul economic al Primăriei Sighetu Marmației explică, pe înțelesul tuturor, meandrele bugetului pe 2011, întocmit după noua metodologie.
Reporter: De unde au pornit, după părerea dvs., discuțiile legate de întocmirea bugetului?
Ioan Bărbuș: Referitor la întocmirea bugetului local, s-au purtat numeroase discuții. A fost discutat și în ședințele de comisii, și în ședința de Consiliu Local, unde s-a prezentat modul de elaborare. Pentru că pentru acest an s-a schimbat metodologia de elaborare a bugetului, impunându-se o împărțire pe două secțiuni. Pentru a fi mai ușor de înțeles, pot să spun că prima dată se face un buget mare, care cuprinde toate veniturile autorității locale pentru 2011, din care se împarte în două secțiuni, secțiunea de funcționare și secțiunea de dezvoltare.
În secțiunea de funcționare se alocă sumele necesare pentru funcționarea tuturor unităților de subordonare locală (primărie, evidența Populației, Poliție Locală, unități de învățământ, cele de sănătate, cultură). Tot în subordinea CL sunt și capitolele care gestionează banul public pentru întreținerea orașului. Și aici vorbesc de iluminat public, salubrizare, reparații și întreținere străzi, zone verzi și alte acțiuni economice unde sunt localizate niște sume pentru susținerea programelor de finanțare externă pe cofinanțări sau alocări pentru cheltuielile unor astfel de proiecte.
Bugetul a fost discutat și într-o comisie reunită cu toți cei implicați, ședință care a durat vreo 6 ore. Domnii consilieri au considerat de cuviință să aloce unele sume, în special la instituții de învățământ și cultură, în detrimentul altor capitole bugetare, de exemplu diminuând suma la Cantina de Ajutor Social, într-o variantă în care se intenționează externalizarea serviciului începând cu semestrul doi al acestui an. Sigur că și această externalizare va necesita cuprinderea unor sume pentru finanțarea meselor pentru persoanele care beneficiază de serviciile Cantinei Sociale. La ora actuală sunt aproximativ 100 de beneficiari la această cantină, persoane care în parte au renunțat la ajutorul social în schimbul meselor la cantină. Intenția consilierilor a fost de a externaliza serviciul și să redistribuie personalul de acolo. După calculele lor, pe acest segment urmând să apară o reducere de costuri, asta pe o variantă de scos la licitație pentru firme de catering, să se dea mâncarea în caserole. Estimarea e una și s-ar putea să nu se potrivească cu ofertele pe care le vom solicita, și în această situație, probabil în următoarea ședință de buget se vor suplimenta sumele din partea de cheltuieli materiale. Dar aici va trebui rectificare pozitivă în semestrul doi în orice variantă, fie rămâne cantina, fie că o firmă de catering va prelua această activitate.
Reporter: În forma actuală, bugetul asigură funcționarea tuturor serviciilor și unităților din subordine?
I.B.: Bugetul împărțit pe secțiunea de funcționare e la limita minimă a cheltuielilor. Dar totuși permite funcționarea unităților din subordine la cotă de avarie. Dar legea permite rectificări pozitive în măsura în care executivul face dovada că s-au încasat sumele peste cele planificate. Altfel spus, dacă plătesc oamenii la timp taxele și impozitele pot funcționa mai bine instituțiile. Sumele ce se vor încasa în plus față de cele planificate pot fi folosite, pentru că prin lege ni s-a permis bugetarea doar la gradul de încasare în anii precedenți, respectiv la 71%. Așa că ne-am trezit cu un buget mai restrâns pe surse proprii cu aproape 40 de miliarde lei vechi față de anul precedent. În plus, pe lângă impozitele și taxele locale mai apar cotele defalcate și sumele de echilibrare ale Consiliului Județean și ale Ministerului de Finanțe. Cotele defalcate din impozitele pe venit au scăzut de la 46% la 44%, scăzând în același timp și veniturile încasate la nivel de municipiu, respectiv la nivel de județ pentru plătitorii mijlocii de impozite și taxe. Așa că și la acest element de venit, sumele planificate sunt mai mici față de anii precedenți. Totalul mare al bugetului este undeva la 550 de miliarde lei vechi. Asta e partea de cheltuieli. Partea de venituri e mai mică cu aproape 5 miliarde, față de cheltuieli, înțelegând că utilizăm excedentul de anul trecut în completarea veniturilor anului în curs. A fost un excedent de 490 mii lei, care înseamnă 4,900 miliarde lei vechi.
Reporter: Care este situația salariilor?
I.B.: Banii de salarii, spre deosebire de anii precedenți, nu ne-au mai lăsat să-i planificăm noi în funcție de fluctuațiile de personal sau în funcție de trecerea în categorii superioare de salarizare. Mie mi se pare o operație puțin deplasată în sensul planificării bugetare a salariilor și limitarea lor. Că s-a dat un plafon maxim al cheltuielilor de personal, printr-un ordin comun al Ministerului Administrației și Internelor respectiv Ministerul Finanțelor Publice. E ordin prin care s-a stabilit plafonul maxim de cheltuieli pentru absolut toate administrațiile din țară. Dacă pe partea de salarii acoperite strict din banul public, să zicem că nu s-ar putea purta discuții, contest acest ordin dintr-un punct de vedere. Și anume, în bugetul consolidat al municipiului, la categoria salarii au inclus și salariile aferente unităților cu venituri proprii. Și noi avem astfel de unități care realizează venituri nu numai din bani publici. De exemplu, Serviciul Public de Gospodărire Urbană „Urbana” e într-adevăr de subordonare locală și prin hotărâre de Consiliu are în administrare străzile și zonele verzi. Dar serviciul funcționează ca un agent economic. Are stație de asfalt, prestează lucrări pentru terțe persoane fizice și juridice, de unde-și completează veniturile. Este îngrădit. Normal că dacă lucrez și am o activitate productivă, și dacă legea nu mă îngrădește să prestez lucrări persoanelor fizice și juridice, se ajunge în situația că nu se pot plăti salariații, pentru că prin acest ordin s-a stabilit plafonul maxim al cheltuielilor de personal. Mi se pare aberantă această chestiune. De asemenea, avem Serviciul Spațiu Locativ, tot cu venituri proprii, care încasează banii din gestionarea domeniului public și privat al municipiului. La această categorie intră și Spitalul Municipal, pe care de anul trecut l-am preluat prin protocol. Spitalul realizează venituri nu atât din contractul cu Casa, cât și din acțiuni proprii, prin prestări de servicii către populație.
Reporter: Unde au fost cel mai greu de împărțit banii?
I.B.: Cel mai greu a fost de împărțit banii privind lucrările de reparații pe domeniul public. Acești bani sunt tot de la partea de funcționare, pentru că este vorba de reparațiile care nu sunt capitale (în infrastructură) ale străzilor. Au fost discuții despre împărțirea sumelor pe străzi. Propunerile consilierilor au fost adoptate în unanimitate. Pe partea de reparații sunt cuprinse o serie de străzi. O mare parte le va face Urbana, dar capacitatea lor de producție raportat la volumul de muncă s-ar putea să fie depășită. Și în asemenea condiții, în structura cheltuielilor de reparații, au fost puse sumele în două părți: pe bunuri și servicii, ceea ce permite licitarea lucrărilor de reparații, și sume pe transferuri care înseamnă că putem da bani la Urbana pentru întreținerea străzilor.
Cred că vom proceda în așa fel încât să nu ne mai prindă toamna când este timpul nefavorabil executării lucrărilor. În vară vom forța efectuarea lucrărilor pe mai multe străzi deodată, prin licitarea lucrărilor care depășesc capacitatea Serviciului Urbana.
Din bugetul mare de 550 miliarde lei vechi, partea de dezvoltare este de 107,5 miliarde lei vechi. Suma e mai mică decât anul trecut, dar e de reținut că ponderea o deține construcțiile de locuințe. Este vorba de cele 3 blocuri a 156 de unități locative. Două blocuri sunt în lucru. Cele două vor avea împreună 96 de apartamente. Aceste blocuri sunt cu destinația de închiriere pentru familiile evacuate din casele naționalizate. Dacă Ministerul Dezvoltării o să aloce sumele pe care le-am prins în buget pentru a fi finalizate aceste blocuri, se vor finaliza anul acesta. Că din banii proprii ai bugetului local nu o să le putem finaliza.
Vrem să punem la punct Parcul Grădina Morii, pe o finanțare a Ministerului Mediului. Ne-am gândit să-l împrejmuim pentru a nu mai avea probleme cu păscutul cailor sau cu distrugeri pe timp de noapte a coșurilor, băncilor, becurilor. De asemenea, vrem să amenajăm pe malul Izei un loc de agrement, având în vedere că la noi, Grădina Morii e singurul loc de agrement unde e obișnuită lumea. Acolo să găsim niște soluții atractive pentru copii, spații de joacă, terenuri pentru tenis etc. Vrem soluții ca omul să se simtă bine și să fie și-n siguranță.
Pe strada Pandurilor s-a introdus rețeaua de canalizare. Este o stradă destul de lungă și mai este un capăt de rețea de canalizare nefinalizat, și tot aici intră și modernizarea parțială a străzii Pandurilor, până la intersecția cu Florilor. Apoi avem modernizare str. Rodnei, avem lucrări tehnico edilitare în cartierul Bogdan- Vodă. Este locația unde construim blocurile sociale și unde în perspectivă avem aprobate încă 3 blocuri ANL. Pentru unul dintre aceste blocuri, anul trecut au fost aprobați indicatorii tehnico- economici și înțeleg că de anul acesta intră în finanțare. Deci, se construiesc încă 30 de unități locative pentru tineri de până în 35 de ani. Așadar zona trebuie amenajată, pentru că sunt nevoie de lucrări pentru apă, canal, alei, căi de acces etc. Suma nu este prevăzută în buget, fiind obiectivul unui proiect cu finanțare externă. Este vorba de o stație de epurare în această zonă, unde se va dezvolta cartierul de locuințe. Dar la stația de epurare se vor racorda și străzile învecinate. Avem informații că acest proiect a fost aprobat. Cofinanțarea din partea noastră e mică și o putem duce. Alt obiectiv este modernizarea str. Rodnei. E o stradă destul de lungă și foarte circulată. Dar și modernizarea str. Gh. Bilașcu. E o stradă destul de lată, unde vrem să amenajăm pe lângă trotuare și zone verzi. De asemenea, avem o serie de lucrări de documentații tehnice constând în studii de fezabilitate, proiecte tehnice etc. pentru o serie de obiective. CL a considerat necesar a fi completată lista de investiții și cu dotări. Amintesc două mașini pentru Poliția Locală (cele folosite în prezent fiind vechi, iar costurile de întreținere fiind destul de ridicate privind reparațiile). Tot ca dotare, în urma unei solicitări a comandantului Poliției Municipale, s-a cuprins montarea unor camere de supraveghere video pe principalele artere ale orașului și în zonele aglomerate, pentru evitarea și prevenirea unor evenimente neplăcute, inclusiv reducerea gradului de infracționalitate.
Comentariile celorlalÈi
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
ComenteazÄ acest articol
AdaugÄ un comentariu la acest articol.