• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 26 Iulie , 2010

GAZETA DE SIGHET / Despre criza si alti „demoni” financiari

Incarcate de responsabilitati, cu bani putini si un morman de norme si legi de respectat, primariile au nevoie, mai ales in aceste vremuri tulburi, de specialisti in dramuirea banilor. Unul dintre cei mai buni profesionisti din domeniul finantelor publice din judet, Ioan Barbus, directorul economic al Primariei Sighetu Marmatiei, dezleaga misterele bugetelor locale si legilor care le reglementeaza. Reporter: Spitalul municipal a trecut in subordinea primariei. Cum o sa se implice autoritatea locala in chestiunile legate de aceasta institutie? Ioan Barbus: Implicarea Primariei in administrarea Spitalului ar trebui sa se realizeze prin acel Consiliu de administratie care s-a infiintat pe baza unei hotarari de Consiliu Local. Sa informeze periodic CL privitor la actiunile care se desfasoara in spital. Si sigur ca Primaria ar trebui prin specialisti, nu neaparat prin cei care sunt aprobati, sa faca parte din Consiliul de Administratie, sa se implice in actul managerial al spitalului. De exemplu, la poarta Spitalului functioneaza o bariera fara nicio noima. Bariera consuma curent electric pe o actionare de la distanta a unui portar platit in conditiile in care Spitalul are poarta care se poate inchide manual daca e chiar nevoie. Parerea mea este ca atata timp cat un spital nu-i in carantina, avand in vedere conditiile actuale, cand mancarea nu ajunge, medicamentele sunt neindestulatoare, cand nu-i poti pune la dispozitie un cearsaf ca lumea, atunci trebuie sa dai voie la toata lumea sa intre in spital sa poata aduce ceva in spital sa mearga. De la poarta incepand, spitalul functioneaza cu niste cheltuieli inoportune. Nu am intrat in detalii, balanta am vazut-o prezentata la general. Numarul de personal e la vreo 859 de angajati, din care vreo 57 cu functii de conducere. Dupa lege, se incadreaza in 12% din numarul total de personal, dar nu stiu in structura pe ce merge spitalul si nici costurile specifice de exploatare si cele specifice actului medical. Actele normative au aparut si tot apar ca ciupercile, ca daca stai sa le aplici, poti sa pleci acasa. De exemplu OUG 55 a aparut peste legea 118, care reglementeaza reducerile la cheltuielile de personal. Spus simplu, si cei de la Spital ar intra sub incidenta Ordonantei 55, unde trebuie sa reduci cheltuielile pentru intretinerea omului in spital cu 20%. Pai, daca acum ii dai ciorba de fasole, maine ce o sa-i dai, apa chioara? Dar din ce sa reduc 20%? Daca medicamentul x costa 10 lei, nu pot sa-l iau cu 8 ca asa a zis Guvernul. Si atunci ce fac? Las pacientul netratat pentru ca a zis Guvernul ca se iau 20% din cheltuieli materiale? Pentru ca in structura cheltuielilor „bunuri si servicii”, care sunt cheltuieli materiale intra: hrana, material sanitar, medicamente etc. Din pacate, nu putem face niciun studiu, ci sa aplicam legea asa cum au dat-o cei mai de sus de noi si trebuie sa o aplici cuvant cu cuvant. Pentru ca legea e imperativa si nimeni nu-si permite sa nu o aplice. Dar de acolo in jos nu intereseaza pe nimeni ce se intampla. Si atunci esti pus in situatia ca serviciile medicale le incasezi la aceleasi tarife, scad costurile respective, crezand ca prin aceasta metoda se eficientizeaza spitalul. Dar calitatea actului medical are mult de suferit in asemenea conditii. Si asa el nu-i la parametri normali. Dar acum vin si-i mai dau in cap si la cel care incerca sa se descurce pana acum. Rep.: Care va fi situatia personalului din primarie in conditiile de austeritate impuse de Guvern? Urmeaza si reduceri de personal? Ioan Barbus: Exista un alt act normativ, Ordonanta 63 care reglementeaza normativele pentru structura administratiei publice locale, in functie de numarul de locuitori a localitatii deservite. Acest act intra in gestionarea prefectilor. Am primit o dispozitie a domnului prefect prin care, pe tot municipiul, ne da o norma de personal de 261 de persoane, excluzand serviciile de sanatate, invatamant, evidenta informatizata a persoanei si serviciile sociale. Dupa analiza facuta, am fost nevoiti sa reducem efectiv 3 posturi de la Evidenta populatiei. Pentru ca in rest s-au redus din schema doar posturile neocupate. Noi nu a trebuit sa dam afara pe nimeni, din toate serviciile de subordonare locala. Noi am functionat cu organigrama necompletata. Problema e la dimensionarea personalului pentru Evidenta populatiei. Dintr-o greseala a legiuitorului nu s-a luat in calcul ca pe langa unitatile administrativ teritoriale exista arondate o serie de comune. Noi avem arondate 16 localitati. 9 persoane deservesc 19.200 de persoane, luand municipiul plus localitatile. Normativul se refera doar la municipiu si in loc sa mai angajam 6 trebuie sa dam afara 3 oameni. Este absurd. Am discutat si cu domnul prefect la care ne-a spus ca legea-i lege si ne descurcam cum stim. E o situatie foarte ciudata si trebuie sa ne aliniem. Rep.: Raman la bugetul local banii economisiti cu reducerile salariale? Ioan Barbus: Nu ramane niciun ban! Pentru ca au aparut niste norme metodologice privind aplicarea Legii 118 care spune: costurile salariale pentru unitati sunt aceleasi, doar ca atat din cheltuielile cu salariile, 25% le cuprinzi intr-un fond de creante in favoarea Statului, peste care calculezi si darile la CAS, CASS, somaj etc. Deci calculezi si darile peste acel 25%. Si le dai nu numai ce retii de la salariati, mai da si angajatorul inca vreo 30% peste 25%. Pentru cei care sunt platiti din banii publici nu e nicio economisire. Se vireaza in fondul Solidaritatea al bugetului de stat, fond care nu expliciteaza ce se face cu acesti bani. Desi era normal sa ne informeze pentru ce dam bani. Asa ca nu-i vreme de pus intrebari, trebuie doar sa te aliniezi si sa-ti faci treaba. Rep. Cum incearca primaria sa atraga investitori? Ioan Barbus: Noi suntem deschisi investirilor, problema e infrastructura, drumurile judetene si nationale de legatura cu alte localitati, nu-i apropie de noi, desi zona e atractiva. Forta de munca e ieftina, multe intreprinderi si-au inchis portile si lumea nu are unde sa castige un ban si nu toti vor sa plece in strainatate. Chiar am avut o propunere in CL, suntem dispusi sa dam chiar si spatii gratuite pentru a atrage investitori. Rep.: Ce metode de a atrage bani la buget are Primaria Sighet? Ioan Barbus: Continuam procesul preliminar vanzarii spatiilor comerciale de la parterul cladirilor istorice. Suntem in faza de apartamentare a cladirilor. Aceasta actiune este in derulare de vreo jumatate de an si vom incepe sa vindem spatiile comerciale din oras, cele aflate la nivelul cladirilor istorice. O alta actiune e incasarea amenzilor. Avem de incasat vreo 30 de miliarde de lei vechi. Partea proasta e ca s-a scos din lege precizarea cu pedeapsa privativa de libertate. Amenzile sunt date unor cetateni cu posibilitati reduse de plata, executarea silita n-ar duce la nimic, pentru ca n-avem ce sa-i luam. In conditiile astea nu prea avem parghii pentru incasarea lor.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.