• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Iunie , 2009

Fumigena Getmar – Liviu Man

* Recent, un scandal legat de lucrarile de la Centrul Recuperare si Reabilitare pentru Persoanele cu Handicap din Sighetu Marmatiei a inflamat administratia maramureseana. Presedintele CJ, Mircea Man, si fratele acestuia, Liviu Man, au fost acuzati de obtinerea unor foloase necuvenite. O poveste… Cazul a suscitat interesul nostru, in contextul in care in GAZETA au aparut materiale legate de subiect. De aceea, am considerat ca ar fi util sa reluam subiectul, sa vedem ce s-a mai intamplat si de ce sunt aruncate acuzatii grave. Am vorbit cu beneficiarii lucrarilor de la Sighet, respectiv Directia de Asistenta Sociala si pentru Protectia Copilului, cu reprezentantii firmelor implicate si cu cei acuzati. Povestea este interesanta si are un final din categoria „neasteptat”, chiar inedit. Nu confetti, nu foc de artificii, nu tunuri care sa bubuie a victorie. Sistemul de protectie a persoanelor cu handicap are lipsuri, are probleme, dar nu merita sa fie tarat intr-un scandal care nu ii apartine. Sa mai spunem ca politicul a declansat o disputa incredibila in intensitate, tonalitate. Precizam ca nu avem nimic de a face cu tonalitate folosita in discutiile celor implicati. Dezaprobam orice mod de adresare care depaseste limita suportabilului, in acelasi timp dezaprobam provocarile si incercarile de a duce o problema tehnica pe fragilul teren al disputelor politice etc. Povestea incepe in 2005, cand se hotaraste, la nivel de Directie de Asistenta Sociala, ca este nevoie de reabilitarea cladirilor de la Poienile de sub Munte si Sighetu Marmatiei. La CRRPH, era nevoie de lucrari de consolidare, reabilitare si modernizare. In 9 februarie 2006, prin HG 185, se aloca fonduri pentru proiectarea lucrarilor de la CRRPH, in valoare de 293.000 lei noi. Se organizeaza o licitatie, lucrarea de proiectare este castigata, conform actelor depuse la dosar, de o firma oarecare. Banii urmau sa fie alocati de Autoritatea Nationala. Cei de la directia maramureseana doreau sa extinda cladirea, cu scopul de a realiza un corp de cladire separat pentru centrala termica, in principal. Proiectul a fost realizat in acest sens. Nu intram in prea multe amanunte tehnice (exista acte doveditoare). Autoritatea nationala nu a aprobat realizarea lucrarii cu tot cu extindere. S-a cerut limitarea la cladirea existenta. De aceea, lucrarea a fost reproiectata, regandita etc. Din aceasta cauza, s-a ajuns cu finalizarea proiectului in octombrie 2006. Contractul este semnat in noiembrie, iar timpul de executie a unor lucrari la acest obiectiv a ramas de aproximativ o luna. Guvernul a notificat faptul ca ce nu se cheltuieste pana in 10 decembrie intra in fondul de rezerva. Ceea ce s-a si intamplat, urmand ca directia maramureseana sa solicite, la inceputul anului 2007, banii care nu s-au cheltuit. Din cele 27 de miliarde lei acordate de Guvern, au fost returnati 17 miliarde. Exista toate datele, in scripte. Din 15 ianuarie 2007, Directia de Asistenta Sociala a inceput „batalia” pentru cele 17 miliarde lei, respectiv adrese catre Autoritatea Nationala. Sfanta birocratie romaneasca isi face efectul si se intarzie alocarea banilor solicitati. Pe la mijlocul anului, se schimba si modul de alocare a banilor pentru astfel de lucrari. Autoritatea Nationala nu mai are acest drept, ci doar Ministerul Muncii. Au inceput demersurile catre acest minister. De asemenea, s-a modificat si modul de lucru. Cam totul, de fapt... Ministerul Muncii a considerat ca lucrarile care urmau sa fie realizate cu cele 17 miliarde lei reprezinta o lucrare noua, deci este nevoie de o alta licitatie pentru atribuirea lucrarii. Astfel, s-a ajuns in luna octombrie. Constructorul de pana atunci nu a mai continuat, pana la clarificarea situatiei. A urmat o perioada necesara consemnarii lucrarilor executate de firma sigheteana. Totul a durat pana in martie 2008 (exista acte doveditoare). Pentru a se organiza o noua licitatie, trebuiau receptionate lucrarile executate si incheiate socotelile. S-a finalizat si acest aspect. Au urmat publicarea pe SEAP (Serviciul Electronic de Achizitii Publice) si organizarea licitatiei (luna martie). Licitatia a avut loc in mai 2008. Au participat opt firme. In caietul de sarcini, au fost stabilite criteriile de selectie a castigatorului. Acestea au fost: pretul cel mai mic si capacitatea de a executa lucrarile in conditii tehnice de calitate. A fost aleasa firma AMB 3000 Group. Firma care a avut cel mai scazut pret a depus contestatie. Este vorba de firma Getmar SRL, din Baia Mare. Contestatia a fost judecata de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor. Aceasta a fost, in parte, admisa si a fost anulata procedura de achizitie publica. Intre timp, fondurile solicitate, cele 17 miliarde lei, au fost alocate pentru continuarea lucrarilor. Evident ca, la acest moment, costurile nu au mai fost aceleasi si s-a estimat ca ar mai fi nevoie de 4 miliarde lei (exista, si aici, acte doveditoare). Pe de alta parte, a fost nevoie de reluarea licitatiei. Datorita schimbarilor la nivel de conducere a Directiei de Asistenta Sociala, s-a prelungit procedura de organizare a noii licitatii. Tot pe SEAP. Au fost depuse patru oferte. Comisia de evaluare a ofertelor, din care au facut parte specialisti din toate zonele, a decis ca firma SC Getmar este castigatoarea licitatiei, desi a avut a doua oferta, ca pret. Firma cu cel mai mic pret nu a avut dosarul complet, respectiv AMB 3000 Group. Nu a fost depusa nicio contestatie. In luna noiembrie 2008, a fost incheiat contractul cu firma castigatoare. Termenul de predare a fost de patru luni, termen depasit din cauza greutatilor cu mutarea asistatilor din partea de cladire in care se derulau lucrarile. De aceea, s-a prelungit termenul. „Credem ca in luna iulie va fi terminata lucrarea. Este posibil ca sa nu fie cheltuita toata suma alocata”, ne-a declarat Nicolae Boitor, directorul DGASPC. Fara Man Pentru a clarifica situatia si implicarea lui Mircea Man sau a fratelui sau, am verificat firma castigatoare, SC Getmar SRL. Pe acte si pe declaratii, nu am dat de familia Man. „Nu stiu de unde e povestea asta cu Liviu Man. Am ramas uimit de ce s-a spus. Eu am licitatii castigate la Miercurea-Ciuc, dar nu am nicio legatura cu conducerea judetului de acolo. Am licitatie castigata la Primaria Baia Mare (la Sere). Nu am cu nimeni nicio problema. Nu am avut inca timp de reactie la aceste acuze care mi se aduc si mie, in ultima instanta. Se arunca cu noroi pe activitatea firmei pe care o conduc, asupra angajatilor, a familiilor lor. Am actele cu licitatiile pentru aceasta lucrare, tot ce s-a facut, cum si de ce. Eu spun ca s-a respectat legea. In rest, povesti. Sunt spuse care trebuie dovedite cu acte. Firma SC Getmar a fost infiintata in anul 1994. Este o firma de familie. Cei din familie sunt asociati. Avem autorizatii de functionare, certificate ISO, nu avem datorii, totul este in regula. Avem 50 de angajati si se arunca cu noroi in munca acestor oameni. Nu face parte din firma niciun Liviu Man. Nu stiu de unde aceasta acuzatie si, mai ales, de ce?”, ne-a declarat Viorel Marinescu, administratorul firmei SC Getmar SRL. Nicolae TEREMTUª teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.