• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 15 Aprilie , 2008

Fraude pe cocoasa handicapatilor

In urma unui control, la Directia de Asistenta Sociala si Protectia Copilului s-a descoperit o ilegalitate prin care banii destinati ajutorarii persoanelor cu handicap ajung in buzunarele unei retele de escroci. Transportatorii auto, cu care institutia are incheiate conventii, au incasat sume uriase pentru servicii pe care nu le-au prestat. Ei au prezentat pentru decontare tichete gratuite de transport, provenind de la persoane cu handicap. In realitate, cei care beneficiau de aceasta facilitate nu s-au deplasat nicaieri in tara, insa transportatorii au ridicat banii. Dosarul este cercetat de Politie. Directia de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Maramures (DASPC) este institutia care gestioneaza cei mai multi bani la nivel de judet. De-a lungul timpului, foarte multi au fost cei care au beneficiat de bani, din sumele cuvenite persoanelor cu handicap sau copiilor aflati in ingrijirea Statului. Si nu vorbim acum de bani obtinuti pe cai legale, cuveniti pentru munca prestata in sistem. Am scris in repetate randuri despre cei care au profitat de pe urma celor pentru care Statul gaseste tot mai greu resurse financiare pentru a-i intretine. A fost perioada „romantica” a restructurarii sistemului, cu proiecte de tot soiul, in urma carora unii s-au imbogatit. Si nu a fost vorba despre copii. Apoi, a urmat vremea licitatiilor. Pentru ca sistemul are nevoie de resurse materiale. Iar a fost foarte bine pentru unii. Cateva firme de casa si-au adjudecat feliile tortului fostului DPC. A fost bine. A fost frumos. Insa, in ultimii ani, posibilitatile de a „mulge” Directia au scazut. Variante tot mai putine. Insa, unde sunt bani, se gasesc si solutii pentru a deturna o parte din ei. Mai ales in cazurile in care verificarea ilegalitatilor este aproape imposibila. Totusi, pana la urma, adevarul iese la iveala. Iar cei implicati intra in vizorul organelor de cercetare penala. Recent, DASPC a fost vizata de un control al celor de la Curtea de Conturi, care au verificat actele institutiei incheiate in 2007. Cu aceasta ocazie s-a descoperit un fapt ciudat legat de tichetele de transport acordate de lege persoanelor cu handicap. Toti cei aflati intr-un anumit grad de handicap (I si II), beneficiaza de o facilitate legala. Cei cu gradul I de handicap primesc anual 12 tichete de transport, pentru orice distanta in tara, si inca 12 bilete, pentru insotitorii acestora. Persoanele incadrate in gradul II de handicap primesc doar 6 bilete, anual. La nivel de judet, din totalul de 13.000 de persoane aflate in evidenta DASPC, mai bine de 10.000 au solicitat bilete de transport pentru 2007. Pentru calatorii pe caile ferate, au existat 4.900 de cereri, iar pentru transport auto - 5.700. Cati dintre beneficiari au calatorit in fapt pe unul dintre mijloacele de transport mai sus mentionate este greu de precizat, cert este ca o buna parte dintre acestia a instrainat biletele, ele devenind sursa de venituri pentru speculanti. Culmea este ca printre cei care apar in lista beneficiarilor se regasesc si persoane care, din cauza bolii de care sufera, nu pot fi transportate decat in conditii speciale. Cum se procedeaza, de fapt? Cei aflati intr-un grad de handicap superior solicita, in orice perioada a anului, biletele de transport gratuite. Iar Directia le pune tichetele la dispozitie. La fiecare calatorie interurbana, transportatorii au obligatia de a accepta tichetele oferite de solicitanti si de a le oferi serviciile de transport aferente. Ulterior, operatorii de transport depun, de regula lunar, toate tichetele ce vizeaza persoane cu handicap, solicitand Directiei decontarea acestora. Iar sumele nu sunt deloc modice. In functie de bugetul alocat Directiei, banii se vireaza in conturile solicitantilor. Acesta ar fi traseul legal. Cum se procedeaza in subsidiar? Unii dintre beneficiarii tichetelor gratuite le solicita, dar nu le folosesc niciodata, preferind sa le „comercializeze”. Cei ce obtin biletele le vand mai departe soferilor sau, dupa caz, administratorilor firmelor de transport. Iar, in final, biletele sunt decontate din banii Statului. Sa nu credeti ca aceasta practica este una recenta. Ea dateaza inca de la sfarsitul anilor ‘90, atunci cand au aparut numeroase sesizari referitoare la decontarile fictive de bilete gratuite. Insa, organele abilitate, legal sesizate, s-au facut ca lucreaza... Si asa a ramas. In aer. Iar decontarile au continuat pana azi. Saptamana trecuta, am solicitat reprezentantilor Directiei date suplimentare privind situatia descoperita recent. Directorul economic al institutiei, Maria Griguta, ne-a explicat faptul ca in urma depistarii unor decontari fictive, anumiti transportatori maramureseni au returnat Directiei toti banii incasati ilegal pentru anul 2007. „Avem conventii incheiate cu anumiti transportatori auto si Caile Ferate. Pentru anul trecut, valoarea totala a biletelor gratuite s-a ridicat la 2,2 miliarde lei vechi. In cadrul controlului celor de la Curtea de Conturi, am sesizat ca unele rute specificate de transportatori sunt ciudate. Verificand persoanele care au beneficiat de transport gratuit, am aflat ca unele nu s-au deplasat nicaieri, dar figureaza in registrele transportatorilor. Am luat legatura cu doua dintre societatile de profil, carora le-am explicat situatia. Unul dintre agentii economici a returnat 600 milioane lei vechi, iar un altul si-a luat angajamentul ca va aduce inapoi 1 miliard lei vechi. Pornind de la aceasta situatie, nu vom deconta nimic de acum incolo, pana nu vom verifica fiecare bilet in parte. Cei care poarta principala responsabilitate sunt transportatorii. Pe borderourile intocmite de acestia se specifica faptul ca raspund pentru preluarea persoanelor indreptatite si transportul lor la destinatie. De asemenea, beneficiarii stiu ca nu pot instraina tichetele, pe verso fiind mentionata interdictia de a le vinde”, a declarat Griguta. Din sursele noastre am aflat ca pe lista firmelor „beneficiare” se mai afla cativa agenti economici, care vor trebui sa dea explicatii pentru modul in care au gestionat problema decontarii biletelor gratuite de transport. Initial, ne-am intrebat cum se deruleaza tot mecanismul, care pare a functiona foarte bine si fara perturbari. Cel putin pana acum. Evident, trebuia sa existe si un intermediar (sau mai multi) intre beneficiarii tichetelor si soferi (sau firmele de transport). Am aflat ca mai multi astfel de beneficiari-bisnitari isi faceau rondul tocmai in fata sediului Directiei de Asistenta Sociala, aflat pe str. Banatului, din Baia Mare. Interesant, erau tocmai persoane care venisera la Directie pentru a solicita tichete gratuite de transport pentru anumiti membri ai familiei, care nu se puteau deplasa la sediul institutiei, spre a le ridica. Permanent, cei care ieseau sau intrau in sediul Directiei erau abordati de indivizii respectivi, care le propuneau cumpararea tichetelor, in schimbul sumei de 70.000 lei vechi, pentru fiecare bilet. Mai ciudat este faptul ca nu doar beneficiarilor biletelor gratuite li s-au solicitat tichete, ci chiar si angajatilor institutiei. Conducerea Directiei a sesizat acest aspect si a solicitat sprijinul Politiei. „La inceput, am vazut afara doar un tigan, care intreba pe toata lumea care intra si iesea din sediu daca nu are tichete gratuite, el fiind dispus sa le cumpere. Apoi, am mai vazut inca 3–4 indivizi, care misunau in fata cladirii. Inca din luna februarie, am sesizat Politia de Proximitate. Ne-au spus ca vor trimite oameni. Nu a venit nimeni! Iar i-am sesizat, telefonic, anuntandu-i atunci cand ii vedeam pe tiganii respectivi la intrare. Ne-au spus sa facem poze, ca ii vor identifica ulterior! Apoi, ca vor trimite politisti, in civil, sa ii urmareasca din apropiere, pentru a-i prinde in flagrant. Nu s-a intamplat nimic, nu a venit nimeni. Am anuntat, apoi, Serviciul de Investigare a Fraudelor, carora le-am pus la dispozitie copii dupa buletinele celor vizati. Le aveam, pentru ca acestia solicitasera bilete gratuite de transport, pentru rude”, ne-a declarat Bianca Pricop Salagean, director executiv adjunct al DASPC. Afacerea era una profitabila. Biletele se achizitionau cu 70.000 lei vechi, iar transportatorii aduceau documente justificative pentru deplasari mari, cu costuri cuprinse intre 500.000 si 800.000 lei vechi. In unele cazuri, avem de a face cu situatii ilare: persoana cu handicap domiciliaza in zona Somcuta, iar biletul de transport a fost decontat pentru ruta Sighet – Oradea. Intrebarea este de ce s-a dus la Sighet (si cu ce?) pentru a pleca spre Oradea? Au existat situatii in care foarte multi beneficiari apar ca vizitand o anume manastire. Brusc, toti au fost cuprinsi de impulsul vizitarii respectivei manastiri si, culmea, cu acelasi transportator. Probabil, daca nu s-ar fi ajuns la depistarea acestei situatii, ea ar fi continuat mult si bine. Dormiti in bocanci! In ultimele zile, intermediarii nu si-au mai facut aparitia in fata sediului Directiei de Asistenta Sociala. In legatura cu acest caz, am solicitat lamuriri Inspectoratului Judetean de Politie Maramures. Aici, toate bune si frumoase. Am aflat ca Politia isi face treaba. In felul ei, evident, probabil la derutarea infractorilor. Si foarte discret, trebuie sa recunoastem. Ca sa nu spunem - deloc. Reprezentantii Politiei de Proximitate vegheaza, probabil, in decor, in fata Directiei, asteptand momentul flagrantului. In cateva luni, nu prea ai ce sa faci. Singurul raspuns pe care l-am primit din partea IJP a fost acela ca... se lucreaza. „In prezent, colegii de la Serviciul de Investigarea Fraudelor cerceteaza documentele prin care anumiti operatori de transport au cerut decontarea serviciilor prestate pentru Directia de Asistenta Sociala. Mai multe detalii vom putea furniza la finalizarea cercetarilor”, a declarat Voichita Zehan, purtator de cuvant al institutiei. Am inteles. Cazul transportatorilor se afla pe masa de lucru a Politiei. Dar intermediarii? Politia de Proximitate ce a facut pana acum?!? A fost sesizata in mai multe randuri. Politistilor li s-au pus la dispozitie toate datele de care aveau nevoie. Au fost anuntati chiar si atunci cand intermediarii se aflau in fata sediului Directiei! Probabil, asteptau sa li se ofere o masina si un sofer. Iar la sfarsitul misiunii sa primeasca si o cafea calda. Speram ca acest semnal de alarma va trezi pe cine trebuie, iar lucrurile vor intra in normalitate. Asteptam ancheta Politiei. „Nu voi ierta pe nimeni pentru falsuri!” „Din verificarile noastre de pana acum, avem suspiciunea unor trasee pe care anumite persoane care beneficiaza de tichete gratuite de transport nu le-ar fi parcurs. Acum suntem in faza verificarii tuturor biletelor. Dupa ce vom avea elementele referitoare la situatia reala, voi inainta datele catre organele abilitate in a lua masuri, pentru a-i cerceta penal pe cei implicati. Cu banii Statului nu te poti juca! Voi solicita tuturor persoanelor care primesc, anual, bilete de transport gratuite sa se prezinte la sediul Directiei, pentru a vedea daca intr-adevar au beneficiat de ele sau nu. Iar pe cei care nu se pot deplasa, ii vom vizita la domiciliu. In functie de rezultatul acestei anchete administrative, care se impune, voi face demersurile necesare. Nu voi ierta pe nimeni pentru falsurile facute! Doresc sa nu se mai intample asta. Sunt bani de la buget si trebuie folositi in scopul pentru care au fost dati. Soferii au fost cei mai in masura sa constate care sunt adevaratii titulari ai biletelor respective si cine poarte beneficia de acea facilitate. M-as mira sa nu stie care sunt conditiile in care persoanele cu handicap pot circula gratuit. Ei trebuie sa respecte legea. Ii asigur pe toti ca voi lua masuri pentru ca vinovatii sa fie deferiti celor in masura sa-i traga la raspundere. La nivel de tara, eu m-am autosesizat. Inca de acum cativa ani, am cerut Autoritatii Nationale pentru Persoane cu Handicap sa se renunte la sistemul decontarii biletelor. Ar fi mult mai eficient ca oamenii sa primeasca in mana acei bani si sa faca ce doresc cu ei. Poate unii nu se deplaseaza nicaieri si nu pot beneficia de acea facilitate. Banii sa ajunga la oameni si nu la transportatori. Unii s-au obisnuit din a face afaceri cu institutiile Statului si traiesc bine de pe urma lor. In plus, am solicitat, ca macar acele bilete sa contina toate datele de identificare a titularului, pentru a nu putea fi folosite decat de cei in drept”, a declarat directorul DASPC, Cornelica Ilea. Ciprian DRAGOS Nicolae TEREMTUS ciprian@gazetademaramures.ro teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.