Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Formule, bugete şi cheltuieli pentru 2017
Fierbere în administraţiile publice locale din Maramureş! Primarii maramureşeni aşteaptă în aceste zile buget pe 2017,
calculat pe baza unei formule, de către Ministerul Finanţelor Publice.
Deşi nu sunt schimbări majore faţă de anul trecut, având în vedere creşterile salariale, presiunea cheltuielilor va fi mult mai mare.
Mircea CRIŞAN
Ioana LUCĂCEL
2017 este un an decisiv în ceea ce priveşte promovarea proiectelor europene de către administraţiile publice locale. Iar aceste proiecte înseamnă studii şi documentaţii deloc ieftine şi, mai mult, cofinanţări importante. În ce măsură vor permite bugetele locale din acest an realizarea acestor documentaţii, având în vedere că din 2017 au crescut semnificativ cheltuielile?
Aceasta este întrebarea care macină administraţia maramureşeană în aşteptarea cifrelor bugetare pe acest an. Dumitru Dumuţa, county manager, spune că bugetele vor fi similare cu cele de anul trecut, dar cheltuielile sunt mai mari: „În general, bugetul de anul acesta la unitățile administrativ teritoriale este mai mare decât cel de anul trecut. Problema este că și presiunea pe cheltuieli bugetare este diferită. Este greu de spus cu cât au crescut și cheltuielile dar este evident dacă ne uităm la creșterile salariale care au apărut în administrație, în învățământ, în asistența socială etc. Deci, apar alte costuri. În ce măsură creșterea bugetului va permite să se realizeze activități în plus, asta este greu de estimat. Formula după care
s-au alocat banii în acest an seamănă în principal cu ce a fost anul trecut. Formula pe care Direcția Finanțelor distribuie sumele este puțin diferită, dar ponderea este aceeași: se ține cont de populație, suprafața localității și veniturile generate în localitate, adică nivelul veniturilor proprii. Procentele s-au modificat puțin, dar criteriile sunt aceleași”.
Vă reamintim că, an de an, mai multe primării ameninţă că pun lacăt pe instituţiile publice, deoarece bugetul nu le permite nici acoperirea cheltuielilor de funcţionare. Dar Dumuţa spune că întotdeauna aceste probleme sunt rezolvate pe parcursul anului, prin rectificări bugetare: „La fiecare început de an au fost neclare lucrurile, dar știm că pe parcursul anului apar rectificări și problemele se reglează. Toată problema este ca și unitățile administrativ teritoriale să reușească să promoveze proiecte. Există două direcții mari: acel program național de dezvoltare a infrastructurii, care are anul acesta o sumă consistentă și care se repartizează de la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, și există fondurile europene. Suntem în ciclul de finanțare 2014 – 2020 și până în acest moment nu există niciun proiect finanțat. Asta pentru că nu s-a putut depune. Abia la finalul anului trecut s-au prezentat ghidurile pe diferite domenii și sunt în lansare proiectele. România ar vrea să ia 5 – 6 miliarde de euro anul acesta dar rămâne de văzut cât se va reuși. Din păcate, sistemul de achiziții publice nu s-a simplificat prin noile legi și pare mai complicat decât a fost. Acum, procedurile sunt mai greoaie, mai de durată, și dacă discutăm de cataloagele SEAP s-a coborât până acolo că trebuie urmată o întreagă procedură și dacă vrei să cumperi o ceașcă de cafea goală. Practic, am devenit mai încurcați decât eram”.
În lipsa unor comunicări oficiale, primarii aşteaptă să vadă cifrele de care depinde viitorul comunităţilor pe care le conduc. Toader Ștețcu, primarul comunei Moisei, a declarat că: „Încă nu am văzut bugetul de anul acesta și nu știu foarte multe detalii, dar am înțeles că este ceva mai mare decât cel de anul trecut. Dacă lucrurile stau într-adevăr așa suntem liniștiți, ne încadrăm cu ceea ce avem de făcut. Trebuie spus că la nivelul bugetului de anul trecut, chiar dacă este cu puțin mai mare, nu putem face minuni, dar ne vom descurca și vom putea funcționa în limitele normalului”.