Curs valutar








Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii



Finanțarea precampaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 2025
EFOR a analizat finanțarea competitorilor electorali în precampanie. Deși, potrivit legislației românești, nu există o perioadă de precampanie definită, au fost incluse informații legate de primele trei luni ale anului 2025.
S-au înregistrat cheltuieli cu caracter politic de aproape 4,6 milioane de lei – 235 de pagini - care au înregistrat aproximativ 9.300 de reclame plătite. Datele nu includ sumele cheltuite de instituții, publicații a căror activitate nu poate fi asociată semnificativ cu un partid politic și alte pagini care nu au caracter direct politic. Paginile nu promovează exclusiv candidații la președinție, ci și aleși locali sau politicile partidelor. Cu toate acestea, majoritatea banilor au fost cheltuiți de către candidații la președinție
Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de Nicușor Dan – 1,2 milioane de lei, Crin Antonescu (Alianța România Înainte) – 853 mii de lei, AUR – 821 mii de lei și Victor Ponta – 544 mii de lei.
Cele mai multe reclame au fost plătite de pagini AUR sau afiliate indirect/care promovează AUR – peste 4000, PNL – 1245, USR 914 sau UDMR 830. Nicușor Dan a plătit 277 de reclame, Crin Antonescu – 194, iar Victor Ponta – 101.
Dintre paginile asociate cu AUR, mai multe dintre ele se prezintă ca publicații. Cu toate acestea, în realitate, par mai degrabă pagini care promovează majoritar politicile partidului sau discursul suveranist – acestea au fost incluse în calculul total al cheltuielilor AUR. Au fost identificate 19 astfel de pagini care au însumat cheltuieli de 162 de mii de lei.
În primele trei luni ale anului 2025, partidele au primit 60 de milioane de lei. Pentru prima dată au declarat cheltuieli SOS România și Partidul Oamenilor Tineri. Pentru luna februarie, SOS România nu are niciun raport publicat, întrucât, conform datelor furnizate de AEP, partidul nu a raportat cheltuielile, motivând disfuncționalități în obținerea extrasului bancar. Deși Pro România nu a mai primit bani, a continuat să raporteze cheltuieli din fondurile acumulate în lunile anterioare. Cei mai mulți bani au ajuns la PSD – 19,9 milioane de lei și la AUR – 11,8 mil de lei, respectiv la PNL – 10,9 milioane de lei. USR a primit 7,7 mil. de lei, SOS 5,1 mil. de lei, iar POT 4,1 milioane de lei.
În același timp, partidele politice au cheltuit 68 de milioane de lei: PSD 43 de milioane de lei, AUR 10,9 milioane de lei, PNL 7,4 milioane de lei, USR 6,1 milioane de lei. SOS România a cheltuit 460 mii de lei, iar POT 101 mii de lei.
Aproape trei sferturi din cheltuieli reprezintă categoria presă și propagandă – 49 de milioane de lei, iar 7% (5 milioane de lei) reprezintă cheltuieli de personal. Reamintim că doar în ianuarie partidele au cheltuit 49 de milioane de lei, din care 39 de milioane, adică aproape 80%, pentru presă și propagandă. Trei sferturi din cheltuieli reprezintă bugetul PSD, adică 36 de milioane.
Cele mai importante cheltuieli pentru fiecare partid sunt următoarele:
- PSD a cheltuit 42,9 milioane de lei și a investit cel mai mult, 93% din bani, în contracte pentru presă și propagandă (40 mil. lei) și 2% pentru personal (1 mil lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii;
- AUR a cheltuit 10,9 milioane de lei: 61% pentru presă și propagandă (6,6 mil lei), 8% pentru personal (866 mii de lei), 6% pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare (679 mii lei) și 6% pentru deplasări în țară și străinătate (619 mii lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii;
- USR a cheltuit 6,1 milioane de lei: 34% din bani pentru personal (2,1 mil. lei) și 18% pentru presă și propagandă (1,1 mil lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii;
- PNL a cheltuit în ianuarie 7,4 milioane de lei, din care 2,5 milioane de lei pentru rata pentru cumpărarea sediului (35%). Pentru presă și propagandă a alocat un sfert din bani, adică 1,8 milioane de lei. Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii;
- SOS România (doar pentru ianuarie) a cheltuit 460 mii de lei, din care 70% pentru chirii și utilități sedii (325 mii lei) și 15% pentru deplasări în țară și străinătate (73 mii lei);
- PMP a cheltuit 293 mii de lei, din care 51% pentru personal (150 mii de lei) și un sfert pentru chirii și utilități sedii (70 mii lei);
- Pro România a cheltuit 112 de mii de lei, din care jumătate pentru personal (53 mii de lei);
- POT a cheltuit 101 mii de lei, din care 52 de mii de lei pentru consultanță politică și 45 de mii pentru birotică;
- Forța Dreptei a cheltuit 25 mii de lei, din care jumătate pentru personal.