• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 29 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 August , 2005

Finantarea bazatilor smecheri

Un proiect, realizat de o fundatie care nu detine nici macar un fax propriu, a inghitit milioane de lei din banii publici. La cursuri de perfectionare sustinute prin acest program au paticipat inspectorii si directorii de scoli. Desi initial si-au platit cursurile, Inspectoratul le-a restituit banii. De ce? Conducerea Inspectoratului a considerat ca explicatia nu-i intereseaza pe contribuabili, desi banii provin din bugetul de Stat. Printre institutiile afiliate Ministerului Educatiei se numara si Centrul National de Formare a Personalului Didactic din Invatamantul Preuniversitar (CNFP). Obiectivul CNFP este de a asigura calitatea programelor de formare a personalului din invatamantul preuniversitar (didactic, didactic auxiliar si a cadrelor de conducere, indrumare si control). Conform Statutului, o data la cinci ani, fiecare cadru didactic trebuie sa sustina o forma de perfectionare continua, pe specialitate. In cursul anului 2004, in Maramures s-au desfasurat doua proiecte acreditate de CNFP: Docendo Discimus (proiect organizat de Universitatea de Nord, si destinat cadrelor didactice) si Star Manager (proiect organizat de Fundatia “Sfantul Anton de Padua” si destinat cadrelor de conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar - adica inspectori si directori de scoli si licee). Fundatia organizatoare a programului Star Manager, “Sfantul Anton de Padua”, a mai fost “personaj principal” al articolelor noastre, mai ales prin prisma “abilitatii” cu care reuseste sa fie finantata din bani publici, demarand proiecte complexe, in pofida faptului ca baza materiala si umana a fundatiei tinde spre zero. Conform CNFP, in anul 2004, la nivel national s-au acreditat 27 de programe pentru personalul de conducere, indrumare si control, iar Fundatia “Sfantul Anton de Padua” (care nu are nici macar un fax propriu!) a concurat cu Universitati si Case ale Corpului Didactic. Apropo, promovarea acestui proiect nu era de competenta Casei Corpului Didactic Maramures? Poate, insa surse din sistem sustin ca fundatia a avut prioritate in obtinerea acreditarii pentru proiectul Star Manager, beneficiind chiar si de sustinerea… fostului inspector general, Delia Ardelean. Asa cum ne-au obisnuit deja cei de la Fundatie, si cursurile acestui program s-au desfasurat in spatiile colegiilor de Stat. De exemplu, secretara Colegiului National “Mihai Eminescu” si-a amintit de cursurile celor de la “Sfantul Anton de Padua”: “anul trecut aceasta Fundatie a tinut cateva cursuri la noi, dar mai multe informatii va poate oferi chiar domnul director, care chiar a participat la aceste cursuri, dar acum este plecat in concediu.” Insa partea interesanta a programului este modul in care s-a realizat finantarea. Banii publici Cursurile cuprinse in programul “Star Manager” au demarat la inceputul anului, iar cei inscrisi au platit cate 9 milioane de lei (contravaloarea cursurilor: 200 de euro, taxa de inscriere: 1 milion de lei vechi). Numai ca la doar cateva saptamani de la achitarea cursurilor, Inspectoratul Scolar Judetean Maramures (ISJ) a hotarat ca din cei 600 de milioane de lei vechi care au venit de la bugetul de Stat (pentru perfectionarea cadrelor didactice) sa se achite si contravaloarea acestor cursuri. Practic, o fundatia privata, lipsita de baza logistica si umana, despre care se spune ca e protejata inclusiv politic, s-a inhamat sa sustina un program platit de Stat. Cu 600 de milioane de lei vechi. Delia Pop, inspectorul responsabil cu perfectionarea cadrelor didactice, a precizat algoritmul de distribuire a banilor: “banii au fost repartizati dupa complexitatea atributiilor cadrelor inscrise. Astfel, unui inspector i s-a restituit suma integral, unui director de colegiu doar un anumit procent si tot asa”. Pana la directorii de gradinite, suma restituita a scazut considerabil. Am incercat sa aflam rationamentul acestor repartizari, dar conducerea ISJ nu s-au aratat dornica de a oferi raspunsuri clare: “in ce priveste bugetul alocat Inspectoratului Scolar Judetean Maramures pentru perfectionare si destinatia acestuia, precizam ca este aprobat de Ministerul Educatiei si Cercetarii si ca verificarea utilizarii fondurilor este de competenta organelor de control abilitate.” Adica, ce ne intereseaza pe noi, contribuabilii, cum cheltuie Inspectoratul banii publici? Pentru a ne sublinia cat conteaza pentru cei din ISJ contribuabilul, in raspuns se mai precizeaza: “consideram ca participarea unui specialist la un curs de formare profesionala constituie o problema ce priveste preocuparile personale ale celui in cauza, nicidecum un fapt ce ar putea interesa locuitorii municipiului Baia Mare sau pe cei ai judetului (la nivel restrans, cititorii unei gazete).” Nu stim altii cum sunt, dar pe noi, in calitate de locuitori ai Baii Mari, chiar ne intereseaza de ce inspectorii au facut cursuri de perfectionare pe banii publici, adica pe banii nostri. Si fiindca actualul inspector sef, Sandu Pocol, nu conduce o societate comerciala (chiar daca, probabil, inca nu si-a dat seama), iar modul in care se cheltuie banii publici este de interes public, asteptam din partea ISJ un raspuns concret. Iar glumitele pastrati-le pentru pauzele de cafea. Vom reveni. Mihaela MIHALEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.