Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Marţi , 22 Aprilie , 2008
Filozofia social-politica a generatiei ‘27
Martea trecuta, la Biblioteca Judeteana „Petre Dulfu” a avut loc lansarea volumului Filozofia social-politica a generatiei ‘27, semnata prof. dr. Volos Mugur. Studiul, care reprezinta si lucrarea de doctorat a profesorului Volos are in atentie patru dintre cele mai marcante personalitati ale culturii romane, din perioada interbelica: Mircea Vulcanescu, Constantin Noica, Mircea Eliade si Emil Cioran. Una dintre ipotezele studiului este aceea ca intre realitatea sociala a Romaniei interbelice si ideile sustinute de catre Vulcanescu, Noica, Eliade sau Cioran exista o dependenta reciproca. „Scrierile lor au marcat puternic existenta si constiinta sociala a timpului lor, iar realitatile Romaniei interbelice au inraurit aparitia si evolutia acestei generatii de valorosi ganditori romani”, afirma autorul lucrarii. Volumul debuteaza cu o analiza a contextului socio-istoric in care au aparut si s-au afirmat cele patru personalitati marcante ale culturii si stiintei romanesti. Pentru aceasta, Volos Mugur a recurs la analizarea diverselor documente sociale: rezultatele recensamintelor, statistici, tratate de istorie sau reviste de sociologie, dar si jurnale sau memorii din epoca. Prin cautarea fundamentelor filozofice ale generatiei ‘27, sunt analizate modul in care se reflecta realitatile sociale ale Romaniei interbelice in scrierile celor patru membri ai generatiei si modul in care acestia s-au angrenat in controversa traditionalism-modernism. Rostul studiului nu este acela de demolare de idoli, nici acela de ridicare pe soclu a unor personalitati care, oricum, isi au rolul si rostul lor bine determinat in istoria culturala a Romaniei, ci consta in receptarea critica, detasata, nepartinitoare a ideilor filozofice ale generatiei. Cateva dintre concluziile studiului mi se par demne de a fi subliniate: traditionalismul autohtonist, ruralizant si antieuropean al lui Mircea Vulcanescu s-a impletit cu sustinerea valorilor perene ale ortodoxiei; in cazul „tanarului Noica” putem remarca doar atitudinea ambivalenta a acestuia, intre cultivarea specificului national si modernizarea pe linia europenizarii; Eliade a fost la fel de ambiguu in precizarea pozitiei sale in raportul traditie-modernitate, mesianismul ortodox parandu-i-se a fi doar un fervent necesar pentru revigorarea unui nationalism organic, capabil sa se racordeze la universalitate; pozitia impartasita de catre Cioran este cea mai distantata in raport cu cea a colegilor sai de generatie, el pronuntandu-se ferm in favoarea urbanizarii si a industrializarii, anti-traditionalist si pro-european, imputand ortodoxiei rolul sau frenator, de piedica in calea progresului.
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.