• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 20 Februarie , 2006

Femeile din Hamas: „Adio, Yasser!”

Specialistii sunt de parere ca in noua societate musulmana conservatoare a Fasiei Gaza, pentru a invinge, gruparea radicala Hamas a folosit femeile, trimitandu-le din usa in usa cu listele candidatilor si in centrele de votare, pentru o campanie electorala de ultim moment, consemneaza The New York Times, citat de Rompres. In prezent, spre surprinderea sa, Hamas detine controlul politicilor palestiniene, iar femeile sale detin 6 din cele 74 de fotolii parlamentare. “Vom conduce fabrici si ferme. Ne vom imparti in toata societatea. Le vom arata oamenilor ca practicarea Islamului in ceea ce le priveste pe femei nu este bine cunoscuta “, a declarat Jamila al-Shanty (48 de ani), profesor la Universitatea Islamica, care a castigat un fotoliu de parlamentar. Daca previziunile lui Shanty vor fi reale, rolul femeilor nu va mai fi unul laic, aliniat in mare parte conceptelor occidentale (asa cum s-au intamplat decenii la rand sub conducerea lui Yasser Arafat, a carui organizatie, Al Fatah, a fost invinsa in urma recentelor alegeri). Modelul va fi Islamul: femeile din Hamas poarta basmaua islamica si se supun regulilor stricte de separare fata de barbati. „Mama martirilor” Mariam Farhat (56 de ani), una dintre reprezentantele de seama ale Hamas, provine dintr-o familie cu pedigree ingrijorator pentru multi israelieni, fiind mama celor trei simpatizanti ai Hamas, ucisi de catre israelieni. Ea si-a pregatit unul din fii pentru un atentat si si-a luat ramas bun de la acesta inainte ca tanarul sa patrunda intr-o colonie evreiasca unde a ucis cinci persoane, dupa care a fost impuscat mortal. Mama lui a declarat ca si-ar fi dorit sa aiba 100 de fii pe care sa ii sacrifice in acest fel, fiind cunoscuta sub numele de “mama martirilor”. Acum ea este una dintre cele sase femei ale Hamas din Parlament, fiind felicitata in campusul femeilor din cadrul Universitatii Islamice de catre femei educate care nu vad nici o contrazicere intre militarea in favoarea ideilor religioase si modernitate. “Este o mama pentru fiecare casa si pentru fiecare persoana”, a declarat Reem el-Nabris (20 de ani), care a imbratisat-o pe Farhat. Farhat, care nu s-a implicat pana acum in politica, sustine ca merita recunostinta acestora pentru rolul ei de model, dar ca acest rol nu ar trebui sa se limiteze numai la femeile din cadrul Hamas: “nu este vorba numai de sacrificarea fiilor, exista alte feluri de sacrificii cum ar fi banii, educatia… Fiecare ar trebui sa se sacrifice in functie de posibilitati.” Universitatea Islamica, o oaza de ordine in haosul si dezordinea din Gaza, arata, ca orice alt loc, imagini conflictuale ale Hamas, legat de femeile care il sprijina puternic. Un bastion pentru Hamas, chiar daca nu in exclusivitate pentru simpatizantii acesteia, Universitatea este impartita in doua, pentru femei si pentru barbati, si poate fi socant sa traversezi coridorul pe care se inghesuie numai femei, toate cu capetele acoperite, unele avand chiar fata acoperita. Iar in ziua alegerilor, o parte dintre acestea au purtat o sapca verde pe cap (simbolul gruparii Hamas). Sustinerea organizatiei Hamas incurajeaza (in unele cazuri chiar sponsorizeaza!) educatia acestor femei. Sabrin al-Barawi (21 de ani), studenta la chimie, a crescut in cadrul unor programe pentru femei sponsorizate de catre Hamas: grupuri sociale, cursuri de formare de lideri, ore de studiere a Coranului. “Nu este vorba numai de religie, este vorba de Internet, de computere. Inainte de Hamas, femeile nu erau interesate de situatia politica, dar Hamas a aratat si demonstrat despre ce este vorba. Femeile au devenit mult mai interesate “, sustine Ahlan Shameli (21 de ani), care studiaza despre computere. In aproape doua decenii, liderul Hamas a fost destul de rezervat in ceea ce ii priveste pe barbati. Dar simpatizantii acestei grupari, asemenea celor din Al Fatah si alti specialisti au cazut de acord cu Shameli referitor la faptul ca Hamas a castigat un puternic sprijin din partea femeilor. De fapt, studiile si rezultatele alegerilor municipale demonstreaza ca femeile au sprijinit in numar mai mare decat barbatii aceasta formatiune. Daca pentru barbati rolul cel mai vizibil l-a constituit lupta impotriva Israelului, programele sociale ale Hamas au atras loialitatea femeilor. Hamas ofera asistenta sociala vaduvelor atacatorilor sinucigasi si oamenilor saraci, acces in clinici, azile, gradinite, centre de frumusete si sali de gimnastica separate pentru femei. Femeile “sunt cele care duc copiii la clinici, la scoala “, a afirmat Mkhaimar Abusada, profesor de stiinte politice la Universitatea Al Azhar. In cursul alegerilor, Hamas a mobilizat aceleasi femei ca si cum ar fi planuit acest lucru de 30 de ani, folosindu-le drept persoane-cheie in cadrul campaniei electorale. “Este de remarcat acest lucru in Fasia Gaza. In societatea palestiniana, valorile noastre nu accepta ca femeile sa iasa si sa efectueze campanie pe strada. Este intr-adevar un fenomen nou, mai ales pentru Hamas “, a adaugat Abusada. Mobilizarea femeilor Reem Abu Athra, cea care coordoneaza activitatea femeilor din cadrul aripii tinere a Al Fatah, a declarat ca partidul sau nu pare sa fi inteles modul in care Hamas a mobilizat femeile. Ea a adaugat ca Al Fatah se gandea ca va castiga in mod natural votul femeilor, in calitate de partid secular, care a fost intr-un fel un lider in lumea araba in ceea ce priveste drepturile femeilor: “Al Fatah a subestimat femeile si acesta este unul dintre motivele pentru care a pierdut.” Dar ce rol vor avea acum femeile din cadrul Hamas si cum va fi acest fapt exprimat prin intermediul legilor Islamului? Naima Sheikh Ali, parlamentar al Al Fatah care conduce grupul femeilor, a declarat ca interpretarea stricta a Islamului din partea Hamas va ramane o bariera in ceea ce priveste adevarata participare a femeilor la procesul politic. Acestea nu pot, de exemplu, sa fie judecatori in conformitate cu Islamul, si vor face in general obiectul segregatiei si al marginalizarii: “da, ei cultiva respectul pentru femei. Este parte a unui concept religios. Pentru miscarea feminista, acest lucru ne va impinge cu cativa pasi in urma”. Una dintre noile parlamentare ale Hamas sustine altceva. Ea a declarat ca femeile, in special sotiile liderilor Hamas, au jucat de mult timp un rol important in ceea ce priveste conducerea Hamas, desi numele acestora nu a fost publicat, pentru a le proteja: “fiecare decizie luata de Hamas ne este inaintata, nu dupa ce a fost luata, ci inainte.” O masura de participare a femeilor ar putea fi anvergura pana la care participa in abordarea problemelor cu care se confrunta palestinienii, nu numai in ceea ce priveste problemele care afecteaza femeile, familiile sau copiii. Si totusi, exista o oarecare stanjeneala privind insemnatatea Hamas pentru femei. Rula Zaanin (19 ani), o studenta a Universitatii Islamice, a declarat ca Hamas reprezinta inca o necunoscuta pentru tinere: “o multime de palestinieni iubesc Hamas, si i-au dorit la putere, dar nu stim ce se va intampla cu adevarat”. Parlamentar moderat Mouna Mansour (44 de ani), profesor de fizica si vaduva unui lider Hamas asasinat, este foarte implicata in problemele centrale. Crede ca procesul de pace cu Israelul este mort. Ar trebui sa existe un stat palestinian, dar nu cu pretul Ierusalimului si cererilor refugiatilor palestinieni, carora in urma negocierilor anterioare nu li s-a permis sa se mute in ceea ce azi se numeste Israel. Mansour, aleasa in Parlament, sustine ca trebuie sa se puna bazele economiei, sa se scape de saracie si de somaj si, pentru moment, sa se continue armistitiul cu Israelul. Ea a luat insa apararea tanarului din Nablus, care a decis sa devina atacator sinucigas: “de ce sa nu punem intrebarea dintr-un alt punct de vedere? De ce sa se arunce in aer daca nu a fost supus unei asa de mari presiuni? Ce te indeamna la un astfel de gest? Oamenii fac acest lucru din ura si nedreptate, pentru a reda viata poporului lor prin sacrificarea vietii lor.” New York Times

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.