• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 14 Februarie , 2005

Faraonul expirat

Eºecul lui Dumitru Sechelariu a reprezentat una dintre marile suprize ale alegerilor locale de anul trecut. De atunci, încet-încet, afacerile fostului primar ies la ivealã. Fostul lider pesedisto-penegist Dumitru Sechelariu, auto-proclamat drept “cel mai cinstit dintre români”, a pierdut, o datã cu alegerile locale, surse importante de finanþare publicã ale afacerilor sale. Ziarul aflat în proprietatea faraonului expirat nu mai primeºte publicitate din partea Primãriei lui Stavarache, bani care pânã în iunie 2004 constituiau o sursã importanta de capital pentru “Deºteptarea SA”. De asemenea, un alt giuvaer de pe basca fostului primar, Institutul “General Proiect”, aºteaptã cu mâna întinsã comenzile de la Primãria Bacãu. Noul edil-ºef al municipiului, liberalul Stavarache, nu mai împarte banii publici cu atât de multã mãrinimie precum fostul Consiliu Local, în vremurile când Bacãul era condus de cãtre Dumitru Sechelariu. Pânã în toamna acestui an, “General Proiect” s-a aflat sub manageriatul lui Laudeta Sechelariu, soþia fostului primar. Conducerea celei mai mari instituþii de proiectãri din judeþ a fost predatã, recent, ex-viceprimarului sechelarist Lucaº Laurian, cel care în noaptea de 20 iunie a plecat huiduit din Primãrie, alãturi de ºeful sãu. Institutul de Proiectãri a fost suprasolicitat, ani de zile, cu comenzi venite fie direct de la stat, fie din fonduri europene, fie de la amici ai baronului, fie de la persoane particulare care socoteau cã n-ar fi fost indicat sã meargã la o altã firmã de proiectãri. Primãria Bacãu, clientã majorã a ziarului primarului Alãturi de “General Proiect”, ziarul lui Sechelariu resimte pierderea unui client important, în speþã Primãria Bacãului. În perioada 2000-2004, ziarul “Deºteptarea” a primit de la instituþia localã amintitã comenzi de publicitate în valoare totalã de peste 137.000 de dolari. Beneficiind de fondurile controlate de cãtre vechiul Consiliu Local controlat de PSD ºi implicit de primarul Sechelariu, cotidianul amintit a publicat diverse anunþuri comandate de cãtre Primãrie. Anunþurile - al cãror interes public era cel puþin discutabil - au fost contractate, aproape fãrã excepþie, cu ziarul lui Dumitru Sechelariu. Astfel, numai pe parcursul anului 2003, “Deºteptarea” a primit de la Primãria Bacãu comenzi în valoare de 2.077 milioane lei. Suma este suficientã pentru acoperirea pe mai multe luni a întregului fond de salarizare al publicaþiei amintite. Cotidianul “Deºteptarea”, denumit pe vremuri “Steagul Roºu”, este publicat de SC Deºteptarea SA, firmã unde Dumitru Sechelariu deþine 92,5% din acþiuni. Pentru mine mumã, pentru ceilalþi ciumã Relevant mai este faptul cã Primãria Bacãu nu a trimis, în perioada menþionatã, comenzi de publicitate cãtre celelalte douã cotidiane bãcãuane, Monitorul de Bacãu ºi Ziarul de Bacãu. Motivul lipsei de deschidere a fostei administraþii din Primãria Bacãu faþã de ziarele opoziþiei poate sã þinã de politica editorialã a celor care au inserat articole critice la adresa lui Dumitru Sechelariu. Excepþie de la regula “eu centrez, eu dau cu capul” face ca în anul anul 2004, “Ziarul de Bacãu” sã primeascã de la Primãrie comenzi de publicitate în valoare de 7,7 milioane lei. Adicã, de zeci de ori mai puþin decât ziarul “ºefului”. Alãturi de sumele vãrsate de la fostul Consiliu Local dominat de PSD, “Deºteptarea” a primit “partea leului” ºi din partea fostului Consiliu Judeþean, care publica lunar un buletin informativ în paginile publicaþiei lui Dumitru Sechelariu. Pe de altã parte, în iunie 2003, la numai câteva zile dupã ce “Monitorul de Bacãu” a fost cumpãrat de cãtre fiica unui deputat PD, acest cotidian a fost executat de pe lista de publicitate a CJ Bacãu. “Deºteptarea” lui Seche, finanþatã de PSD Cotidianul sechelarist “Deºteptarea” a beneficiat nu numai de ajutorul deloc zgârcit al leilor publici, ci ºi de cel al PSD-ului. Într-un top publicat de un sãptãmânal economic se aratã cã, în primele opt luni ale acestui an, ziarul lui Sechelariu conducea la nivel naþional în ceea ce priveºte publicitatea comandatã de partidul trandafirilor. Astfel, “Deºteptarea” a încasat circa 145.000 de euro brut din puºculiþa PSD (preþ de listã), sumã comparabilã cu cea cheltuitã de partidul-stat, în aceeaºi perioadã, pentru publicitate în… Jurnalul Naþional. Deºi are tiraj tipic pentru un ziar local (12.000 de exemplare, dupã afirmaþiile unor distribuitori bãcãuani), “Deºteptarea” a întrecut, în primele opt luni ale anului 2004, ziare naþionale precum “Libertatea”, “ProSport” ºi chiar “Adevãrul”. Victoria nu a fost înregistratã la capitolul calitate sau tiraj, ci la sportul încasãrii bãnuþilor veniþi puhoi de la PSD. Dacã în primã parte a perioadei menþionate locul lui Dumitru Sechelariu în PSD era situat undeva, pe o cracã situatã aproape de cer, debarcarea cu cântec a fostului primar de pe jilþul de ºef al Bacãului a dus la demisia sa din partidul aflat, pânã în decembrie, la putere. Totuºi, deºi plecat din PSD, Dumitru Sechelariu a reuºit sã rãmânã în graþiile unor partide care, conform datelor din acelaºi sãptãmânal economic naþional, au pompat în perioada alegerilor din noiembrie 76.813 euro în trustul “Deºteptarea”. Chiar dacã este vorba despre preþul de listã, suma de 2-3 miliarde de lei încasatã pe publicitate electoralã din partea PSD ºi PNG nu e deloc de neglijat, mai ales pentru un trust de presã care deseori a criticat fosta putere ºi, totodatã, nu a turat la maximum motoarele pentru susþinerea motoretei politice a lui Gigi Becali. Un posibil motiv al importanþei pe care PSD a acordat-o unui ziar local precum “Deºteptarea” poate fi vechea amiciþie dintre Sechelariu ºi Viorel Hrebenciuc. Dupã ce fostul primar a achiziþionat SC Deºteptarea SA, “eternul ºi fascinantul” Hrebenciuc, fãcãtor ºi desfãcãtor al strategiilor PSD, a fost, de altfel, deseori coafat ºi fardat la loc de cinste în presa controlatã de fostul primar. Acesta poate sã fie motivul pentru care mult-aºteptata campanie electoralã mediaticã anti-PSD anunþatã, la un moment dat, de Sechelariu, sã rãmânã o ameninþare neonoratã. Cum banii nu au, însã, culoare politicã, nu este exclus ca presa sechelaristã sã se muleze în funcþie de cine cãlãreºte caii puterii. Marius HAINAGIU

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.