• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 28 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Martie , 2004
* GAZETA de Maramures prezinta, in premiera,
Textul integral al Raportului Parlamentului European privind Romania Uneori, e mai bine sa lasi textul sa vorbeasca, sa respire. De infinit mai multe ori, e necesar sa respiri liber, ca jurnalist. Paradoxal, toata lumea discuta despre Raportul Parlamentului European, dar nimeni nu il cunoaste in intregime. Asa ca am tradus textul si vi-l prezentam in premiera absoluta pentru presa din Romania, fiind convinsi ca e datoria de onoare a GAZETEI. Pentru ca multe elemente din acest Raport au fost trecute sub tacere voit, poate ca (si) prin acest umil efort, un jurnalist si un text vor respira mai liberi intr-o zi. (Dan Parcalab)

Parlamentul European a stabilit, saptamana trecuta, principalele carente ale Romaniei la procesul de integrare in UE si progresele realizate. Astfel, in raportul intocmit, Parlamentul European consemneaza urmatoarele:
1. Deplange faptul ca, in ciuda progreselor facute de Romania in anumite domenii, aceasta nu respecta inca multe dintre criteriile politice adoptate la Copenhaga; subliniaza ca negocierile de aderare nu vor putea fi finalizate la finele anului 2004 si ca Romania nu va putea adera in 2007, daca nu va lua masurile care se impun in urmatoarele domenii:
- lupta impotriva coruptiei, in special a coruptiei la nivel politic si in vederea introducerii unei legislatii in acest domeniu;
- independenta si functionarea justitiei, limitand atributiile ministrului justitiei si exploatand mai mult resursele justitiei;
- libertatea presei, angajand actiuni decisive impotriva hartuirii si intimidarii jurnalistilor si stopand controlul economic asupra mass-media, care a declansat o autocenzura;
- masuri pentru incetarea tratamentelor necorespunzatoare in sectiile de Politie, incepand cu publicarea raportului pe 2002 al Comitetului Consiliului European pentru prevenirea torturii si privind conditiile de detentie in sectiile de Politie;
- recunoasterea dreptului familiilor afectate de moratoriu de a primi un raspuns la solicitarea acestora, absenta unui raspuns acordat intr-un interval de trei ani, fiind considerata o violare a drepturilor celor mai elementare ale omului;
2. Invita Comisia si Guvernul roman sa elaboreze planuri de actiune insotite de date de referinta clare asupra acestor reforme, pentru a evalua cat mai bine progresele facute;

Parlament si Justitie

3. Ia la cunostinta despre reforma constitutionala si, in particular, despre shimbarile susceptibile de a intari rolul Parlamentului in procesul legislativ; cere insistent si in repetate randuri Guvernului roman sa se abtina pe viitor sa mai recurga la ordonante de urgenta si sa utilizeze caile legislative normale, prin intermediul Parlamentului, care prevad o consultare, o dezbatere in plen si un control parlamentar real; invita Parlamentul roman sa obtina resursele financiare necesare pentru angajarea de personal de cercetare parlamentara calificat, cu competente juridice, pentru o sporita atentie acordata calitatii procesului legislativ;
4. Felicita luarea masurilor juridice de catre puterea executiva pentru ameliorarea transparentei in elaborarea actelor nomative si pentru a include ”actorii” societatii in acest proces; invita totusi autoritatile sa puna efectiv in aplicare aceste legi si sa lucreze la transparenta acestora;
5. Saluta strategia si planul de actiuni adoptate de Guvernul roman pentru remanierea sistemului juridic si invita Romania si aiba in vedere resursele umane si financiare necesare pentru a pune in practica aceste masuri; cere intarirea independentei si a profesionalismului in justitie, al carei personal s-ar vedea nevoit sa propuna oferte suficiente de formare continua; invita guvernul sa intareasca Consiliul Suprem al Magistraturii si sa ridice procurorului general posibilitatea de a face recursuri extraordinare in afacerile penale si sa instaureze, in schimb, un sistem coerent de posibilitati de apel;
6. Intampina cu satisfactie asigurarea independentei membrilor Curtii de Conturi, in urma modificarilor constitutionale din octombrie 2003; lauda cresterea numarului efectivului Curtii de Conturi; cere ca personalul acestei Curti sa beneficieze de pregatirea de specialitate in ceea ce priveste normele de verificare recunoscute la nivel international si recomanda Parlamentului roman sa instaureze o procedra formala privitoare la rezultatele controalelor Curtii de Conturi; invita Comisia sa evalueze progresul Curtii de Conturi, care trebuie sa devina un organ independent si extern de verificare al conturilor si, daca e nevoie, sa-i ofere un suport administrativ;

Coruptie

7. Sustine Romania in incercarile de eradicare a gradului ridicat de coruptie in stat si in societate; invita Guvernul roman sa utilizeze acordul de cooperare stabilit intre acesta si Europol pentru a eficientiza lupta impotriva coruptiei; considera remanierea guvernamentala si demiterea celor trei ministri un semnal ca aceasta chestiune a fost luata in serios la cel mai inalt nivel; se arata ingrijorat de pasivitatea excesiva de care dau in general dovada serviciile administrative insarcinate de problemele de coruptie; recunoaste bunul mers al cadrului legislativ privitor la lupta anti-coruptie si invita autoritatile romane sa-si concentreze atentia asupra punerii in practica a legislatiei in vigoare; in aceasta privinta, roaga insistent Guvernul sa sporeasca efectivele PNA si sa acorde tuturor procurorilor un statut permanent in loc sa-i detaseze in alte adminstratii; cere Guvernului sa ofere personalului o pregatire profesionala de specialitate pentru a spori independenta operationala a acestui oficiu, luand inaltilor functionari si politicienilor responsabilitatea de decizie asupra deschiderii de anchete in materie de coruptie; reaminteste faptul ca, inainte de toate, este importanta vointa politica de eradicare a coruptiei, caci este singura modalitate de a realiza progresul mentalitatii;
8. Invita Guvernul roman sa garanteze independenta mass-media si sa ancheteze cazurile de molestare a jurnalistilor, pentru depistarea si pedepsirea atacatorilor;
9. Cere Comisiei sa realizeze un studiu asupra conditiilor de munca si asupra sigurantei jurnalistilor in Romania, pentru a evalua gradul de libertate al presei;
10. Intampina favorabil luarea de masuri a institutiilor specializate pentru realizarea strategiei nationale privind protectia copilului; cere sa fie urmata punerea in practica a serviciilor de sprijin pentru copii cu necesitati specifice; cere intocmirea unui sistem eficient de protectie a drepturilor copilului care sa se concentreze exclusiv asupra drepturilor, protectiei si intereselor copilului, fara posibilitatea ca aceste institutii sa fie corupte; invita Guvernul sa urmeze procesul de reforma conform cu prevederile si orientarile Comisiei;
11. Considera ca institutiile UE si responsabilii politici ai UE si ai altor tari au fost indusi in eroare asupra procesului adoptiilor internationale; dispune de probe care indica numarul mare de copii privati, impotriva vointei lor, de un cadru familial propice, in ciuda cererilor familiilor adoptive care isi vad negat dreptul de adoptie; (paragraf respins de plenul Parlamentului European)
12. Recunoaste ca nu s-a acordat suficienta atentie serviciilor colective vizand persoanele adulte cu handicap; cere autoritatilor romane sa-si axeze actiunile pe pregatirea acestor persoane in vederea unei vieti independente in societate si sa garanteze un nivel adecvat de sustinere, pentru promovarea integrarii sociale a persoanelor cu handicap, punerea in practica a unei politici coerente asupra includerii profesionale si sociale a persoanelor handicapate, in parteneriat cu organizatiile care reprezinta aceste persoane;

Abuzuri si minoritati

13. Felicita decizia Romaniei de a nu ratifica acordul bilateral semnat cu Statele Unite privind Curtea penala Internationala, si intampina cu satisfactie decizia Parlamentului roman de a astepta ca Uniunea Europeana si Statele Unite sa ajunga la o solutie comuna inainte de a lua alte masuri;
14. Noteaza ca Guvernul roman a autorizat publicarea unui raport al Comitetului European al Consiliului Europei pentru prevenirea abuzurilor; cere Guvernului sa ia masuri clare privitoare la principalele concluzii ale acestui raport vizavi de persoanele arestate, care sunt adesea prost informate asupra drepturilor lor, intampina dificultati in obtinerea consilierii juridice si sunt uneori victime ale tratamentelor necorespunzatoare sub diferite forme; cere guvernului sa autorizeze fara amanare publicarea celor doua rapoarte ale Consiliului Europei privind copiii detinuti de autoritatile publice si in sectiile de politie, inchisori si spitale psihiatrice;
15. Spera ca procesul de preaderare va ajunge pana la paturile sociale cele mai sarace ale societatii romanesti, care nu dispun, in numeroase locuri, de conditii de trai decente, printre care apa curenta si grupuri sanitare; invita Comisia sa analizeze cu atentie prevederile medicale ale Natiunilor Unite si ale OMS si sa-si aduca sprijinul la ameliorarea conditiilor de viata in Romania;
16. Sprijina Guvernul roman in punerea in practica a strategiei in favoarea rromilor, cere o urmarire regulata a rezultatelor si utilizarea datelor pentru continuarea progreselor in cadrul strategiei care vizeaza rezolvarea problemelor rromilor, in special lipsa evidenta de integrare in societate si conditiile de viata, in mare parte dezastruoase;
17. Subliniaza importanta unei convietuiri pasnice cu minoritatile si cere in acest sens Guvernului sa rezolve problemele legate de patrimoniul bisericilor si sa dezvolte invatamantul in limba materna a minoritatii ceangailor;
18. Spera ca Guvernul va lua masuri in ceea ce priveste accesul minoritatii maghiare care traieste in Romania la folosirea limbii materne in scoli si universitate;
19. Reaminteste cazurile de casatorii intre copii si subliniaza ca este vorba de o practica incompatibila cu conceptia moderna a drepturilor omului si cu normele sociale; lanseaza un apel autoritatilor romane pentru continuarea cercetarilor legate de crima organizata si de tratamentul copiilor si al femeilor in scopuri de exploatare sexuala; invita statele membre ale Uniunii Europene, Romania si tarile Europei de Sud-Est, sa coordoneze, plecand de la initiativele regionale in curs de desfasurare, dispozitiile legislative si masurile politienesti vizand incetarea traficului ilegal, in asa fel incat acesti infractori sa primeasca aceeasi sanctiune, indiferent de statul in care sunt arestati; roaga guvernul sa studieze alte masuri pentru sporirea eficacitatii politiei si sa lupte impotriva utilizarii exagerate a fortei de catre politie in ce priveste suspectii;
20. Constata cu ingrijorare ca Romania ramane afectata de traficul de persoane ca tara de origine, de tranzit si de destinatie a victimelor, in ciuda legii din 2001 impotriva traficului de persoane, care incrimineaza tratamentul abuziv si asigura ajutorul si protectia victimelor; releva insuficienta resurselor materiale si personale ale sistemului judiciar si invita autoritatile tarii sa extinda campaniile de informare axate pe potentialele victime ale traficului de persoane, campanii realizate in cooperare cu Comisia si ONG-urile.

* Criterii economice

21. Felicita Romania pentru progresele facute pe calea stabilitatii macroeconomice de care da dovada cresterea sensibila a PIB-ului in 2002 si in primul semestru din 2003; cere ca aceste finante sa fie investite in modernizarea economiei, pentru ameliorarea competitivitatii Romaniei si a capacitatii sale de a face fata presiunilor in cadrul unei piete unice; este totodata ingrijorat de disproportia regionala a veniturilor, disproportie care continua sa creasca, nivelul PIB-ului per locuitor fiind de trei ori mai ridicat la Bucuresti fata de cea mai saraca regiune; cere Guvernului sa se intereseze in mod special de problema regiunilor economice mai putin dezvoltate;
22. Reaminteste ca saracia este o problema extrem de grava in Romania (ajunge pana la 30 la suta din populatie), sistemul de protectie sociala dovedindu-se complet ineficient pentru familiile cu mai mult de doi copii; crede ca o strategie nationala integrata asupra promovarii includerii sociale trebuie pusa in practica cat mai curand; cere Guvernului roman sa asigure, in asteptarea finantarii, strategii si initiative locale; regreta ca nu s-au facut decat putine progrese in domeniul reformei statutului pensionarilor;
23. Noteaza cu satisfactie ca economia romaneasca se apropie de statutul de economie de piata functionala si invita Romania sa continue mai energic programul de reforme structurale inainte de a fi pe deplin in masura sa faca fata presiunilor concurentiale in Uniune;
24. Sprijina autoritatile romane in eforturile de a incheia programul de privatizare; invita guvernul roman sa intareasca disciplina financiara in intreprinderi incetand sa mai tolereze arieratele la buget si creantele datorate de intreprinderi din sectorul energetic; este ingrijorat ca numarul mare de intreprinderi neviabile pot supravietui si ca acestea impiedica mecanismele de piata sa-si urmeze cursul; invita Guvernul sa continue restructurarea si inchiderea acestor institutii; spera ca strategia de reforma judiciara va spori securitatea juridica reala a investitorilor si va continua sa amelioreze climatul economic general;
25. Felicita Romania pentru acordul de confirmare incheiat cu FMI si saluta eforturile Romaniei pentru a semna un acord de precautie cu FMI in cadrul cooperarii viitoare.
26. Estimeaza ca, in ciuda progreselor indeplinite de autoritatile romane, care au inchis provizoriu 22 de capitole de negociere din 31, este necesar un efort sustinut vizavi de doua probleme structurale endemice: eliminarea coruptiei care atinge toate nivelurile societatii si ducerea la indeplinire a reformei structurale.
27. Este de parere ca drumul Romaniei spre aderare comporta inca etape dificile, pe de o parte din cauza intarzierii procesului de privatizare si intarzierea restructurarii intreprinderilor publice, iar pe de alta parte din cauza faptului ca intreprinderile nu sunt capabile nici sa genereze activitati comerciale nationale, nici sa atraga investitii straine directe; in consecinta, in acest context, doua prioritati trebuie sustinute cu toata urgenta: restructurarea sectoarelor cheie ca cel energetic, mineritul si transporturile, precum si punerea pe picioare a unui mecanism de preturi pentru gazele naturale, mecanism care sa reflecte costurile pe termen scurt si lung.

* Criterii relative la "acquis”

28. Saluta faptul ca, global, Romania progreseaza sensibil in integrarea "acquis”-ului in cea mai mare parte a domeniilor si ca 22 de capitole de negociere au fost deja inchise in mod provizoriu; cere totodata Guvernului roman sa vegheze ca toate textele legislative adoptate sa contribuie la integrarea "acquis”-ului; invita Romania sa isi axeze eforturile in materie de integrare legislativa asupra: liberei circulatii a serviciilor, asupra pescuitului, fiscalitatii si politicilor regionale.
29. Invita Guvernul roman sa urmeze integrarea in domeniul agriculturii, sa faca din reforma structurala in agricultura prioritatea sa principala si sa incerce sa promoveze o politica de dezvoltare rurala care sa contribuie la crearea de locuri de munca alternative micilor agricultori care practica agricultura de subzistenta.
30. Sa ia la cunostinta ca, in cadrul Programului Phare, 2,286 miliarde euro au fost alocate Romaniei in perioada 1992 – 2003 si ca 356,9 milioane euro sunt prevazute pentru 2004; ca, in cadrul Programului SAPARD, 162,2 milioane euro au fost alocate Romaniei in 2003 si 168,4 milioane euro sunt prevazute pentru 2004 si ca, in cadrul Programului ISPA, 255,1 milioane euro au fost alocate anul trecut si 451,2 milioane euro vor fi impartite intre Romania si Bulgaria in acest an; Parlamentul european este preocupat de faptul ca mari fonduri din aceste ajutoare de preaderare vor fi pierdute daca nivelul de absorbtie nu va creste, mai ales pentru Programul Saphard, unde gradul de absorbtie al creditelor a fost de numai 33,3 la suta anul trecut; Parlamentul European se felicita pentru faptul ca au fost aduse ameliorari in privinta capacitatilor administrative ale tarii in vederea programarii derularii si controlarii fondurilor comunitare de preaderare; subliniaza ca trebuie continuate eforturile depuse pana acum.
31. Reaminteste Romaniei ca credibilitatea angajamentelor sale de pana acum implica in special o reforma administrativa profunda; cheama Guvernul roman sa isi innoiasca eforturile pentru dezvoltarea capacitatii sale administrative in toate domeniile de drept; cere in particular primului ministru sa dea impulsuri puternice in acest domeniu, pentru a pregati Romania sa fie in masura sa aplice legislatia Uniunii Europene; invita Guvernul roman sa puna in particular accentul pe problemele ce tin de concurenta, dreptul comunitatilor, agricultura, pescuit, transporturi, justitie si afaceri interne.
32. Invita Romania sa creasca gradul de integrare a "acquis”-ului comunitar in domeniul politicii regionale si a instrumentelor sale structurale si sa faca eforturi pentru a beneficia de infrastructura administrativa necesara la toate nivelurile, pentru a folosi fondurile regionale si structurale; reaminteste Romaniei ca este indispensabil sa dispuna de instrumente adecvate pentru a beneficia de fonduri importante care ii vor fi acordate dupa aderare si, de asemenea, de a beneficia in prealabil de fondurile de preaderare.
33. Regreta absenta progresului in integrarea legislatiei in domeniul mediului; invita in cel mai scurt timp autoritatile romane sa vegheze la integrarea tuturor problemelor ce tin de mediu in toate chestiunile ce tin de acesta, pentru ca astfel sa se amelioreze nivelul sanatatii publice si calitatea vietii.
34. Este preocupat de informatia potrivit careia Guvernul roman a incheiat un contract de constructie a unei autostrazi fara licitatie publica, violand "acquis”-ului UE in domeniul pietelor publice si al economiei de piata; invita Comisia Europeana sa faca o ancheta profunda asupra acestei probleme si sa transmita rezultatele Parlamentului European
35. Cere Romaniei sa creasca considerabil capacitatea sa administrativa in domeniul mediului, in care absorbtia legilor europene este relativ avansata, dar punerea lor in practica este insuficienta; atrage in particular atentia asupra proiectului de exploatare a minelor de aur de la Rosia Montana si cere evaluari urgente cu privire la impactul asupra mediului, in special in ceea ce priveste evaluarea riscurilor potentiale, mai ales in problema unei eventuale poluari cu cianuri si a reabilitarii siturilor dupa inchiderea minelor.
36. Cere ca proiectele angajate de autoritatile romane inaintea aderarii sa nu compromita punerea in practica efectiva a legislatiei comunitare in materie de mediu o data cu aderarea Romaniei la UE
37. Constata cu regret faptul ca starea de sanatate generala a populatiei ramane net inferioara nivelului mediu al UE, in ciuda evolutiilor inregistrate privind asimilarea acquis-ului comunitar relativ la sanatatea publica; cere Comisiei sa intensifice munca de pregatire si sa insiste asupra ameliorarii normelor si capacitatii laboratoarelor.
38. Estimeaza ca, de o maniera generala, situatia in domeniul veterinar si cel al sigurantei alimentare este alarmanta; in particular se ingrijoreaza de lipsa sau absenta testelor patologice asupra animalelor gasite moarte si de adaptarea insuficienta a intreprinderilor de alimentatie la normele UE.

Avertismente

39. Noteaza ca rata de absortie a fondurilor in timpul perioadei acoperite de prezentul raport s-a ameliorat usor, dar capacitatea generala de programare, de gestiune operationala si de control financiar raman insuficiente; estimeaza ca aceasta situatie este preocupanta, dat fiind faptul ca Romania va trebui sa foloseasca atat fonduri in continua crestere in viitorii ani in cadrul strategiei de preaderare, cat si fonduri importante dupa aderare, si subliniaza ca ameliorarile sunt inca necesare in acest domeniu; precizeaza ca o parte din ajutoarele financiare ale UE pot fi pierdute daca Romania se dovedeste incapabila sa le absoarba.
40. Ia la cunostinta de schimbul de scrisori intre primul ministru roman si Comisie; invita Comisia sa efectueze o analiza detailata si constanta a chestiunilor mentionate in acest raport si sa de-a socoteala Parlamentului; recomanda Comisiei si Consiliului sa reorienteze strategia de aderare a Romaniei, pentru a privilegia in aceasta tara instaurarea statului de drept, care este cel mai important criteriu dintre cele adoptate la Copenhaga; cere Comisiei sa puna urgent in practica un plan eficient de control asupra modului in care a fost integrat acquis-ul in Romania, in particular in domeniul Justitiei si al Internelor, insotit de date de referinta clare, de proceduri regulate de evaluare si de asistenta in lupta impotriva coruptiei; de asemenea, se i cere Guvernului roman sa respecte in mod clar drepturile omului.
41. Reaminteste autoritatilor romane ca, in virtutea articolului 49 al tratatului UE, avizul Parlamentului European pentru integrarea Romaniei este o conditie prealabila aderarii si ca, plecand de aici, Parlamentul European trebuie sa fie convins ca Romania indeplineste toate criteriile de la Copenhaga.
42. Il insarcineaza pe presedintele sau de a transmite prezenta rezolutie Consiliului si Comisiei, cat si Guvernelor si Parlamentelor tarilor membre si Romaniei.

Traducere si adaptare Manuela Chisu Sursa: www.europarl.eu.int (Intertitlurile fara * apartin Redactiei)

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.