Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Explozia prețului la materialele de construcții blochează șantierele publice
Criză fără precedent în domeniul construcțiilor! I În ultima perioadă, prețul materialelor de construcții a explodat, unele majorându-se chiar și cu 200% I Acest lucru are consecințe nefaste, cu efect de domino, și în sectorul privat și în cel public I Dacă Guvernul nu va găsi o soluție legală care să permită indexarea contractelor cu creșterea prețului la materialele de construcții, zeci de șantiere publice riscă să fie abandonate, iar proiectele cu fonduri naționale sau europene să rămână în aer! I Firmele de construcții nu pot susține din fonduri proprii aceste creșteri fără precedent în ultimii 30 de ani.
Din primăvara acestui an, sectorul materialelor de construcții se confruntă cu o majorare a prețurilor fără precedent în ultimii 30 de ani. Unele categorii de materiale și-au dublat prețul. Potrivit Institutului Național de Statistică, prețul materialelor de construcții a crescut în proporție de 25 şi până la 75 %, iar la unele produse din lemn folosite de obicei la acoperișuri sunt prețuri mai mari cu circa 300%. Această explozie a prețurilor a aruncat în aer orice deviz, calcul și studiu de fezabilitate realizat anul trecut. Cel mai grav afectate sunt contractele aflate în derulare de anul trecut sau anii trecuți, pentru care costurile estimate și licitate atunci nu mai corespund sub nicio formă. Acest lucru a generat o problemă majoră la nivel național, multe firme de construcții amenințând că, în lipsa unei soluții legale, vor fi nevoite să abandoneze șantierele publice. Motivul e simplu: legea nu permite indexarea contractelor încheiate decât cu nivelul inflației. Or, aceste majorări pe care nimeni nu le putea anticipa depășesc cu mult nivelul inflației. Și, oricâtă bunăvoință ar avea firmele de construcții, nimeni nu poate aduce bani de acasă ca să finalizeze lucrările la prețurile de anul trecut.
Această problemă a fost ridicată încă din luna aprilie de asociațiile de profil. De exemplu, Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi a arătat încă de atunci că: „Explozia prețurilor materiilor prime și materialelor de construcții, la care se adaugă aplicarea neuniformă a legislației achizițiilor publice, ar putea avea un impact negativ direct asupra pieței de construcții, prin insolvențe și falimente, a proiectelor de infrastructură aflate în derulare, prin blocaje, dar și indirect, asupra evoluției PIB și a bugetului de stat, în lipsa intervenției imediate a autorităților publice centrale”.
Modificarea prețurilor a început după jumătatea anului 2020 pentru toate categoriile de materii prime și materiale de construcții, iar creșterile au ajuns și până la 40% pentru anumite componente, un nivel record având în vedere intervalul de timp în care au avut loc.
Legea achizițiilor publice conține mecanisme de abordare și corectare a situațiilor în care prețurile cresc accelerat. Problema este, însă, că aceste prevederi sunt aplicate discreționar sau nu sunt aplicate deloc de autoritățile centrale și locale, în lipsa unor directive clare, precise și unitare.
„Construcțiile reprezintă singurul sector cu o pondere importantă la realizarea PIB-ului în care capitalul companiilor este majoritar autohton. Intervenția imediată a statului este o problemă de securitate națională. Este necesară o abordare unitară la nivel de Guvern, problema nu trebuie lăsată la nivelul autorităților publice centrale și locale. În lipsa unei acțiuni la nivelul Guvernului, consecințele se vor vedea prin creșterea numărului firmelor autohtone care vor intra în insolvență sau chiar în faliment, blocaje financiare, imposibilitatea finalizării proiectelor de infrastructură și prin creșterea numărului de șomeri – cu impact asupra bugetului de stat. Nu cerem ajutoare financiare, ci reglementări unitare și logice”, a declarat președintele ARCA, Vlad Vameșu.
Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcții – ARACO arată, de asemenea, într-un comunicat că:
„În acest context economic incert, societățile de construcții evaluează posibilitatea suspendării temporare a derulării contractelor până la clarificarea modului de preluare în contracte a acestor creșteri de prețuri semnificative la materialele de construcții”.
Potrivit sursei citate, aceste evoluții ale prețurilor la materiale de construcții afectează sectorul de construcții atât la nivel european, cât şi la nivel național, precum şi interesele legitime ale societăților de construcții.
ARACO semnalează că, în cursul trimestrului I, au fost înregistrare la nivelul Uniunii Europene următoarele creşteri: oţel - creşteri de 110% în Italia, de 70% în Germania şi Franţa, 64% în Spania, iar în România de 70%; bitum - creştere de circa 15%; ciment - creştere cu 10%; lemn - creştere de peste 20%; produse din polietilenă - creştere de peste 40%. La acestea se adaugă scumpirea carburanţilor cu 34%. „Pe lângă aceste creşteri imprevizibile, companiile de construcţii se confruntă şi cu întârzieri pe lanţurile de aprovizionare, furnizorii fiind rezervaţi în a-şi asuma termene specifice de livrare”, mai semnalează ARACO.
Estimativ, materialele de construcții necesare unui kilometru de asfalt sunt cu aproape 10.000 de euro mai scumpe decât erau în 2020. Iar devizele făcute în special pe proiectele europene, care au termen de câțiva ani de la depunere, până la implementare, nu mai corespund în niciun fel. Acest lucru se resimte din plin și în județul nostru. Primarii maramureșeni se confruntă și ei cu efectele acestei majorări.
Grigore Tomoiagă, primarul comunei Moisei, a spus: „constructorii nu ne-au somat deocamdată cu privire la această situație, pentru că ei au licitat execuția lucrărilor la un preț, iar acest lucru nu poate fi modificat conform legislației actuale. Ce avem de scos de acum la licitație trebuie actualizat tot, devizele nu mai sunt valabile, prețurile materialelor au crescut foarte mult. Avem însă probleme și cu PNDL, am primit o adresă că s-au terminat banii pe anul acesta și, dacă dispunem de bani din bugetul local, să continuăm lucrările, dacă nu, să le oprim până vor fi bani”.
Mitru Leșe, primarul orașului Târgu Lăpuș, a spus că: „în primul rând, sunt mai puțini contractori la proiectele pe fonduri europene. Trebuie să reluăm de două-trei ori o licitație, pentru că nu există predicție. Acest lucru va duce și la întârzieri, pentru că firmele nu au curajul să contracteze lucrări, că nu știu cum vor fi prețurile. Iar documentațiile de obținere a finanțării s-au făcut acum doi ani, în 2018, iar astăzi la punerea lor în operă nu mai sunt valabile, au sărit. Soluția ar fi similară cu cea aplicată la majorarea manoperei în construcții. În urmă cu câțiva ani, a crescut mult manopera în construcții, a intervenit Guvernul printr-o Hotărâre de Guvern și am avut cadrul legal să facem act adițional la contracte conform acelei Hotărâri. Altfel nu există variantă legală, deoarece contractul trebuie să rămână la valoarea aferentă de la data semnării. Trebuie făcut un studiu, datele le au statisticienii și se poate da o Hotărâre de Guvern cu cât se pot indexa contractele. Altfel, nu mai avem cu cine să lucrăm. Și există riscul la nivel național ca unele șantiere să fie abandonate”.
Soluția este în mâna Guvernului și constă în adoptarea unui act normativ care să permită indexarea contractelor publice cu noile prețuri la materiale de construcții. Premierul s-a arătat deschis și propunerii privind renegocierea contractelor prin PNDL, după ce primarii s-au plâns că a crescut prețul materialelor de construcție și nu le ajung banii pentru finalizarea proiectelor. „Aștept o propunere. Prețul materialelor de construcție a crescut. Ministerul Dezvoltării a transmis că vine cu un memorandum și cu o soluție în Guvern. Vom vedea”, a declarat Cîțu.
Dar, până la găsirea unei soluții legislative, Consiliul Concurenței a demarat o amplă analiză pe piața materialelor de construcții în contextul semnalelor privind creșterea prețurilor produselor, atât pe piața românească, dar şi la nivel internațional. „Cu toate că, în perioada pandemiei de covid, sectorul construcțiilor a reușit să susțină în mare măsură economia națională, acest domeniu se confruntă cu o creștere a prețurilor anumitor materiale pentru construcții. În aceste condiții, există riscul apariției unor disfuncționalități în aprovizionarea cu materii prime pentru investițiile în curs, iar în ceea ce privește noile investiții, antreprenorii ar putea avea rezerve în a se prezenta la licitații, putând avea dificultăți în a întocmi oferte corecte şi competitive din cauza depășirii bugetului. De aceea, vrem să identificăm cauzele care au generat aceste evoluții şi să impunem măsuri pentru îmbunătățirea funcționării piețelor”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Astfel, autoritatea de concurență va analiza evoluția prețurilor pentru principalele materiale pentru construcții (de exemplu, bitum cu aplicații rutiere, BCA, cărămizi şi blocuri ceramice, polistiren utilizat la termoizolații, fier, oțel şi produse laminate, produse pe bază de PVC şi polipropilenă, ciment etc.) pentru a identifica eventualele disfuncționalități ale pieței şi cauzele care au condus la majorarea prețurilor.
În urma analizei, autoritatea poate propune recomandări, respectiv măsuri în vederea remedierii, atenuării şi prevenirii oricăror efecte negative asupra concurenței şi, implicit, asupra consumatorilor, iar în cazul în care descoperă încălcări ale legii, inițiază procedurile necesare pentru a le sancționa.
Criza globală
Criza în aprovizionare și majorarea fără precedent a prețului la materialele de construcții nu a „lovit” doar România. Întreaga Europă se confruntă cu această problemă. De exemplu, în Franța, scrie ediția Le Figaro, nu mai puțin de trei miniștri au ținut o conferință de presă pentru a anunța o serie de măsuri împotriva creșterii prețului materiilor prime și a dificultăților de aprovizionare care au lovit puternic companiile de construcții. Guvernul se angajează să se asigure că actorii publici nu solicită penalități dacă o anume lucrare e livrată cu întârziere din cauza lipsei de materiale.
De asemenea, va fi înființat un comitet de criză care să gestioneze situația.