• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 28 Septembrie , 2009

Explicatiile unui ministru

* De la inceputul mandatului, a fost aratata cu degetul de nenumarate ori de politicieni, presa si oameni din sistemul educational, iar zilele trecute a fost la un pas de remaniere din cauza unui ordin privind schimbarea directorilor. Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, vorbeste in exclusivitate pentru GAZETA despre „ordinul discordiei”, despre „razboiul” cu universitatile si alte probleme ale sistemului. Reporter: In primul rand cum se vede Maramuresul si infrastructura scolara? Ecaterina Andronescu: Cred ca putem sa vorbim de ceea ce se intampla la nivelul judetului Maramures la fel cum putem vorbi de scoala romaneasca, in general. Sunt si scoli extrem de performante, unde lucrurile merg extrem de bine si nu pot decat sa-i aplaud si sa le multumesc si sa-i asigur de toata recunostinta si aprecierea mea pe cei care slujesc la exigenta si performanta sistemului, asa cum este firesc si cum asteapta si parintii de la noi, sunt si scoli unde sunt foarte multe lucruri de facut, in special, in mediul rural. Reporter: S-a tot vorbit, inclusiv in sedintele de Guvern, despre faptul ca avem peste 4.000 de scoli santiere. Anul trecut, fiind an electoral, multi primari sau directori au angajat lucrari, desi nu aveau fonduri disponibile. Acum sufera si constructorii, si elevii. Ce se poate face pentru a nu mai ajunge in astfel de situatii? E.A.: Aici, fara indoiala, ca exista criterii care n-au fost folosite in anii de care vorbiti, dar eu le-am introdus in mandatul meu anterior, si exista asemenea criterii. Totdeauna cand trimiti o scoala in reabilitare, trebuie sa te asiguri ca are nevoie de reabilitare si la aceasta intrebare se primeste de cele mai multe ori raspuns favorabil, dar trebuie sa te asiguri ca aceasta scoala are perspectiva de a avea elevi pe un numar de 7-8 ani din momentul reabilitarii incolo si de a stabili o ordine de prioritate si in ceea ce priveste situatia degradarii, si in ceea ce priveste perspectiva si strategia fata de scoala sau scolile dintr-o localitate sau un judet. Din pacate, nu prea au fost utilizate aceste criterii, au fost mai degraba stimulati cei care au deschis santierile de aceste evenimente electorale si ne-am trezit in acest moment ca avem in toata tara peste 4.300 de santiere. N-ar fi fost o mare nenorocire, dar a doua gresEala e ca s-au facut lucrari fara sa existe si hotarari de guvern prin care sa se aloce resursele necesare. Din aceasta cauza, ministerul are o datorie importanta catre firmele de constructii, datorie pe care nu o are validata prin acte normative. De aceea, intr-o perspectiva cat se poate de apropiata, incercam sa finalizam santierele deschise si sa avem criterii foarte clare pentru deschiderea altor santiere. Rep.: Dincolo de problema salarizarii cadrelor didactice, sunt prezentate in ultima vreme numeroase cazuri de profesori care isi bat elevii, abuzuri etc. Se poate vorbi si de o problema de imagine a cadrelor didactice? E.A.: Sistemul are peste 250.000 de cadre didactice, iar situatiile de acest fel evident ca sunt putine, ar trebui sa nu existe deloc, dar din pacate arunca o imagine negativa asupra tuturor cadrelor didactice. De aceea cred ca sistemul trebuie sa gaseasca solutii de rezolvare punctuala, cineva s-a abatut de la normele corecte de comportament pentru aceasta categorie foarte speciala a cadrelor didactice, ne pare foarte rau, trebuie sa mearga sa faca alta profesiune. Aici nu sunt permise greselile. Rep.: Din discutiile de pana acum cu sindicatele, exista posibilitatea sa se amane greva generala din 5 octombrie? E.A.: Mi-ar fi greu sa va raspund in acest moment, sindicatele incearca in aceste zile sa gaseasca sustinerea in teritoriu de la toti colegii. E prematur si nu cred ca eu trebuie sa dau acest raspuns, ci cei care organizeaza aceasta forma de protest. Eu i-as indemna pe colegi sa nu ajungem acolo pentru ca orice pierdere a oricarei zile de scoala este o pierdere irecuperabila. Sigur ca nu pot sa nu va spun ca sunt constienta ca au nevoie de mai multe resurse financiare, ca nici grila de salarizare din noua lege nu este de natura sa aseze lucrurile asa cum si-ar fi dorit cadrele didactice, dar sunt optimista ca prin dialog si prin demersuri concrete o sa reusim sa obtinem mai mult. Rep.: Avand in vedere ca se apropie deschiderea noului an universitar, ce masuri s-au luat pentru reglementarea acreditarilor si certificarii calitatii actului universitar, in asa fel incat sa nu se mai ajunga la scandaluri ca si cele din vara? E.A.: Eu cred ca Ministerul Educatiei pe de o parte, ARACIS-ul pe de alta parte, trebuie sa-si indeplineasca responsabilitatile pe care le au si in felul acesta sa evitam asemenea derapaje. Rep.: Ce se intampla cu ordinul privind schimbarea directorilor? E.A.: Ordinul, pe buna dreptate, incerca sa stopeze un demers care luase o amploare extraordinar de mare. Din evaluarile pe care le avem pana acum, si trebuie sa va marturisesc ca trei dintre judete nu ne-au transmis datele, sunt in sistem 4448 de directori numiti cu detasare, ceea ce inseamna ca acest drept pe care tot ministrul l-a dat inspectorilor generali, de a numi cu delegatie acolo unde nu s-a ocupat postul prin concurs, s-a transformat dintr-o exceptie intr-o regula. Fara indoiala, ordinul meu asta incerca sa faca: sa stopeze abuzurile de numiri politice pe functiile de directori, cu atat mai mult cu cat campania electorala care bate la usa indreptatea ingrijorarea mea. Ne-am hotarat sa modificam acest ordin si sa-l inlocuim cu metodologia de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor de directori, prevazuta de noua lege, care subliniaza ca directorul poate deveni director in urma unui concurs organizat de consiliul de administratie al scolii. Acum lucram la aceasta metodologie, probabil azi-maine va fi gata. Data si locul nasterii: 7 aprilie 1948, Malovat, Mehedinti; 1972 - inginer, Stiinta si Ingineria Materialelor Oxidice, Facultatea de Chimie Industriala, Universitatea Politehnica Bucuresti; 1982 - doctor in Stiinta si Ingineria Materialelor Oxidice; 1994, 1995 - specializari la Universitatea "Claude Bernard", Lyon Franta; 1995, 1997 - specializari la University of London, Darlinghton Anglia; 1998 - specializare la University of Sevilla Spania. Intre 1972 - 1983 a fost Asistent universitar la Universitatea Politehnica Bucuresti, apoi a devenit Sef lucrari (lector) si ulterior conferentiar. Din 1994 este profesor universitar, iar in 2004 a devenit rector al Universitatii Politehnice Bucuresti. A fost ministru al Educatiei si in perioada 2000-2003 si, in 2008 a revenit in aceasta functie. Fara indoiala, ordinul meu asta incerca sa faca: sa stopeze abuzurile de numiri politice pe functiile de directori, cu atat mai mult cu cat campania electorala care bate la usa indreptatea ingrijorarea mea. Ne-am hotarat sa modificam acest ordin si sa-l inlocuim cu metodologia de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor de directori. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.