• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 25 Iulie , 2005

Escrocheria MTS Leasing

O noua inselaciune de proportii zguduie piata financiar-imobiliara din Romania. Firma de leasing imobiliar MTS Leasing, cu sediul in Germania, a escrocat peste 700 de romani. Atrasi de dobanzile mici, acestia au achitat un avans de cateva zeci de mii de euro pentru construirea unei locuinte. Dar dupa ce s-a vazut cu banii in caruta, firma i-a salutat din mers si a disparut cu banii. In Maramures, s-au inregistrat deja primele plangeri penale. In iulie, pe piata imobiliara din Romania s-a iscat un scandal care a luat proportii nebanuite. Lansat cu un aplomb suspect, programul de creditare pe termen lung pentru construirea de locuinte in conditii avantajoase a esuat lamentabil. Firma MTS Leasing, care in urma cu un an propunea cea mai avantajoasa oferta pentru construirea de locuinte in leasing, a lasat cu buzele umflate pe vreo 700 de clienti din Romania. Dupa un scenariu premeditat si bine ticluit, directorii firmei s-au facut nevazuti. Ce a fost MTS Leasing (observati, vorbim la trecut)? In conditiile in care dobanzile anuale la creditele acordate pentru o perioada mare (peste 15 ani) care circulau pe piata de capital din Romania erau cuprinse intre 8 si 15%, MTS propunea un sistem de finantare imobiliar in sistem leasing cu o dobanda de 5%, cu un termen de rambursare ce se intindea pe 20 de ani. Cu acest atu, MTS a convins sute de romani sa isi puna banii la bataie intr-o afacere care s-a dovedit un fiasco. Clientii incheiau un contract cu MTS Leasing Romania, societate condusa de MTS Investition und Handel GmbH, cu sediul in Germania, urmand sa achite un avans de aproximativ 20% din valoarea totala a unei investitii. In special, cladiri de locuinte, dar nu numai. Pe parcursul ridicarii constructiei, MTS era obligata sa achite lunar, in baza devizelor, plata la zi a cheltuielilor ocazionate de constructie. Conform contractului incheiat, MTS avea un drept de superficie asupra imobilelor (era proprietara cladirii si detinea un drept de folosinta asupra terenului). Dupa ridicarea constructiei si achitarea tuturor ratelor de leasing, dupa trecerea celor 20 de ani, utilizatorul putea deveni proprietarul cladirii. Profil de escrocherie In sistemul propus de MTS Leasing, totul parea de vis. Timpul a scos la iveala bubele unei afaceri despre care presa de specialitate a scris repetat, si nu laudativ. Desi pe piata de profil din tarile dezvoltate, leasingul imobiliar acopera o arie extinsa (peste 40%), in Romania, cadrul legislativ neclar si insuficient restrange leasingul imobiliar la doar 2% din piata. La MTS, primele semne de indoiala au putut fi constatate dupa lansarea unei campanii agresive de publicitate, care promova cu obstinatie acel 5%, ca valoare a dobanzii. In fapt, cheltuielile erau mult mai mari si puteau fi constatate dupa consultarea dosarului de finantare. Activitatea MTS era derulata prin Frankfurter Volksbank, o banca populara din Germania, care functioneaza intr-un sistem asemanator unei case de economii locale. Pentru inceput, dr. Theo Metzen, directorul companiei nemtesti, si-a creat o imagine pozitiva obtinand din partea Dun & Bradstreet Europa (o reputata companie de recuperare a creantelor) un ”certificat de buna purtare”. Un fel de cazier alb, cu care s-a lansat si pe piata romaneasca. Totusi, presedintele Asociatiei de Leasing din Romania a refuzat sa dea girul de functionare firmei MTS Investition, pentru ca nu a prezentat documente credibile. Au fugit cu banii! De la inceput s-a profilat un fiasco. Contractele erau pe 2 pagini (!) si puneau conditii doar utilizatorilor, uitand responsabilitatile MTS in cazul unui esec financiar. Apoi, banii erau transferati direct in contul MTS din Germania, deci, la revedere! Scandalul a mocnit de cateva luni, atunci cand MTS a sistat platile pentru lucrarile incepute, fara motiv. Buba s-a spart in iulie, cand conducerea firmei a anuntat oficial ca are probleme. S-a vorbit de pagubiti care nu-si vor mai vedea banii inapoi. E posibil, mai ales ca in cursul saptamanii trecute Theo si Matthias Metzen, fondatorii companiei, nu se mai aflau in tara, iar Calin Armen, unul din consilierii financiari ai firmei, acuzat ca ar fi deturnat fonduri, a disparut fara urma. Mai mult, MTS Leasing a anuntat ca a intrat in incapacitate de plata si a fost desemnat un judecator sindic care sa administreze compania. Oameni din 12 orase din tara au dat un avans de cateva zeci de mii de euro si nu au primit in schimb nimic. Valoarea totala a ”tepei” este estimata la 100 milioane euro. Mai trist e ca, potrivit juristilor, clientii ”tepuiti” nu mai pot continua lucrarile, nu le pot demola si nici nu pot vinde terenul pana la pronuntarea unei sentinte judecatoresti de reziliere a contractelor. Procedura este greoaie. Numai citarea conducerii firmei germane dureaza sase luni pe urmatorul traseu: instanta de judecata romana, Ministerul Justitiei, Ministerul de Externe din Romania, Ministerul de Externe din Germania, Ministerul Justitiei si instanta din Germania. Reticenti de Maramu’ In teritoriu, MTS actiona prin intermediari, agenti autorizati, in special firme specializate pe leasing. Nu neaparat imobiliar. In Maramures au existat doi asemenea agenti autorizati. Unul a fost o societate condusa de Liviu Apan, care a avut parte de putini utilizatori care au semnat un contract (in jur de 5). Apan a refuzat orice comentariu si ne-a indrumat catre celalalt agent autorizat: Vasile Tamasan. Acesta, administrator al societatii de leasing, a declarat: ”contractele aveau doua puncte forte (dobanda de 5% si perioada lunga de 20 de ani) si se incheiau direct intre beneficiar si MTS, noi fiind doar intermediari, oferind consultanta, pentru care primeam un comision. Deci nu avem nici un fel de responsabilitate juridica. Am inceput aceasta colaborare, neoficial, in septembrie 2004, iar actele oficiale le-am semnat doar in martie 2005. In Maramures s-au incheiat, prin firma noastra, sase contracte. Unul din credite a fost luat chiar de o angajata a noastra, semn ca am avut incredere in MTS Leasing. Nu cred ca totul este pierdut. Dupa cum scrie presa centrala, sunt deja investitori care doresc sa continue afacerea MTS si sa preia contractele”, a declarat Tamasan. Pana la solutionarea conflictului e cale lunga. Deocamdata, politia ne-a confirmat oficial ca s-au inregistrat primele plangeri si ii asteapta pe cei inselati de MTS Leasing sa depuna plangere penala, acesta fiind primul pas spre recuperarea banilor. Fodo a castigat! Din investigatiile noastre am aflat ca unul dintre clientii MTS a fost omul de afaceri, consilierul local PNL, Ioan Fodo, cel care isi construieste o crama intr-un colt al Hotelului Rivulus: ”eu am castigat de pe urma afacerii. Am dat un avans de 60 mii euro si o taxa de 20.000 euro pentru o valoare de investitie de 400 mii euro. Am inceput repede lucrarile si mi-au achitat pana acum trei transe, in total 156 mii euro. Dar ultimele trei transe nu mi le-au dat. Bine ca nu am apucat sa inchei contractul de superficie pentru terenul meu. Am facut notificare conducerii de la Bucuresti, sa vina la conciliere. Daca nu, voi cere instantei rezilierea unilaterala a contractului, pentru ca trebuie sa-mi achite 1% pe zi, penalitati de intarziere. Desi in 30 iulie constructia trebuia sa fie gata, nu voi reusi, si voi continua cu o alta creditare”, a spus increzator Fodo. Iata ca se poate sa castigi de pe urma teparilor. Si ii mai dai si in judecata ca nu ti-au dat penalitatile. Ciprian DRAGOS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.