• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 26 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 24 Iulie , 2006

Enigma unei explozii

La 10 ani de la explozia zborului 800 al companiei TWA, în care au murit 230 de persoane pe ruta New York-Paris, persista înca îndoieli daca tragedia a fost provocata de o defectiune tehnica sau de impactul unei rachete, noteaza Estrella Digital, citat de Rompres. Avionul Boieng 747, care efectua zborul de pe aeroportul international John F. Kennedy din New York cu destinatia Paris, s-a prabusit la 12 minute de la decolare, precipitandu-se în Oceanul Pacific. Martorii au spus ca în noaptea de 17 iulie 1996 au vazut o dara luminoasa pe cer, fapt ce a suscitat ipoteza ca o racheta testata de marina de razboi ar fi lovit aeronava. În timpul cercetatorilor, Consiliul National de Securitate a Transporturilor a facut teste cu rachete pentru a verifica daca acest lucru ar fi putut provoca distrugerea avionului, ale caror ramasite s-au întins de-a lungul coastei din Long Island (New York). Lovit de o racheta? Una din ramasitele avionului recuperata dupa prabusire este centrul unei investigatii avand la baza o plangere depusa la districtul din Boston, de un grup care cerceteaza cauzele tragediei în mod independent. Colectivul “Flight 800 Independent Researchers Organization”, solicita ca anchetatorii federali sa faca publica informatia din jurul acestei bucati din avion, care, potrivit lor, ar putea aduce dovada ca aeronava a fost lovita de o racheta. Purtatorul de cuvant al organizatiei, Tom Stalcup, a declarat pentru Newsday ca este convins ca anchetatorii au gasit ramasita din avion si ca au ascuns existenta ei. În urma cu zece ani, jurnalistul american Pierre Salinger denuntase imediat dupa producerea accidentului ca prabusirea zborului 800 al companiei TWA s-a produs în urma unei tragice erori a armatei US Navy. Aeronava civila cu 230 de pasageri la bord ar fi patruns într-o zona din Long Island rezervata testarii rachetelor de armata americana. Aceste manevre se realizeaza la o înaltime de 3.900 de metri, avand în vedere ca traficul aerian are loc la o înaltime de cel putin 6.300 de metri. Salinger spune ca militarii nu stiau ca avionul Boeing 747 decolase cu întarziere si ca zbura la o înaltime mai joasa decat normal pentru a nu interfera cu ruta acordata altui avion. În sprijinul acuzatiilor, veteranul jurnalist a adus o fotografie facuta la o petrecere desfasurata în Long Island, în noaptea tragediei. În imaginea deja publicata de Paris Match se observa un fel de stea cu coada zburand spre cer. Ipoteza rachetei, relansata prin aceste acuzatii, a suscitat dezmintiri în lant din partea FBI, Pentagon si US Navy. Potrivit marinei americane, singurul avion militar din apropierea Boeingului era un P-3 Orion, proiectat pentru combaterea submarinelor, nu pentru a transporta rachete, iar nava cea mai apropiata de locul accidentului era un USS Normandy, un crucisator echipat cu rachete tip Aegis. Totusi, nava se afla la o distanta de aproximativ 300 de km de avionul civil. Varianta oficiala În 2000, la patru ani dupa demararea anchetei (cea mai costisitoare de acest tip din SUA) s-a ajuns la concluzia ca motivul accidentului a fost o avarie electrica provocata de un incendiu izbucnit ca urmare a acumularii de vapori în combustibil la rezervorul din partea centrala a aripii. Analizele si inspectarea ramasitelor avionului fabricat în 1971 au determinat ca deteriorarea cablurilor electrice este comuna aeronavelor a caror vechime depaseste 20 de ani. Ca raspuns la aceste defectiuni tehnice, Administratia federala a cerut companiilor aeriene sa faca verificari tehnice pentru a preveni orice scanteie ce ar putea provoca explozia rezervorului, în paralel cu o supraveghere mai atenta a cablurilor învechite. În ultimii 40 de ani s-au produs 17 explozii la rezervoarele de combustibil ale avioanelor în plin zbor, inclusiv la Boeingul 747 al companiei TWA. În 17 iulie, cea de-a 10-a comemorare a tragicului accident i-a determinat pe experti sa-si aduca aminte ca, potrivit statisticilor, a zbura cu avionul în si dinspre SUA este cel mai sigur mijloc de transport. În ultimii cinci ani, rata accidentelor a scazut la nivel practic zero. Potrivit cercetarilor, din cele 46 de milioane de zboruri realizate de aeroliniile cu sediu în SUA între 2000 si 2006, doar doua s-au prabusit, inclusiv zborul 587 al American Airlines, care se îndrepta spre Republica Dominica, în noiembrie 2001. Un alt zbor care s-a prabusit a fost cel 261 al Alaska Airlines, în largul coastelor Californiei, în ianuarie 2000. Acest record situeaza perioada scursa între acesti cinci ani drept cea mai lunga din istoria aviatiei moderne, în care nu au survenit incidente majore, potrivit expertilor. Functionarii aviatiei americane asigura ca tragedia zborului 800 al companiei TWA a fost cruciala pentru multe progrese facute în materie de securitate aeriana. Fuzelajul avionului, refacut practic în totalitate, serveste acum drept model de investigatie în prevenirea viitoarelor accidente aviatice. Estrella Digital

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.