• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Duminică , 12 Decembrie , 2010

Educatie cu filme documentare

* Scriitorul Nicoara Mihali a initiat un proiect educational folosind filme documentare, care pe parcursul unui an se va adresa la circa 15 – 20 de mii de elevi si vreo 3 mii de profesori. In judetul nostru s-a pornit un demers cultural inedit. Mai exact este vorba despre un proiect cultural in cadrul institutiilor de invatamant avand ca instrument de lucru filme documentare. Ideea unui „maraton prin scoli” cu filme documentare nu este una noua. Dupa un an de negocieri cu Astra Film de la Sibiu, scriitorul Nicoara Mihali a reusit sa aduca in Maramures proiectul „Diminetile lumii”. Acest proiect presupune 8 filme documentare despre sisteme de educatie din tot atatea tari (Finlanda, SUA, India, Maroc, Mexic, Japonia, Senegal si Cambogia). Aceste filme vorbesc nu numai despre mijloace de educatie unde personajele principale ale documentarelor sunt elevi, ci vorbesc despre cultura popoarelor respective, despre geopolitica, despre politica natalitatii, despre evolutia populatiei, despre drepturile femeilor in connstitutiile statelor respective etc. „Sunt niste povesti deosebit de interesante. De exemplu, intr-un sat din Cambogia cele doua fete merg la scoala cu barca. De fapt, intregul sat are casele pe apa iar fetele din filmul respectiv sunt privilegiate deoarece au casa, in timp ce majoritatea celorlalti copii traiesc toata viata intr-o barca. Impresionant este faptul ca la 600 de elevi cati sunt in scoala satului respectiv exista doi invatatori. Aceste fete, pentru a sprijini bugetul familiei cresc crocodili si inainte sa mearga la scoala ii hranesc”, spune Mihali. Proiectul a inceput sa se deruleze in cateva scoli iar elevii sunt extrem de interesati. „Filmele se adreseaza in primul rand elevilor de la clasa intaia si pana la liceu. Numai ca formele de evaluare ale acestui proiect sunt diferite. Daca pentru clasele I –IV elevii vor creea un desen inspirat din una din imaginile filmelor pe care le vizioneaza, desen care va fi premiat in cele din urma si pe langa diplome le voi da si cate o carte, in clasele V-VIII si IX-XII elevii care sunt implicati si vor vedea aceste filme, vor creea fie un eseu despre sistemele de invatamant. Temele sunt diverse. Pot sa vorbeasca despre arta culinara a acestor popoare, in India se fac referinte la Tibet, pot sa vorbeasca despre religia unor popoare etc. Deci, filmele implica automat si o educatie de toleranta fata de alte rase, etnii, religii. Cei din liceu pot face chiar si filmulete de 3 minute pe tema „O zi din viata mea de elev”. Cele mai reusite filme vor fi vizionate de toti creatorii de filmulete iar eu le voi aduce si un film documentar despre cum era scoala in comunism si le voi prezenta si acest film. Iar ei se vor putea raporta la ceea ce exista”, spune initiatorul proiectului. Iata alte cateva detalii din aceste filme: „In SUA, familia se trezeste de dimineata si fiecare copil are camera lui, periuta de dinti este electrica iar copilul nu trebuie sa faca nicio miscare ca sa se spele pe dinti, in timp ce fetele din Cambogia se spala pe dinti direct din apa lacului iar cei din Senegal nici nu stiu de periuta de dinti. In cartierul bogatasilor din SUA, drumul spre scoala pe care ar trebui sa-l faca pe jos in 5 minute, datorita aglomeratiei il fac in 45 de minute. Iar in clipa in care intra in scoala parca au intrat intr-o inchisoare, deoarece scoala e imprejmuita cu un gard de sarma ghimpata, inalt de 4 m. In Japonia exista cel mai modern si sofisticat sistem de invatamant din lume, unde scolarizarea este de aproape 100% si o sa ramanem surprinsi ca intre scolile de elita, datorita concurentei elevii se iau la bataie pe strada”. Aceste filmulete vor ajunge in circa 150 de scoli si vor fi vizionate de circa 15 – 20 de mii de elevi si vreo 3 mii de cadre didactice. In acest fel, Mihali intentioneaza sa dezvolte cultura spre filmul documentar si in mod special spre aspectele ce tin de legislatie si educatie. „Pentru ca mereu ne plangem de criza economica si de bani putini, in clipa in care se vizioneaza filmul din Senegal unde intr-o camera de 9 metri patrati cu 7 membri ai familiei, mananca dimineata un litru de lapte praf cu o franzela, dupa ce i-ai vazut ce dorinta au sa se duca la scoala si sa devina oameni, parca te bucuri ca esti in Romania si te duc parintii la scoala cu masina si ca de bine de rau mananci mai mult decat o bucata de franzela si un pahar de lapte praf” - Nicoara Mihali „Am inceput deja sa derulez proiectul in cateva scoli, iar copiii se comporta extraordinar si sunt deosebit de interesati. Proiectul acesta are o supervizare facuta prin Inspectoratul Scolar prin inspectorul Mariana Pop, de catre Casa Corpului Didactic prin directorul Gelu Todorut, de catre Biblioteca judeteana prin Teodor Ardelean si de catre Centrul de Asistenta Psihopedagogica unde se implica Florentina Baciu, Cristina Ambrus si Ioana Pop” - Nicoara Mihali Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.