• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 Mai , 2004
* GAZETA va dezvaluie secretele unui plan de afaceri de succes
Obtine finantare sau credit!

* Grup BD prezinta cea mai incitanta oferta
Acum e momentul!

* Bursa vorbelor

* GAZETA va dezvaluie secretele unui plan de afaceri de succes
Obtine finantare sau credit!

Oamenii de afaceri se plang ca dosarele intocmite pentru obtinerea unui credit sau a unei finantari au fost respinse, desi indeplineau conditiile prevazute. Motivul? Un plan de afaceri gresit realizat. Finantatorii nu pot fi impresionati de coperta dosarului, in schimb, un plan de afaceri bine structurat poate face minuni.

Secretele unui plan de afaceri reusit nu sunt chiar atat de ascunse. Pentru a nu fi trecut la capitolul maculatura, planul de afaceri are cateva reguli de aur de care trebuie tinut cont.

Pas cu pas

Primul pas: descrierea afacerii. Raspunsul la intrebarea “ce fel de afacere am eu?” trebuie sa descrie produsul, piata si serviciile oferite. Vor fi specificate forma legala a afacerii (inclusiv licentele si permisele necesare), ce este produsul sau serviciul oferit, de ce crezi ca va fi profitabila afacerea si oportunitatile de dezvoltare. Coperta include numele, adresa, numerele de telefon si numele tuturor actionarilor. Trebuie evidentiata unicitatea (unique selling point) afacerii tale, de ce si in ce fel va atrage consumatorii. Trebuie sa convingeti ca oferta este vandabila, produsul sau serviciul oferit va fi analizat din perspectiva consumatorului. Un om de afaceri stie ce vrea consumatorul, ce ofera concurenta si cum poate fi ea depasita. Va fi mentionat ce aduce nou produsul sau serviciul tau, care sunt potentialii clienti, etc. Se va face referire la principalii concurenti, faza in care se afla afacerea lor si se reliefeaza atuurile tale. Informatiile se vor axa si pe locatia afacerii. Raspundeti la intrebarile: care sunt nevoile locatiei, spatiul necesar, de ce sunt de preferat cladirea si zona aleasa?

Notiunea explicata

Al doilea pas: planul de marketing (trebuie sa convingi ca stii cum sa-ti pui in practica ideile). Elementul cheie al unui plan de marketing de succes este buna cunoastere a nevoilor, dorintelor si asteptarilor clientilor. Identificand acesti factori, se poate realiza o strategie de marketing care va permite sa trezesti si sa satisfaci nevoile clientilor. Acestia trebuie identificati in functie de diferite criterii. Initial, atentia va fi indreptata asupra acelora care e aproape sigur ca se vor indrepta spre produsul tau, urmand sa modifici mai tarziu planul de marketing, pentru a-i include si pe ceilalti. Trebuie explicata stabilirea pretul si cum se va face intrarea pe piata. Creditorul trebuie sa fie informat despre cum e organizata afacerea, care sunt abilitatile managerului, membrii echipei de executanti. Experienta si aptitudinile angajatilor sunt elemente importante ale planului, pentru ca pe creditor il intereseaza motivarea resurselor umane si conditiile de munca.

Managementul financiar

Al treilea pas: strategia financiara. Creditorii, in special bancile, acorda o mare importanta acestui pas. Ei stiu ca mii de afaceri care aveau un potential ridicat de succes, au falimentat din cauza managementului financiar dezastruos. Daca vreti sa lansati o afacere, trebuie luate in calcul costurile de start, cu previziuni asupra veniturilor ce urmeaza a fi obtinute spre a crea profit. Un buget operational este pregatit in momentul in care esti cu adevarat gata sa-ti incepi afacerea. Va reflecta prioritatile de cheltuire a banilor, costurile la care te astepti si cum esti pregatit sa faci fata acestor cheltuieli. Bugetul operational trebuie sa includa si banii care vor acoperi primele trei-sase luni de operare. Sectiunea financiara a planului de afaceri trebuie sa mentioneze toate cererile de imprumut facute, lista cu echipamente si provizii, balanta contabila, analiza financiara, proiectia veniturilor reale (profit si pierderi prevazute) si a lichiditatilor. Evolutia financiara poate fi realizata pe un grafic, alaturi de algoritmii de calcul ai indicatorilor financiari. In final, concepe un rezumat concis al afacerii, anexeaza documentele oficiale, datele de identificare, predictiile financiare si planul de afaceri e bun de prezentat finantatorilor, indiferent cat de pretentiosi ar fi.

Cei mai multi analisti de credit isi doresc in fata ochilor un plan usor de citit si de inteles, care sa nu depaseasca 10-12 pagini, cu detaliile specificate in anexe.

Cele zece porunci

1. Planul de afaceri sa fie concret si concis.
2. Structura lui sa corespunda cerintelor creditorilor.
3. Sa fie accentuate atuurile afacerii in raport cu concurenta.
4. Sa se evidentieze aptitudinile si experienta profesionala.
5. Indicatorii financiari sa se bucure de reprezentari grafice.
6. Folositi persoana intai plural, nu persoana a treia. E mai convingator.
7. Nu uita sa atasezi documentele oficiale si datele de identificare a firmei.
8. Dovedeste ca ai studiat temeinic concurenta.
9. Dovedeste ca ai identificat potentialii clienti.
10. Sfatuieste-te cu un om de afaceri experimentat.

Sfatul specialistului

“ La noi se aplica principiul . Intreprinzatorii nu inteleg utilitatea unui plan de afaceri si sunt comozi. Regula e ca mai intai sa pui afacerea pe hartie, cat se poate de obiectiv si abia apoi sa inmatriculezi firma sau sa te gandesti la extindere. Un plan de afaceri intocmit de un consultant financiar costa 1-2% din valoarea afacerii, la care se adauga sume variabile daca se cere cercetare de marketing sau documentatii tehnice si avize pentru constructii. In principiu, nu exista diferente intre capitolele principale. Difera ordinea si modul de detaliere a subcapitolelor, in functie de natura afacerii si cerintele finantatorilor. Fiecare afacere are particularitatile ei: la productie se pune accent pe partea tehnica, pentru distributie se cere o politica de marketing bine explicata. Afacerile noi reclama cercetare si previziuni financiare bine documentate, pentru ca nu poti convinge prin activitatea anterioara. Ori, la noi, e complicat si costisitor sa intreprinzi o documentare a activitatii concurentei.” – Radu Big, director executiv la CDIMM Baia Mare.

Lavinia Cotarcea



* Grup BD prezinta cea mai incitanta oferta
Acum e momentul!

Probabil ati auzit pe X sau Y plangandu-se ca a dat o caruta de bani pe niste ferestre termopan care s-au defectat sau nu sunt de calitatea promisa. Vreti sa va schimbati ferestrele si va e teama sa nu aruncati banii pe... fereastra? Daca vreti certitudinea unei afaceri bune, optati pentru Grup BD.

Lansarea promotiei pentru ferestre si usi termopan cu rama de plastic a demonstrat ca Grup BD are cea mai buna oferta de pe piata de profil. Cu un raport calitate-pret care pune in ceata concurenta, Grup BD este la aceasta ora cea mai utilata fabrica de profil, care produce la cele mai mici preturi. Din judet, din Transilvania si chiar din tara. Firma este acreditata din punct de vedere calitativ de catre Societatea Romana pentru Asigurarea Calitatii, fiind certificata conform standardului ISO 9001. Iar recenta achizitie a unei linii ultramoderne pentru fabricarea ferestrelor termopan cu rame din plastic, adusa din Germania, e un argument suplimentar ca profesionistii de la Grup BD nu se joaca. Ferestrele si usile ce poarta sigla Grup BD au ajuns in mai toate orasele tarii. Sigur ca nu s-a oprit aici, comenzile primite determinand firma sa deschida reprezentante in Budapesta, Chisinau, recent prefigurandu-se si atacarea pietei din Ucraina. Mai multe amanunte despre ce si cum se intampla la Grup BD ne-a oferit Vasile Deac, administratorul firmei.
Reporter: Cand a aparut pe piata firma dumneavoastra?
Vasile Deac: Grup BD a fost infiintata in 1999, dar activitatea a inceput in 1991, cand am deschis firma “Fagetul Deac”, cu obiect de activitate fabricarea mobilei. Atunci am inceput sa producem ferestre din lemn. De aici, la ferestre cu geam termopan a fost doar un pas. In 1999 am inregistrat firma Grup BD, obtinand in acelasi an un contract de export cu o firma de Belgia, care distribuia usi si ferestre atat la ei in tara, cat si in Olanda, Franta si Luxemburg. Calitatea produselor noastre, dar si promptitudinea livrarii, au convins beneficiarii straini, iar acum avem deschise reprezentante in Ungaria si Republica Moldova.
Rep.: Secretul succesului?
V.D.: Nu o sa amintesc de seriozitate si profesionalism, pentru ca acestea sunt de la sine intelese. Voi spune ca pentru calitate e nevoie de atentie, de exemplu, profilele de lemn pentru rame (indiferent ca e vorba de lemn exotic sau indigen) sunt alese dupa inlaturarea oricarui defect. Lucram cu materiale de finisare si protectie din import, iar geamul termopan provine din Belgia, toate pentru a ne asigura ca ofera un grad ridicat de rezistenta in timp la intemperii, raze ultraviolete si inghet-dezghet. Nu putem risca sa apara defectiuni la prima ploaie, ar insemna sa ne stricam imaginea. Am facut si investitii importante in tehnologie, pentru a reusi livrarea comenzilor in timp cat mai scurt. Toate produsele, atat din PVC, cat si din lemn, sunt realizate pe centre de proiectare cu comanda numerica, asistate de computer si echipate cu scule de inalta precizie. De putina vreme, am dotat fabrica cu un tunel de uscare si vopsire a ferestrelor din lemn, de ultima generatie. Desi suntem bine dotati, stam mereu cu privirea spre tot ce apare mai bun pe pietele de profil ale Europei.
Rep.: Pe langa calitatea produselor, ce facilitati oferiti?
V.D.: Firma asigura montajul si transportul, acestea fiind incluse in pret, iar termenul de executie este in functie de marimea lucrarii, intre 24 si 72 de ore. Oferim garantie de buna functionare pentru profile si feronerie de 10 ani. Ultima noutate este ca am obtinut o reducere de pret de la cei doi furnizori de profile PVC din Germania (Veka si Salamander), care ne da posibilitatea sa reducem pretul de fabricatie a produselor din geam termopan cu rame PVC. Daca aveti un gand de inlocuire a ferestrelor dumneavoastra vechi, acum e momentul. Mai ales, ca de luna viitoare, vom pune la punct si sisteme de vanzare in rate foarte avantajoase pentru client.

Lavinia Cotarcea

Bursa vorbelor

Fierbinteala campaniei electorale a cuprins si creierii guvernantilor, care nu mai prididesc in a imparti banii bugetelor. Pomeni electorale pentru siderurgie si minerit, biserici electorale pentru aburit mintile credinciosilor, pavoazari si reparatii costisitoare (dar ineficiente!), toate au din nou putoare de campanie electorala. Unde umbli, unde te invarti, acelasi lucru. Toti se dau de ceasul mortii sa-l faca pe cetateanul de rand sa uite porcariile petrecute in ultimii patru ani si sa-l tepuiasca inca o data. Ceea ce ar fi trebuit sa fie o confruntare de opinii si programe a devenit un concurs de genul “cine cumpara mai multi alegatori”. In topul darniciei electorale sta tot partidul aflat la guvernare, ca, deh, ei tin cutitul si furculita bugetelor locale, judetene si nationale. Asta in timp ce minerii ingroasa randurile deloc subtiri ale somerilor, profesorii mor de foame, taranii ara glia ca pe vremea lui Stefan cel Mare, iar tinerii… pleaca spre zari mai putin trandafirii, dar mai promitatoare.

Lavinia COTARCEA

Pomana… agricola

Doua noi proiecte de lege propuse de Ministerul Agriculturii au in vizor migrarea tinerilor catre sate si stimularea taranilor in parg de pensie de a-si dona terenurile tinerilor. Astfel, Ministerul Agriculturii propune acordarea unei prime de instalare a tinerilor care se muta la tara, de 1.000 de euro. In acelasi pachet, celalalt proiect de lege spune ca agricultorii care ies la pensie ar putea beneficia de rente lunare de 100 de euro. Cu o conditie. Sa accepte darea in folosinta a terenurilor pe care le detin unor tineri de pana la 40 de ani, ce detin exploatatii agricole eficiente. Fara ca dreptul de proprietate sa fie afectat, insa. Oficialii ministerului sustin ca in Polonia este folosit cu succes acest sistem. In acelasi act normativ se prevede ca agricultorii sa beneficieze de pensionare timpurie, la varsta de 55 de ani. Curata pomana!

Lavinia COTARCEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.