• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 23 Februarie , 2004
* CFR trimite in somaj mii de angajati pentru ca sefii ”au cheltuieli mari”
CAILE FERATE TELEFONATE

* ”Miracol Plant” - domnia plantelor medicinale
Magazinul miracolelor

* Bursa vorbelor

* Secretul succesului bancar

* CFR trimite in somaj mii de angajati pentru ca sefii ”au cheltuieli mari”
CAILE FERATE TELEFONATE

In septembrie 2003, mii de angajati de la CFR au fost trimisi in somaj. Conducerea a anuntat ca reducerile de personal sunt necesare din cauza cheltuielilor prea mari. Sindicatele, unde angajatii cotizeaza din greu din venituri tocmai pentru a le apara interesele, nu au luat nici o pozitie.

Sindicalistii CFR nu au reactionat cand au aflat de disponibilizarile a mii de angajati, desi stiau ca nu cheltuielile de personal sunt problema, ci banii care au luat drumul reclamelor publicitare sau cei pentru achitarea facturilor telefonice astronomice ale „sefilor”. Concluziile conducerii CN CFR SA, confirmate prin semnatura de ex-directorul general Mihai Necolaiciuc sunt urmatoarele: „In semestrul I 2003, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA si-a incheiat activitatea cu o pierdere bruta de 187.315 milioane lei, in conditiile in care s-au detasat la filiale un numar de circa 14.000 de salariati. Fara aceasta masura, pierderile companiei ar fi fost mai mari cu circa 200 miliarde lei. (...) Avand in vedere cele precizate, de concedierea colectiva vor fi afectati 7.400 de salariati”. Dupa cum se poate observa, pierderile sunt puse in carca personalului din subordine. Dar care e adevarul?

Pierderi “colaterale”

Conform Bugetului de Venituri si Cheltuieli (BVC), aprobat de Guvern in semestrul I din 2003, CN CFR SA trebuia sa realizeze venituri de 6.590 miliarde lei. Veniturile au fost realizate, fiind inregistrata chiar si o depasire cu 1,24 %. In principal, veniturile suplimentare s-au inregistrat pe partea de exploatare (+3,33 %) si din alte activitati (+15,7 %), in timp ce sub ceea ce s-a prevazut s-au aflat veniturile din surse bugetare (-53,4 %). Adica, banii care trebuiau sa vina de la Guvern! Veniturile prevazute in BVC asigurau si cheltuielile cu intreg personalul existent in semestrul I din 2003, numai ca oficialii CN CFR si-au bagat adanc mana in pusculita companiei si au efectuat cheltuieli in valoare de 6.859 miliarde lei, depasind veniturile! In aceasta situatie, conducerea trebuia penalizata pentru ca nu a respectat prevederile care mentioneaza ca fata de BVC-ul aprobat, veniturile sa fie realizate in acelasi procent cu realizarea cheltuielilor (in concluzie: cheltuielile puteau depasi BVC-ul aprobat cu 1,24 %, cu cat s-au depasit veniturile, dar conducerea a urcat procentul pana la 4,08 %). De ce nu a fost penalizata conducerea, daca nu a respectat HG? Raspunsul s-ar putea gasi in cheltuielile efectuate. Principalele capitole la care s-au constatat depasiri semnificative sunt: cheltuieli materiale, cheltuieli cu telefoanele si posta, cheltuieli de protocol si cheltuieli de reclama si publicitate.

Povestitorii

In timp ce personalul reclama slaba dotare tehnica si materiala, „bosii” din conducerea CN CFR SA platesc facturi telefonice impresionante. Detinem date din care rezulta ca s-au cheltuit cu telefoanele si posta dublu fata de ceea ce era aprobat! Prin BVC s-au aprobat cheltuieli de 523 miliarde lei. La capitolul „realizat semestrul I din 2003”, suma este de 1.098 miliarde lei. Aceasta suma depaseste 40% din totalul cheltuielilor salariale efectuate cu intreg personalul angajat, iar sumele achitate in plus la telefonie si posta fata de cele aprobate depasesc economiile facute cu disponibilizarea celor 7.400 de oameni! Nimeni nu s-a gandit ca o solutie de redresare economica ar putea fi reducerea convorbirilor telefonice piperate. De asemenea, cheltuielile de protocol au fost depasite cu 12,15 % (vreo 235 milioane lei). Capitolul care se arata a fi o „gaura neagra” pentru bugetul companiei este cel al cheltuielilor de reclama si publicitate. In BVC au fost aprobate 1,4 miliarde lei. In realitate, s-au cheltuit 5,4 miliarde lei (de aproape 3 ori mai mult decat suma aprobata!).

Unde s-au dus banii?

Spre institutiile media favorabile puterii PSD? Conform unui raport al Societatii Academice Romane, Ministerul condus de Miron Mitrea a declarat ca a cheltuit doar 10,9 milioane lei pentru publicitate (?!?). In raportul pe 2002 al Agentiei de Monitorizare a Presei „Academia Catavencu”, ministerul era perceput drept un „important platitor de publicitate din banii publici”. Institutiile subordonate ministerului condus de Mitrea au refuzat sa faca publice aceste sume. Avand in vedere sumele enorme, ne punem intrebarea: unde au mers banii? Nu mai mira ca ex-directorul Mihai Necolaiciuc a fost scos din prim-planul companiei si numit consilier special la Infrastructura. Iar la CFR urmeaza noi concedieri, sustin surse din interior.

Reclama din bani publici

Mecanismele de atribuire a fondurilor de publicitate ale institutiilor publice nu sunt cunoscute, ceea ce poate deveni o sursa majora de presiuni politice asupra presei. Nu exista, decat in foarte putine cazuri, strategii de promovare si nici nu este foarte clar de ce o anume politica trebuie sau nu sa fie insotita de masuri de promovare. Se pare ca atitudinea institutiilor in ce priveste aceste fonduri tine mai degraba de initiativele si interesele politice ale celui care le conduce.” - Raport al Societatii Academice din Romania.

“Mainile sparte”

Cheltuielile de protocol si reclama se decid din varful CN CFR, iar cele materiale erau stabilite prin BVC la 1.895 miliarde lei. S-au realizat cheltuieli in valoare de peste 2.200 miliarde lei (+16,15 %). Prin metode specifice, am aflat ca modalitatea e urmatoarea: “centrul” decide, comanda si apoi distribuie in teritoriu tipul materialelor si firma de la care trebuie achizitionate. Nu conteaza daca in teritoriu s-ar gasi furnizori mai ieftini. Asa s-a ajuns ca multe produse, de care diferite sectoare din CFR nu au nevoie sa fie preluate obligatoriu in gestiune, la ordin. Un exemplu ar fi prenandezul trimis infrastructurii, produs care e folosit la… nimic! Dar, ce conteaza? Important este ca a primit “cineva” comisioane semnificative din afaceri pe banii companiei, in care produsele au fost achizitionate la preturi umflate fata de cele existente pe piata. Nu intamplator, societatile care au prosperat de pe urma contractelor cu compania de stat au devenit sponsori ai PSD, in campania electorala. Asa se pierde urma banilor, care se intorc in pusculita de partid.

Gelu Florea



* ”Miracol Plant” - domnia plantelor medicinale
Magazinul miracolelor

Doua femei sufletiste, un dram de curaj, entuziasm cu carul, multa dorinta de a ajuta pe cei aflati la greu. Am enumerat doar cateva din ingredientele afacerii “Miracol Plant”. De la 1 martie, Baia Mare va fi unul din fericitele orase care vor beneficia de prezenta unui magazin ce va oferi tratamente naturiste, produse alimentare fara aditivi chimici, condimente si chiar cosmetice naturale.

Am auzit din ce in ce mai des in ultima vreme de reusita tratamentelor naturiste. Ca poporul roman a descoperit virtutile plantelor medicinale inca din vechime, nu mai e un secret pentru nimeni. Din pacate, intelepciunea batranilor a fost o vreme uitata. Bogatia plantelor e exploatata din greu in Occident, de unde patrund pe piata romaneasca produse la preturi astronomice si care, culmea, au succes, devenind o moda. De fapt, lucrurile stau mult mai simplu. Exista si la noi laboratoare care prelucreaza plantele medicinale si scheme de tratament pentru boli din cele mai complicate. In Baia Mare, cei care mizeaza pe tratamentele naturiste au de la 1 martie un ajutor pretios. Miracol Plant deschide un magazin pe strada Oituz, nr. 2A/22, unde se vor gasi produse din gama Favisan si Hofigal, alaturi de produse alimentare si cosmetice fara adaosuri chimice, fructe si legume netratate chimic, chiar si paine fara amelioratori. Demn de retinut este faptul ca toata gama Favisan va fi comercializata la preturi de producator. Afacerea este ideea a doua femei inimoase, Rodica Bran si Dorina Pop, care s-au aliat pentru a da o mana de ajutor celor care vor sa isi schimbe obiceiurile alimentare, incercand o varianta blanda si netoxica pentru a-si redobandi sanatatea.
Reporter : De unde ideea unui magazin cu produse naturiste?
Rodica Bran: Din nevoie. Stiti cum se spune: nevoia te invata. In urma cu cinci ani, am trecut printr-o incercare grea, care m-a determinat sa caut o solutie de supravietuire. Din aceasta inclestare cu boala s-a nascut hotararea de a deveni vegetariana si am facut cunostinta cu produsele Virginiei Faur, proprietara laboratoarelor Favisan din Lugoj. De atunci, m–am confruntat cu fel de fel de probleme pentru a-mi procura alimentele si tratamentul, pentru ca nu exista un magazin care sa comercializeze astfel de produse. De aici, ideea de a infiinta noi unul. Asociata mea, Dorina Pop, este una din prietenele care m-au sustinut in timpul tratamentului si care m-a indemnat mereu sa incep o afacere in domeniu. Eu zic ca asa a fost sa fie. Am cautat mereu sa gasesc partea luminoasa a lucrurilor, chiar in necazuri, si cred ca acest demers este poate partea buna a incercarii pe care am depasit–o.
Rep.: Credeti ca veti avea succes?
R.B.: Cred ca da. Stiu multe persoane care au incercat variante de tratament naturiste, dar au esuat fie din lipsa de sprijin, fie din imposibilitatea de a-si procura cele necesare. Sa–ti schimbi alimentatia in mod radical, nu e usor. La un moment dat, nu mai stii ce sa gatesti si mai ales, din ce. Am patit-o si eu. La inceput e o perioada de confuzie, de deruta, pentru ca trebuie sa renunti la vechile obiceiuri. Dar dupa o vreme, organismul scapa de toxine, inlatura cauzele imbolnavirilor si omul se simte mult mai bine. Mai multi prieteni pe care i-am ajutat mi-au spus ca ar trebui sa incep o afacere in acest domeniu. Chiar credem ca vom avea succes.
Rep.: De unde veti face aprovizionarea?
R.B.: Pe langa laboratoarele Favisan din Lugoj si Hofigal din Bucuresti, am cautat producatori de paine neagra si semi fara amelioratori, de legume, fructe si alimente netratate chimic. Vom avea o gama larga de ceaiuri, tincturi, siropuri si condimente, chiar si ulei de masline presat la rece sau zahar brut. Am luat legatura cu doamna Maria Pop din Desesti, ale carei produse din plante sunt deja cunoscute in tara, fiind de foarte buna calitate. Pe langa comercializarea acestor produse, vom avea schemele de tratament specifice fiecarei boli, de la micul dejun, pana la cina. E nevoie doar de un diagnostic precis al medicului si in magazin se vor gasi toate produsele necesare unui tratament complet.

Lavinia Cotarcea



* Bursa vorbelor

Ufff, iar a inceput operatiunea “So pe ei!”. Pe cine? Pe oricine altcineva, numai pe desfranatii care se lafaie la putere, nu. Acum, bila ruletei s-a oprit din nou pe medicii de familie. Ati observat cum, la intervale neregulate, se tinteste cate un deget acuzator pe diverse categorii profesionale, doar-doar se va reusi abaterea atentie omului obisnuit de la adevaratii pradatori? Nu tin partea medicilor smecheri, care au trecut pe liste persoane decedate pentru un leut in plus, dar de aici pana la a-i pune pe toti la zid, considerandu-i marii smenari ai societatii, e cale lunga. Masura, aceeasi pentru toti, ar trebui sa fie un principiu de baza intr-o societate normala. Insa cum noi ne bucuram de binefacerile originalitatii (ca doar romanul nu a dus lipsa de imaginatie in veci), egala masura e diforma si ba e supradimensionata, ba seamana cu “ocaua mica”, depinde cat de apropiat e subiectul propozitiei de puternicii zilei si de directia banilor. Dar sa nu zicem hop, pana n-am terminat campania electorala. Calul troian e in cetate. Sa vedem ce urmeaza.

Lavinia Cotarcea



* Secretul succesului bancar

A spune ca Banca Transilvania ( BT ) s-a impus pe piata de profil baimareana este un truism. Si nici macar nu e de mirare, cata vreme directorul general al BT, Robert C. Rekkers, afirma ca in Maramures se simte ”acasa”. Judetul nostru este important pentru ca BT se considera a fi o banca regionala, care tine sa raspunda nevoilor specifice ale clientilor din zona. Prin urmare, extinderea retelei bancare este fireasca. Aparitia noii agentii de pe Bd. Republicii 17 a fost determinata de dezvoltarea importanta din ultima perioada, cota de piata acaparata de BT fiind de 8% in Baia Mare, urmarindu-se atingerea pragului de 12%. Cu o gama diversa de produse bancare, adresate in egala masura persoanelor fizice si juridice, BT se dovedeste a fi o banca aproape de clienti, pentru clienti. Produsul de cel mai mare succes adresat persoanelor fizice este creditul ipotecar, datorita operativitatii cu care se acorda. “Operativitatea, oferta diversificata de produse, oamenii capabili si deschisi sunt elementele primordiale ale unei banci moderne de succes”, a tinut sa sublinieze Robert C. Rekkers, directorul general al BT.

Lavinia COTARCEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.