• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 17 Ianuarie , 2005
* Razboiul preturilor incaltamintei a declansat
Ruptura “leonardo”

* O “Dolce Vita” pentru baimareni
Restaurantul celor cinci

* Bursa vorbelor

* Terenurile agricole

* Razboiul preturilor incaltamintei a declansat
Ruptura “leonardo”

Doua dintre cele mai mari magazine de pantofi din Baia Mare, “Leonardo” si “Benvenuti”, au la origini aceeasi firma. Unul dintre cei doi asociati ai firmei Leonardo iese din afaceri si se lanseaza pe cont propriu. Marul discordiei a fost pretul. Dan Pavel, asociatul care s-a retras din afacere si a infiintat “Benvenuti”, dorea clienti mai bogati.

Cei 15 ani de vesnica tranzitie in care se afla Romania a reusit sa-i incarce pe romani cu doze mari de scepticism. Si nici nu s-ar putea altfel, doar “trecutul” imbracat in haine de sarbatoare are pretentia ca ar reprezenta noutatea. Trist este ca la fel se pune problema si in economie. Ne cam lipseste originalitatea. La mijlocul anului trecut, in Baia Mare s-a deschis, cu surle si trambite, un nou magazin de pantofi, “Benvenuti”. Avand in vedere ca piata de profil din oras nu abunda in oferte, lansarea a fost intampinata cum se cuvine de baimareni. O oferta in plus pe piata austera din Baia Mare nu strica. Din pacate, noul magazin este doar “schimbarea la fata” a jumatatii de la Leonardo, adica un fost asociat, nemultumit de marketingul societatii la care avea actiuni. Dan Pavel, unul dintre asociatii principali ai firmei “Leonardo”, a decis sa iasa din afacere si sa se lanseze pe cont propriu. Pe scurt, aceleasi idei, cu aceiasi oameni, sub o sigla noua. Pana la urma, acestea sunt afacerile romanesti, se schimba doar siglele, oamenii raman aceiasi. “Baimarenii au castigat concurenta. Sunt doua firme distincte, care isi fac concurenta una alteia. Intr-adevar, am pornit din vechiul Leonardo, dar este o desprindere totala. Noi incercam sa ne adresam clientilor cu venituri medii. Acuma nu vreau sa-i vorbesc de rau, dar noi aducem si marfa din Vest, este adevarat ca nu numai, avem si din Romania, dar ei se adreseaza tuturor. Au marfa pentru toate categoriile”, a spus Ioan Ghira, directorul magazinului “Benvenuti” Baia Mare, fost director al magazinului “Leonardo”, odinioara mare sustinator al firmei pentru care “si-ar fi dat viata”, sugerand ca “Benvenuti” este pentru elita.

Cine e “Leonardo”?

Afacerea “Leonardo” a inceput in anii ’90, cu un magazin de pantofi deschis in Oradea. Cei care au pus bazele acestei firme au fost asociatii Florin Panea si Dan Pavel. In cei 10 ani de existenta, “Leonardo” a ajuns sa detina zeci de unitati in tara si in Ungaria, devenind una dintre cele mai cunoscute firme din Romania care desfasoara activitati de distributie a incaltamintei. Pentru ca in ce priveste oferta piata romaneasca este deficitara, se pare ca nu a fost nevoie de calitate pentru a se impune. GAZETA a mai scris despre oferta magazinului, ale carui preturi se adreseaza clientilor cu venituri medii si peste medie, dar care la capitolul calitate nu straluceste. Insa daca veti crede ca lipsa calitatii a fost marul discordiei intre cei doi asociati, va inselati.

Motivul

Una dintre principalele divergente a fost categoria de public la care se adresau magazinele. Dan Pavel dorea sa se adreseze in continuare clientilor cu venituri mari (cui ii pasa de calitate?, doar profitul conteaza), in timp ce asociatul sau, Florin Panea, cocheta cu un public cu venituri mai mici, asa, mai pentru romani. Deoarece nu au putut ajunge la o solutie de comun acord, Pavel s-a retras din afacere, dar a ramas in domeniul comertului si a infiintat o noua firma. Cu aceasta ocazie a lansat si doua branduri “Enzo Bertini”, care se adreseaza clientilor cu venituri mari si “Benvenuti”, care se adreseaza celor cu venituri medii. “Benvenuti” Baia Mare este unul dintre primele magazine deschise in tara (alaturi de cel din Satu Mare si, ulterior, cel din Cluj). In afara de o noua denumire, ramane in substrat aceeasi idee care a stat la baza formarii retelei “Leonardo”. Nu are rost sa ne amagim. Asa cum ne-am obisnuit de la vechiul magazin, doar preturile sunt occidentale. Nici la capitolul echipa, “Benvenuti” nu a dat dovada de originalitate, preluand o parte dintre angajatii vechiului “Leonardo”. Din cate se pare, singurul atu al ambelor magazine este “imaginea”. Ce castiga baimarenii? Mai avem un magazin in oras, a carui politica este practicarea unor preturi mari. Pai ce sens mai are concurenta, cand pretul este inca de la inceput un factor important? Dar cui ii pasa de simplul consumator? Daca ar fi sa analizam politica noii firme, sa ne gandim la baimareanul de rand care traieste din salariul minim pe economie...

Perdantul “Leonardo”

Societatea Leonardo SRL s-a infiintat in 1994, in Oradea. In cei zece ani de activitate, firma a reusit sa se extinda, iar in prezent are deschise 68 de magazine in Romania si 12 in Ungaria. Primul magazin de pantofi a fost deschis in Oradea, in 1996. Pe parcurs, firma s-a dezvoltat si a ajuns sa includa pe langa lantul de magazine si doua firme specializate in productia de mobilier, una de incaltaminte si una de comert. Are peste 800 de angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 32 de milioane de euro. Dupa retragerea din afacere a asociatului Dan Pavel, Florin Panea detine pachetul majoritar de 51%. Strategia firmei a fost transformarea magazinelor in “supermarket de pantofi”, cu spatii de dimensiuni mari si pantofi pentru toate buzunarele. Desi pe plan national se pare ca stau bine, conform evidentelor contabile , “Leonardo” din Baia Mare nu sta chiar pe roze. Prima parte a anului 2004 a incheiat-o cu pierderi, conform datelor inregistrate la Directia Finantelor Publice Maramures. Poate o fi si asta o strategie de marketing.

Carmen nu stie!

“Este adevarat ca Benvenuti s-a desprins din Leonardo, dar eu nu stiu ce pot sa zic. Cum i-a afectat pe baimareni, chiar nu stiu. Sa va spun asa, la telefon... Acuma, chiar nu pot. Tocmai am primit marfa si nu pot sa stau de vorba. Chiar nu stiu ce sa zic. Reveniti maine”, a spus Carmen Tatar, directorul magazinului Leonardo din Baia Mare. Am revenit, dar nu a mai fost de gasit. Deducem de aici ca directorul magazinului nu poate aprecia cum a fost afectata piata baimareana de aparitia noii firme.

Mihaela MIHALEA





* O “Dolce Vita” pentru baimareni
Restaurantul celor cinci

Cinci asociati, dintre care patru baimareni, nemultumiti de serviciile oferite de restaurantele din urbe, au hotarat sa deschida un altfel de restaurant. “Dolce Vita” este un restaurant cochet din Centrul Vechi al orasului. Din luna mai pana in septembrie, localul beneficiaza si de o terasa interioara foarte apreciata.

Baia Mare are nevoie de localuri in care calitatea si serviciile oferite clientilor sunt prioritati. Cei cinci asociati care au infiintat restaurantul “Dolce Vita” au incercat sa aduca standarde europene in orasul de pe Sasar.
Reporter: De ce un restaurant?
Cristian Marc: La inceput, pentru noi. Suntem cinci asociati carora ne place sa iesim in oras. Sunt multe lucruri care ne deranjau in restaurantele pe care le frecventam si am vrut sa deschidem un restaurant altfel. Sa mergi intr-un restaurant si sa platesti painea “la felie” sau sa nu primesti un pahar cu apa plata, mi se pare absurd. Am incercat sa eliminam acele neajunsuri care ne deranjau pe noi.
Rep.: De ce ati ales Centrul Vechi?
C.M.: Mizam pe agitatie. Pana acum nu prea am avut parte de o revitalizare a zonei. “Plecand” de aici Tribunalul si toti notarii, practic, nu prea este miscare in zona. Intr-o vreme se vehicula ideea ca se va muta Primaria aici. O sa vedem.
Rep.: Cand ati pornit afacerea?
C.M.: Investitia este in totalitate privata. Amenajarile le-am inceput in 2003 si au durat 1 an. Dintr-o cladire in ruina a iesit ceva dragut.
Rep.: Cum se prezinta piata baimareana?
C.M.: In Baia Mare inca nu sunt suficiente restaurante. Deocamdata, oamenii nu au suficienti bani sa manance in oras, dar situatia se va schimba si atunci va fi nevoie de o oferta pe masura. Eu sunt optimist.
Rep.: Care sunt atu-urile restaurantului?
C.M.: Mai intim, e si micut (capacitatea restaurantului este de 40 de locuri), preturile sunt bune… Eu consider ca un client este impresionat in primul rand de preturi si nu de culoarea fetei de masa sau de pictura de pe pereti. Bine, calitatea serviciilor o includem din start: este obligatorie.
Rep.: Carui segment de public i se adreseaza restauratul “Dolce Vita”?
C.M.: In primul rand, clasei de mijloc. Nu este un resturant de lux, ci unul elegant, care se adreseaza oamenilor care obisnuiesc sa manance in oras.
Rep.: Care sunt tarifele practicate?
C.M.: Preturile se situeaza intre 25.000 lei (cat poate sa coste un mic dejun sau o ciorba) si cea mai scumpa mancare costa 145.000 lei (un tip de felul doi).
Rep.: Ce considerati important intr-un restaurant?
C.M.: Atmosfera. Este foarte important sa fie un ambient placut, o muzica adecvata, un loc care sa nu fie fumoar. Un restaurant merge pe o muzica mai linistita.
Rep.: Care este relatia dumneavoastra cu clientii?
C.M.: Cunosc foarte multi dintre clienti. Ii rugam sa ne spuna nemultumirile lor si incercam sa indreptam greselile. Am avut multe de invatat pe parcurs, mai ales de la angajati, care erau mai vechi in domeniu decat noi, nici unul dintre asociati neavand experienta in domeniu.

Mihaela MIHALEA





* Bursa vorbelor

Efectuand o enumerare a institutiilor in care romanii mai au incredere, Traian Basescu a afirmat ca in Romania se mizeaza pe Guvern o data la patru ani. Mai exact, in primele luni de guvernare, cand tot romanul inca mai spera in transformarea economiei romanesti. Euforia dispare o data cu aparitia masurilor financiare mai putin populiste. Au mai trecut patru ani si avem un nou Guvern. Prima schimbare majora a echipei lui Tariceanu a fost stabilirea unei cote unice de impozitare a salariilor de 16%. Pentru salariati, aceasta schimbare e una castigatoare. Cei mai avantajati sunt cei cu salarii mari, care ajung de la o cota de impozitare de 40% la “unicul” 16%. Chiar daca diferenta nu este asa de mare, si salariatii mai modesti beneficiaza de diminuarea cotei de impozitare cu 2 procente (de la 18% la 16%). Tot printre castigatorii cotei unice se numara si pensionarii. Cei cu venituri sub 9 milioane de lei vor scapa de impozit, ca si pana acum. Printre “defavorizati” vor fi patroni de microintreprinderi, obligati sa plateasca un impozit pe venit de 3% fata de 1,5% din cifra de afaceri, cum era anul trecut. Anul 2005 se anunta un an al schimbarilor.

Mihaela MIHALEA





* Terenurile agricole

Programul noului guvern are in vedere si restructurarea agriculturii romanesti. Noua echipa isi propune transformarea gospodariilor taranesti in ferme familiale comerciale, identificand ca o mare problema circulatia terenurilor. Pentru a inlesni vanzarea sau cumpararea terenurilor agricole se intentioneaza acoperirea taxelor si cheltuielilor aferente tranzactiilor de vanzare-cumparare. Mai mult, pentru a-i convinge pe proprietarii in varsta sa-si vanda terenurile, guvernul intentioneaza sa asigure o renta viagera de 100 de euro pentru fiecare hectar vandut si 50 de euro daca proprietarul cedeaza dreptul de folosinta unei societati sau asociatii agricole. Printre punctele propuse de noua guvernare se numara si atragerea in sistem a persoanelor care lucreaza “la negru” (cei mai multi fiind din mediul rural), cat si acordarea de terenuri agricole famiilor sarace de la sate, acolo unde este posibil. Deocamdata, doar promisiuni.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.