• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 23 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 8 Iulie , 2024

E-jecmăneală: sub pretextul digitalizării, Statul aruncă firmele în aer și crează un Big Brother cu datele românilor

 

E-factura, E-Transport, E-tva, E-proprietatea și, mai potrivit ar fi desigur e-indolența. Sub pretextul digitalizării și combaterii evaziunii fiscale, guvernul impune în cascadă și peste noapte, modificări legislative care aruncă în colaps mediul de afaceri. Mai mult, extinderea sistemului e-factura la persoane fizice va crea un imens Big Brother cu datele românilor. ANAF va ști dacă X și-a cumpărat cremă pentru hemoroizi sau lenjerie intimă, de exemplu. Cui servesc asemenea inepții?  

 

 

După impunerea în forță, cu amenzi uriașe a sistemului e-factura, de la 1 iulie, fără nicio evaluare prealabilă, Statul își continuă victorios drumul digitalizării sub pretextul combaterii evaziunii fiscale. Mai exact, fără să se uite în urmă și să se întrebe dacă i-a servit cuiva implementarea e-factura, în afară de firmele care au vândut pe bandă rulantă semnături electronice și programe de contabilitate, guvernul a decis să extindă e-factura și în relația cu consumatorii, adică cu persoanele fizice. Ceea ce înseamnă că firmele vor trebui să încarce pe serverul ANAF toate facturile către persoanele fizice, care conțin date personale nume, prenume, adresa, CNP, și, în acest fel, se va crea o imensă bază de date cu tot ce cumpără românii. Practic ANAF va ști în ce dată ți-ai cumpărat lenjerie intimă, medicamente, ce cărți citești, în ce vacanțe mergi, la ce televizor te uiți, câtă benzină consumi etc.

 

Tocmai din acest motiv, Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI). Asociația cere Avocatului Poporului și Protecției Datelor să reacționeze împotriva colectării excesive de date personale, iar Guvernului să anonimizeze aceste date înainte de a le trimite la ANAF: ,,Guvernul a adoptat - într-un regim de urgență total nejustificat și după o dezbatere publică care nu a existat, de fapt, - o nouă ordonanță de urgență (OUG 69/2024) care extinde sistemul e-Factura în relația cu consumatorii. Problemele principale vor fi probabil legate în special de cumpărăturile online, unde de obicei se emite o factură pentru orice achiziție online a unei persoane fizice.

 

Ceea ce pare o măsură pur fiscală este încă un exemplu de colectare excesivă, dar și un model de incompetență crasă față de datele personale ale cetățenilor și a drepturilor lor fundamentale

 

Includerea facturilor emise către consumatori în sistemul e-Factura va crea o bază de date uriașă de date personale, cu informații din sau legate de toate categoriile de date personale, inclusiv date personale cu caracter special (art 9 GDPR) sau datele personale ale copiilor. Copiii folosesc deja magazinele online pentru a face achiziții, iar datele despre ce cumpără aceștia, deci date personale legate de persoane minore, vor apărea în această bază de date.

 

Ca o măsură care se aplică din 1 iulie 2024 (voluntar) și de la 1 ianuarie 2025 (obligatoriu), Guvernul își propune de fapt să facă o bază de date care va strânge date detaliate despre obiceiurile de cumpărare online (ce anume cumpără, data și ora exactă, de unde, etc.) de la peste 7 milioane de cetățeni (68% dintre cei care accesează Internetul în 2023) care cumpără de la magazine online administrate de firmele din România.

 

În acest mod propunerea pare a avantaja magazinele online care sunt administrate de firme din alte țări, care nu vor avea această obligație. Mai direct și ironic spus - datele tale personale nu ajung la statul român dacă vei cumpăra de la chinezi.

 

În mod normal o astfel de măsură nu ar putea să fi fost nici măcar gândită fără o evaluare a impactului operațiunilor de prelucrare prevăzute asupra protecției datelor cu caracter personal (conform art 35 GDPR). O astfel de analiză ar fi arătat că, de fapt, pentru rezolvarea problemelor de raportare fiscală orice prelucrare de date personale este excesivă (vezi principiile din art 5 GDPR). Pentru acest scop nu este nevoie de numele consumatorului, exact ce a cumpărat și/sau data și ora la care s-a făcut tranzacția.

 

Mai direct și ironic spus statul român nu are nevoie să știe dacă Ion Popescu a cumpărat cremă de hemoroizi pe 25 iunie 2024, la ora 17:02:02.

 

Și totuși ANAF cere acum aceste date. Iar soluția nu este una tehnică, de implementare, pentru că datele nu trebuie anonimizate o dată ce au ajuns pe serverele ANAF. Datele NU trebuie cerute deloc de la persoana juridică.

 

Este extrem de important să realizăm că lista tuturor lucrurilor pe care noi le-am cumpărat pot să genereze informații sensibile despre orice categorie specială de date, inclusiv despre starea noastră de sănătate, viața sexuală sau orientarea sexuală, despre opiniile confesiunea religioasă sau afinitatea politică. Mai mult, chiar dacă sistemul e-Factura nu colectează direct date personale cu caracter special, acestea pot fi deduse indirect din datele deja disponibile pe serverele ANAF. Practic nici conform OUG 69/2024 nu există niciun temei legal adecvat - conform art 9 GDPR - care ar permite colectarea în mod legal al acestor date din categoriile speciale! Chiar și fără datele din categoriile speciale datele acestea vor fi aur curat pentru orice data broker sau actor malițios pentru orice scop, în special profilare politică sau comercială

 

Caracterul extrem de sensibil al datelor din această bază de date o face o țintă valoroasă pentru atacuri cibernetice. Până și sustragerea unui subset din toate aceste date ar fi extrem de periculoasă și dăunătoare pentru cetățeni. Cea mai eficientă cale de a nu expune infrastructura ANAF unor atacuri este, deci, de a nu crea această bază de date în primă fază.

 

Nu e surprinzător ce adoptă Guvernul, câtă vreme instituțiile publice din Romania sunt exceptate  în practică  de la obligația de a proteja datele cu caracter personal și a nu le colecta fără să fie nevoie, riscând doar un avertisment la prima încălcare a Regulamentului GDPR.

 

Cerem autorităților competente - în special Avocatului Poporului și Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal - să reacționeze public la această încălcare grosolană a drepturilor cetățenilor și să-și exercite de urgență atribuțiile legale având în vedere pericolul iminent (de la 1 iulie 2024) de colectare și procesare excesivă a unui set imens de date cu riscuri majore pentru un procent majoritar al populației.

 

Cerem Guvernului să retragă acest OUG și să demareze procesul legal de analiză a procesului de colectare a datelor personale, inclusiv obligarea anonimizarii tuturor datelor personale înainte de transmiterea lor către ANAF.

 

Update: Ca să fie tacâmul complet, se pare că art 101alin (3) pare că introduce și obligativitatea colectării Codului Numeric Personal pe toate facturile și transmiterea și acestor date către ANAF, pentru a beneficia de prezumția de livrare/prestare:

 

(3) Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care se identifică în relația cu furnizorul/ prestatorul prin codul numeric personal se consideră efectuate în relația B2C.”.

 

În cazul firmelor situația e și mai dramatică. Ca și în bancurile cu Radio Erevan, după ce are toate facturile emise și primite de o firmă prin e-Factura, Statul crede că poate calcula automat TVA-ul. Ar fi de râs, dacă n-ar fi de plâns. Pentru că miniștri și specialiștii din Guvern ar trebui să știe că în România există TVA la încasare, ori ANAF n-are de unde să știe când ai încasat o factură, apoi există cote diferite de TVA și multe alte particularități pe care contabilii le știu și ar trebui să le știe și un ministru. După ce au aflat ce cuprinde legislația pe care ei au făcut-o și și-au dat seama că e-TVA nu poate fi aplicat, guvernanții au schimbat placa și au dat o amânare:

  • de la 1 ianuarie 2025, notificarea de conformare RO e-TVA se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal;
  • tot de la 1 ianuarie intră în vigoare și amenzile pentru lipsa de răspuns la notificări sau trimiterea lor cu întârziere - aici avem un regim sancționatoriu diferențiat în funcție de mărimea contribuabililor - amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru cei mari, amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru contribuabilii mijlocii şi amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice. La prima abatere ar urma să nu se aplice amendă, întrucât Finanțele au propus aici aplicarea Legii prevenției.
  • nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor va fi indicator de risc fiscal tot de la 1 ianuarie anul viitor, la fel și încadrarea cu risc de rambursare necuvenită a TVA.

 

Iar firmele care plătesc TVA la încasare, vor aplica e-tva din 1 august anul viitor. Cum se va aplica în acest caz, nu știe nimeni, desigur.

 

Oricum, vom vedea cum se aplică sistemul pentru că e-TVA se implementează din 1 august anul acesta, dar fără sancțiuni. Astfel, Ministerul Finanțelor speră să descopere de unde vin diferențele privind TVA, între ceea ce avem înregistrat la Fisc și ceea ce rezultă din deconturile depuse de contribuabil, așa că înființează un ...comitet.

 

Dar nici nu s-a uscat bine cerneala pe noile modificări legislative, că Ministerul Finanțelor a și anunțat triumfal că va continua ,,marșul digitalizării” prin Ro e-Proprietatea și Declarația unică inteligentă pentru PFA: „E un pachet de măsuri de digitalizare a României. Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire și RO e-Proprietatea. Va avea o discuție cu mediul de afaceri. În pregătire este Declarația unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire și modulele antifraudă de organizare a inspecției fiscale și antifraudă” – Marcel Boloș.

 

Modulele antifraudă vor intra în testarea pilot de la 1 august 2024.

 

Declarația unică inteligentă este cea care colectează informațiile despre categoriile de cheltuieli pe care le are un contribuabil PFA.

 

Ro e-Proprietatea va consta într-o bază de date care se formează la nivelul României, unde se vor aduna informații despre valorile de piață, a spus Boloș. „Ministerul va colecta baza de date de la cadastru, notari, de la autoritățile locale. Pe baza acestor informații, la nivelul fiecărei localități, prin sistemul informatic vof fi furnizate valorile de piață ale proprietăților. Este o transformare de profunzime petnru impozitarea proprietăților”, a spus ministrul. Aceasta se va aplica de la 1 ianuarie 2026.

 

Pentru aceste modificări, Ministerul spune că motivul e ba PNRR, ba directivele europene, numai că, la fel ca în cazul e-factura, Statul român este cel care cere prorogări de termene și se grăbește să aplice măsuri înainte de termenele stabilite la nivel european. Că deh, ce dacă digitalizarea aparatului de stat nu avansează și serverele ANAF se blochează lună de lună, de ce să nu pună mediul de afaceri să facă treaba inspectorilor fiscali?

 

Așteptăm cu interes viitoare platforme. Poate ar fi o idee să se lanseze și e-jecmăneala, care să adune toate metodele prin care mediul de afaceri este umilit, abuzat și stors de bani de guvernanți incapabili.

 

Decontul de TVA precompletat, pe scurt 

*Informații din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic al ANAF, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată.

* Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată.

* În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice. Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

* După identificarea diferențelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121_1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

* Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligația să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării.

*Agenția Națională de Administrare Fiscală analizează răspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» și dispune măsurile legale în conformitate cu competențele atribuite și obiectivele prezentului act normativ.

* «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025..

* Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu este săvârșită în astfel de condiții încât să constituie infracțiune, neîndeplinirea obligației persoanei impozabile de a transmite rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.

* Nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată.

 

Antreprenorii și managerii membri ai organizației Romanian Business Leaders (RBL) susțin că actuala formă a OUG 70/2024 care introduce RO e-TVA pune și mai multă presiune pe umerii antreprenorilor și cer Ministerului Finanțelor să facă „urgent o analiză solidă” a impactului implementării prevederilor ordonanței.

 

„Solicităm Ministrului Marcel Boloș și reprezentanților Ministerului de Finanțe să realizeze urgent o analiză solidă a impactului implementării prevederilor OUG-ului 70, după consultarea mediului privat. Înțelegem nevoia scăderii decalajului de TVA, dar este esențial să ,,măsurăm de 3 ori, înainte să tăiem o dată”. Efectul asupra companiilor este prea mare, ca să ne mai permitem încă un heirupism!”, susțin antreprenorii RBL într-un comunicat

 

CNIPMMR atrage atenția că antreprenorii au sesizat următoarele problemele pe care ar urma să le ridice aplicarea sistemului RO e-TVA:

– Nu toate facturile se întroduc în sistemul e-Factura (de exemplu: facturile simplificate, facturile către persoanele fizice, facturile primite sau emise de către agricultori ce sunt înscriși în registrul agricultorilor);
– Regimul diferențial de deducere a TVA-ului aplicabil combustibilului și achiziției de autoturisme (50% sau 100% în funcție de scopul utilizării autovehicului);
– Aplicarea sistemului de taxare inversă pentru achizițiile intracomunitare;
– Existența diferențelor între e-TVA și decontul de TVA lunar ca urmare a aplicării regimului de TVA la încasare (observație: ANAF nu deține informații despre data la care sunt plătite/încasate facturile emise de aceste firme).
– Erori de funcționare deja constatate la nivelul sistemelor e-Factura și e-Transport.

  

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.