• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Iulie , 2007

Duminica a XI-a de peste an - Emanciparea femeii

Putem sa spunem ca aceasta duminica este duminica iertarii. Prin cuvantul lui Dumnezeu, ni se prezinta mai multe personaje: * In prima lectura am auzit despre pacatul lui David care ia sotia lui Urie. Domnul il avertizeaza pe David, prin profetul Natan, care ii vorbeste printr-o frumoasa parabola: bogatul imbuibat si nemilosul care ucide singura oita a saracului. David intelege foarte bine ca este vorba despre el, recunoaste ca este pacatos, fapta imorala provoaca in inima regelui revelatia surprinzatoare a pacatului sau si exclama pocait: Am pacatuit impotriva Domnului!!! * In psalmul responsorial ascultam glasul unui om care povesteste dulcea lui experienta: a iertarii lui Dumnezeu. El striga cu bucurie: „Fericit este omul caruia i s-au iertat pacatele!” * In Evanghelie auzim ca Isus iarta femeia pacatoasa. Aici iertarea pare a fi urmarea dragostei. Cristos zice: „Pacatele ei sunt multe dar sunt iertate, caci a iubit mult” – intr-o zi a abandonat pacatul si a inceput sa-l iubeasca pe Cristos. Din cele intamplate cu femeia din Evanghelie se desprinde o forta atat de uimitoare, incat nu este de-ajuns meditatia de azi pentru a o analiza. Ne aflam in fata unei note acute care strabate intreaga Evanghelie a lui Isus: Evanghelia este pentru saraci... bolnavii sunt cei ce au nevoie de doctori... vamesii si pacatosii vor intra in imparatia cerurilor mult mai usor decat preadreptii si nepacatosii farisei pe care ii scandalizeaza bunatatea si iertarea lui Dumnezeu. Primatul dragostei asupra legii Scena din Evanghelia de azi pare a introduce o noutate in aceasta tema comuna: printre cei saraci, printre cei dispretuiti, printre cei parasiti – pentru care a venit Isus – se afla si femeia. Nu numai cutare sau cutare femeie...nu numai prostituatele, ci femeia in genere, femeia luata ca o conditie umana... ca o conditie sociala... si am putea spune, fara a exagera, ca o conditie feminina. Autorul Evangheliei de azi este Luca, medic de profesie. Luca este nu numai evanghelistul saracilor, dar el este si evanghelistul femeilor, in sensul ca el este mai atent decat ceilalti evanghelisti in a revela prezenta femeilor in jurul lui Isus, atentia acordata de Isus acestora. Comportamentul lui Isus in casa lui Simion exprima recunoasterea bunatatii anumitor valori si expresii ale personalitatii feminine, pana atunci considerate, cu dispret, ca manifestari ale slabiciunii si dragostei. Rascumpararea conditiei feminine in Evanghelie incepe cu proclamarea primatului dragostei asupra legii. In timpul lui Isus, femeia nu era considerata ca o fiinta cu drepturi depline. Fiecare evreu se ruga seara astfel: Doamne, iti multumesc ca sunt evreu... iti multumesc ca nu sunt femeie. Astazi, femeia nu mai are aceeasi conditie nedreapta ca si in Palestina vremurilor lui Isus. Dar, cu toate acestea, suntem departe de a fi ajuns la nivelul unei adevarate si crestinesti emancipari a femeii. Femeia de azi nu mai este vanduta la targ, cum a fost atunci! Astazi este vanduta, vrea sa fie vanduta... se ofera spre a fi vanduta... mizeria materiala o determina sa se vanda... intr-un mod mai bestial, mai sofisticat, mai injositor decat pe vremea lui Isus. Va convingeti daca cititi presa, de la televizor, daca va uitati la reclame, la moda... sau daca va ganditi la soarta copiilor vostri! Sa nu mai vorbim despre umilinta fizica prin care trec femeile maritate. Dupa ultima statistica recent publicata, 70% dintre barbati isi bat sotiile!!! In aceasta privinta suntem campionii Europei! „Toti suntem una in Cristos...” Ce poate insemna invatatura si comportarea lui Isus fata de femeia crestina? In niciun caz Isus nu era ceea ce noi numim astazi – un feminist. Isus nu a facut niciodata o analiza sau o critica a institutiilor si a raporturilor sociale intre rase sau intre sexe. Misiunea lui Isus se plaseaza in alt plan, are alt scop. Ea se plaseaza in planul originar al lui Dumnezeu in care barbatul si femeia se bucurau de aceeasi trecere. Erau chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Insa, tocmai pentru ca Isus vedea lucrurile de la un alt nivel, El poseda o atare libertate fata de deformatiile raporturilor omenesti, insusi atitudinea sa fiind plina de noutati ca si de o putere liberatoare. Isus este liber in fata femeii, nu il nelinisteste prezenta ei si nu il tulbura parul ei despletit, asemenea lui Simon, fariseu – ceea ce ii permite a indeparta orice prejudecati. Isus stie sa le evanghelizeze fara a distruge avantul si caldura propriului suflet... el stie sa curete lacrimile, ba chiar si saruturile pacatoase. Ce vom intelege noi din Evanghelia de azi? In primul rand, invatatura lui Cristos se adreseaza barbatilor: si femeia este facuta dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Ea nu este un obiect de care barbatul poate dispune dupa bunul lui plac. In al doilea rand, invatatura Evangheliei de azi spune ca femeia trebuie sa ramana femeie! Prin invatatura sa, Isus a rascumparat demnitatea atator femei, dar fara a le admite slabiciunile. In al treilea rand, injosirea femeii trebuie atacata in numele adevaratei libertati si nu in numele libertinajului. Sfantul Paul, atunci cand vorbeste despre demnitatea femeii, se refera la Euharistie. El scrie: „Cine se uneste cu Domnul, este un singur duh cu el” (I. Cor. 6.17). „Nu mai este nici parte barbateasca, nici parte femeiasca, fiindca toti suntem una in Cristos” (Gal. 3.28). Heinrich Francisc

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.